SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Mitkä puolueet ovat valmiita tekemään näitä päätöksiä

  • Nämä asiat ovat Suomen omissa käsissä
    Nämä asiat ovat Suomen omissa käsissä

 

Muutama asia tähän alkulämmittelyksi. Lista on toki pitempi. Monet  asiat odottavat ratkaisua  nykyiseltä hallitukselta, mutta eritoten myös vuoden 2015 vaalien jälkeiseltä hallitukselta.

Kestävyysvaje

Suomen julkisen talouden tasapainon turvaamiseksi tarvitaan mittavia säästöjä tai veronkorotuksia. 

Kestävyysvajeen kattaminen edellyttää OECD:n mukaan Suomelta  9,2 miljardin euron säästöpäätöksiä ja veronkorotuksia.

EU-komission viime joulukuun raportin mukaan Suomen kestävyysvaje pahenee. Ruotsiin ja Tanskaan verrattuna Suomen kestävyysvajeongelma on paljon suurempi .

Suomi on Euroopan ykkönen ikääntymisvauhdissa.

Valtion velkaantumisen pysäyttäminen

Suomen valtio on velkaantunut  vuoden 2008 jälkeen lähes 40 mrd  vv. 2009-2013, eikä velan kasvulle näy uskottavaa katkaisemista. Viittaan aiempaan viime viikon blogiini, mitä valtion budjetissa tulisi kättelyssä tehdä sisäisiä rakenteellisia muutoksia.

Suomessa vaikuttaa yhtä aikaa sekä suhdanne- että rakennekriisi.

Kuntauudistus

Kuntauudistus liittyy keskeisesti kahteen edellä  mainittuun  asiaan. Kuntauudistusta ei voida lykätä kuntatalouden kriisin  johdosta enää vuosilla eteenpäin, kuten on esitetty.  Onko perustuslain kunnallinen itsehallinto edellä  koko Suomen etua. Vaatimukset valtionapujen lisäämisestä  ovat  täysin epärealistisia. Päättäjiä odottaa  vaalien jälkeen –ei valtionapujen lisääminen, vaan leikkaaminen lähes yhtä  suurilla leikkauksilla  kuin nyt esitetään niiden lisäämistä (pankaa mustiin). Siksi kuntauudistuksen lykkääminen on Suomen kestävyysvajetta edelleen pahentava asia.

Työmarkkinaratkaisu

Syksyn työmarkkinaratkaisulla on haettava 3-5 vuoden pituista  maltillista ratkaisua kilpailukyvyn putoamisen pysäyttämiseksi. Suomen kilpailukyvyn ongelman luonnetta on hyvin kuvattu Etlan raportissa. Työmarkkinaratkaisun syntymisessä maan hallitus on osaltaan myös vaikuttaja uskottavalla politiikallaan.

Nuorten yhteiskuntatakuu

Hallitusohjelmaan sisältyy nuorten yhteiskuntatakuun toteuttaminen siten, että jokaiselle alle 25-vuotiaalle ja alle 30-vuotiaalle vastavalmistuneelle voidaan tarjota työ-, harjoittelu-, opiskelu-, työpaja- tai kuntoutuspaikka viimeistään kolmen kuukauden kuluessa työttömäksi joutumisesta. 

Tämä on kansallinen tragedia . Oppisopimuskoulutuksen estyminen  hallinnolliseen byrokratiaan on anteeksiantamatonta. Eivät  julkinen sektori (valtio ja kunnat) pysty työllistämään, vaan keskiössä on lähinnä pkt -sektori. Miksi yrittäjiä ei kuunnella, vaan kiistellään  mm. työsopimuksesta - ja koulutussopimuksesta.

Miksi  yhteiskunta ei puutu työtä vieroksuviin ja tai koulutuksesta kieltäytyviin  nuoriin.

Eurooppa –politiikka

Vaalien jälkeisen  hallituksen on noudatettava yhteisesti sopimaa  Eurooppa –politiikkaa, joka kirjataan hallitusohjelmaan. Nykymuotoinen mustavalkoista  fobiaa muistuttava EU- ja europolitiikan  teko ei ole mahdollista yhtä aikaa. Tämä on hyvä tiedostaa niillä tahoilla, jotka nyt jo muodostavat vaalien jälkeistä  hallitusta ja ovat siirtämässä syrjään puolueita, vaikkei eduskuntavaaleja ole edes käyty.

Ilman kommentoijan   tunnistettavaa omaa  kuvaa kirjoitetut kommentit poistetaan 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (80 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Turha kysyä, vaikka kysymykset ovat hyviä. Jokaisen puolueen tulee olla valmis tekemään elinvoimaisia, mutta kiperiäkin päätöksiä.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Edustaja Tossavainen parantaa päivä päivältä tasoaan rakentavalla kommentilla.
Nyt hän on iloinen, että Suomen vaikeudet ovat yhden henkilön syytä.
Fantastista !

Mutta itse asiaan ja ongelmien rakaisuun ei tullut vastauksia.

Juhani Piironen

Valitettavaa on että nuo ongelmat ovat olleet tiedossa jo vuosia ja mitään ei ole tehty.

Kuntauudistus lähinnä pahentaa ongelmia.

5 vuoden irtisanomissuoja estää säästöt, joten pohja pois.

Kestävyysvajetta vain pahennetaan koko ajan.

Mitään päätöksiä ei tehdä.

Juustohöylä ei ole päätös.

Valmistelu on lapsen tasolla.

Hirveätä kämmentämistä ja sääli katsoa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #15

Eräs kunta-asiantuntija sanoi, ettei tuo järjetön 5. vuoden irtisanomissuoja ole ongelma, koska sinä aikana tapahtuu eläkkeellejääntiä niin paljon. Niin mistä tehtävistä tapahtuu eläkkeellejäämisiä, sitä ei tämä taho kertonut.

Käyttäjän mattivillikari kuva
Matti Villikari

Tiesikö edustaja mitä ko. pilmaisu tarkoittaa? Sanakirjan mukaan: Synonyymisanakirja: fantastinen

Sana:
fantastinen
Synonyymit:
haaveellinen, mielikuvituksellinen, loistokas, kaunis, hieno, mieletön, upea, mahtava, hyvä, maaginen, uskomaton, maanmainio

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

Niin. Nämä kaikki ongelmat olisivat olleet olemassa myös ilman valtionvelan tuplaamista tukipaketeilla. Kokoomus jättää oppositioon lähtiessään aika kylmän perinnön muiden vastuunkannon varaan.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

J Mäkelä antaa ymmärtää , että Suomen ja kuntien talousvaikeudet, kilpailukyvyn heikentyminen ja väestön ikääntyminen ovat yhden puolueen syytä. Lisäksi hän ei
halua odottaa vaalien tulosta, vaan jakaa puolueita jo hallitukseen ja oppositioon.

Mutta itse asiaan ja ongelmien rakaisuun ei tullut vastauksia.

Käyttäjän janimakela kuva
Jani Mäkelä

En kerennyt ollenkaan noihin vaikeuksiin asti, kunhan vaan noteerasin että vaikeudet olisivat suuria ilman Euroopan sosiaalitoimistoksikin ryhtymistä. Kokoomus ei tietenkään ole yksin syyllinen siihenkään, tarvittiin myös koko joukko vaalilupauksensa pettäneitä ja äänestäjiä huijanneita vasemmistopuolueita.

Kuntien talousvaikeuksissa suuri tekijä ovat valtionosuuksien leikkaukset samaan aikaan talouslaman ja velvoitteiden lisäämisen kanssa. Niitä rahoja jotka maksetaan esim. EVM:n ja kehitysapuun, kaivattaisiin nyt kipeästi kotimaassa. Valloillaan on täydellinen vastuuttomuus omaaa maata ja kansaa kohtaan, ei mikään vastuullisuus.

Perusongelma on se, että suurilla yrityksillä on suunta vain ulos eikä ymmärretä sen tarkoittavan että julkisen sektorin suunta voi olla vain alas. Valtionhallinnossa pitäisi käynnistää ison luokan byrokraattien ulosmittaus, mutta eihän kokoomus sitä tee koska saa suuren määrän äänistään hyödyttömältä keskijohdolta.

Toinen asia mitä pitäisi tehdä, on että PK-sektorin mahdollisuuksia työllistää tuettaisiin. Mutta eihän sitäkään kokoomus tee, koska on käytännössä EK:n poliittinen siipi ja toteuttaa Etelärannan käskyjen kautta kansainvälisen suurpääoman agendaa. Saksan pankeille ja aseteollisuudelle veronmaksajien rahat, ja vähän Ranskankin.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #12

"Kuntien talousvaikeuksissa suuri tekijä ovat valtionosuuksien leikkaukset samaan aikaan.."

------------
Sanot juuri sen, josta varoitan blogissani. Valtionosuuksiin vaaditaan lisää rahaa ja valtio velkaantuu lisää. Uskallan ennustaa, että menoleikkauksia tehtävä budjetin suuristakin menoista vaalien jälkeen.

Käyttäjän mikkottaavitsainen kuva
Mikko Taavitsainen

Aika kiistämättömältä näyttää nykyisen hallituksen aikaansaannosten valossa Kokoomuksen ja SDP:n kyvyttömyys tai haluttomuus noiden ongelmien ratkaisuun. Vastuunkantajien on kai löydyttävä sitten Perussuomalaisista ja Keskustasta?

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #32

Ja nuo puolueet ovat valmiimpia leikkaamaan valtionosuusmenoja myös kunnilta, joka on pakosta edessä.

Käyttäjän jukkakuhanen kuva
Jukka Kuhanen

Saavutetuista eduista kiinni pitäminen kautta linjan on se ongelma, johon törmätään ja jonka takia ongelmat tuskin ratkeavat minkään poliittisesti valitun hallituksen tai poliittisen järjestelmän kautta kovinkaan nopeasti tai järkevällä tavalla. Eli tie kulkee ns. vaikeamman kautta. Tai sitten jossain vaiheessa muodostetaan hätätilahallitus virkamiesvetoisesti ja eduskunnalle jää yhdessä vastuunkanto ulkopuolisen asiantuntijavetoisen hallituksen päätösten hyväksymisestä hallituksen luottamuksen muodossa. Huomattavasti vähemmän kriittisissä olosuhteissa on maassamme muodostettu hätätilahallituksia kuin on se tilanne, jota kohti nyt kuljetaan.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Kuhanen.
Kyllä, ja nähtävästi on käytävä pohjan kautta ennen kuin yhteiskuntasopimus riitapukareiden välillä voidaan tehdä. Kun emme muuten usko, niin me itkemme ja uskomme, jos silloinkaan.

Ongelma on siinä että raha ja talous on sivuuttanut työn, eihän Suomessa ole aikoihin puhuttu muusta kuin rahasta, silloinkin kun kyse on työstä ja tuotannosta.

Ammattiyhdistysliike jarruttaa kehitystä ja on jähmettänyt rakenteet, mutta niiden toiminta on täysin seurausta työnantajapuolen liikkeistä. Työnantajapuoli EK:ineen on työelämän primus motor, eikä ammattiyhdistyksiä voi yksin syyttää sieltä suunnasta johtuneista ratkaisuista, jotka tietysti puolestaan johtuvat talouseliitin sanelusta. Pallo on siis täysin työnantaja- ja omistajajapuolella - ja tietysti sen liekanarussa räpistelevällä poliittisella eliitillä.

Kansaamme riivaava kahtiajakautuminen ja osapuolten välinen kilpavarustelu vie Suomen tuhoon, jollei kylmää sotaa niiden välillä lähdetä purkamaan. Tässäkin pallo on talouseliitillä, jota hallitus ja eduskunta tosin on velvoitettu patistamaan, vaikka sen talutusnuorassa tassutteleekin.

On täysin absurdia, että maassamme on välttämätöntä tekemätöntä työtä ja samaan aikaan työttömien massiivinen armeija. Työtä ei kuulemma voi tehdä, koska "siihen ei ole varaa". Toisaalta tarpeetonta työtä ja tarpeettomia hyödykkeitä tehdään urakalla, koska "sellaiseen on varaa ja se hyödyttää talouskasvua".

Sairas, totaalisen sairas tilanne ja erinomaisen sairasta ajattelua, johon meitä johdatellaan valtamedian taloususkontopropagandalla kilpailukykyjargoneineen ja satuineen ikuisesta talouskasvusta.

Käyttäjän jukkakuhanen kuva
Jukka Kuhanen

Jaan kyllä ajatuksesi yhteiskuntarauhaan liittyen ja samalla käynnissäolevan kahtiajaon osalta. Poliitikkojen reagointikyky tai -halu tuntuu todella vaatimattomalta tilanteen vakavuuteen nähden. Saa nähdä, mitä syksy tuo tullessaan?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Emmekö me olekaan ns. pohjoismainen hyvinvointivaltio?
Mistä sitten ovat ilmaantuneet kestävyysvaje, valtion velkaantuminen, sotkuinen sote-uudistus, korporaatioiden saavutettujen etujen työmarkkinapolitiikan "tulokset" ja kilpailukyvyn menetys, jäykkien rakenteiden seuraukset, mm.nuorisotyöttömyys ja Eurooppa-politiikan haaksirikko?

Onko poliittisilla ja työmarkkinapäättäjillä sekä julkisella koneistolla jotain tekemistä ongelmiemme kanssa? Rikollisuutta unohtamatta. - Analysoikaamme ensin tehdyt virheet.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Kysyt mistä luettelemasi ovat ilmaantuneet vaikka vastasit siihen aivan itse. Ei me emme ole pohjoismainen hyvinvointivaltio, emme enää. Meillä ei ole yksinkertaisesti enää varaa siihen.

Käyttäjän Mikko-VilleMtt kuva
Mikko-Ville Määttä

Kuntauudistus siis liittyy kestävyysvajeen ja velkaantumisen korjaamiseen? Onkohan nyt ihan rehellistä puhua tällaisesta asiasta nimellä "kuntauudistus"? Lukujen valossa kyse olisi Suomen historian suurimmasta julkisen sektorin saneeraamisesta.

Olisi ehkä järkevintä siirtää erikoissairaanhoito suoraan valtiolle ja ruveta rehellisesti keskustelemaan siitä, minkälaista hoitoa ihmisille aiotaan julkisella puolella jatkossa tarjota:
http://www.thl.fi/fi_FI/web/fi/tilastot/aiheittain...

Heli Hämäläinen

Konkurssipesän selvitys pitää aloittaa listan luomisella mihin meillä on enää varaa. Täytyy muistaa, että julkisella sektorilla tehtävät leikkaukset johtavat myös verokertymän voimakkaaseen supistumiseen ja heijastusvaikutuksiin yksityisellä puolella, mm. kaupassa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

"Konkurssipesän selvitys pitää aloittaa listan luomisella mihin meillä on enää varaa. "
-----

Niin mihin meillä on varaa jatkossa. Siitä on hyvä aloittaa.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Julkisen sektorin ylipitkät lomat olisi varmaan ensimmäinen seikka. Aikasemmin mm. valtion pitkät lomat perusteltiin huonommilla palkoilla, mutta nyt on valtion palkat karanneet yksityisen palkkojen yli ja siihen vielä lomat päälle...

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Oletko kuullut eurobondeista mitään? Hallituksessa on niin paljon erimielisyyksiä, että taistelu eurosta saattaa olla vaikeaa.

Mika Samuel Kiekkijev

Kuntauudistus eittämättä näyttelee erittäin merkittävää osaa suomen valtiontaloudessa ja juuri siksi onkin hämmentävää, että halittus ei edelleenkään ole saanut aikaiseksi ensimmäistäkään laskutoimitusta esityksensä pohjaksi.

Vaikka kansa perinteisesti on auktoriteetteja ja esivaltaa kunnioittavaa, niin ei se niin tyhmää ole, etteikö jonkinlainen kustannuslaskenta "säästämisen" tueksi lisäisi hallituksen katu-uskottavuutta.

Siihen asti elämme ainoastaan hallituksen sanan varassa ja suoraan sanoen, itse en ostaisi yhdeltäkään tämän hetken ministereistä edes käytettyä autoa, ostaistko sinä?

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Se on kansa joka siirtää töpeksineitä hallituksia syrjään eikä mikään epämääräinen ns "taho".

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Aivan oikein, ei kannata etukäteen muodostaa hallituksia, kun ei tiedä vaalituloksesta ja sovittavasta hallitusohjelmasta mitään.

Käyttäjän ReijoPaunonen kuva
Reijo Paunonen

Niin. Voihan vaikka Kokoomus olla vieläkin hallituspuolueena jos sen nuttu kääntyy 180 astetta. Toinen asia on voiko käännökseen luottaa.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Pinnan alla Keskusta kiirehtii jo eurobondeja oppositiosta käsin. Persut eivät ole vieläkään "sitoutuneita" euroon, mutta tulevat kyllä järkiinsä.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

"Vaalien jälkeisen hallituksen on noudatettava yhteisesti sopimaa Eurooppa –politiikkaa, joka kirjataan hallitusohjelmaan. Nykymuotoinen mustavalkoista fobiaa muistuttava EU- ja europolitiikan teko ei ole mahdollista yhtä aikaa. "
----------
------------
Edustaja Tossavainen jätti tuon blogini kohdan kuten muutenkin blogin sanoman kommentoimatta .

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Luulenpa, että suomalaiset ovat saaneet ns. yhteisvastuusta riittävää näyttöä. €uron kohtalo taas on siitä mukava, että euroalue rapautuu hissukseen (tai nopeammin), vaikkei Persuja olisi olemassakaan.

Ymmärrys euron hajoamisen syistä valkenee vähitellen, kun six-pack mahtuu myöntämään, ettei eurohajoaminen olekaan kotimainen ilmiö. Se auttaa kestämään hukkaan heitettyjen tukirahojen menetyksen, vaikkei pelastakaan hallituksen track recordia. ;-)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Luulo ei ole tiedon väärti. Vesa Vihriälä on mies paikallaan ja euromyönteisiä keskustalaisia alkaa ilmestyä jo tänne Puheenvuoroonkin.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari Vastaus kommenttiin #27

Iltalehden (viikonloppu) mielipidetiedustelussa pääaihe oli euroalue, jonka hajoamiseen viiden vuoden sisällä uskoo 58 % kaikista vastaajista (yli 3000).

Juhani Putkinen

SJP: "Suomen julkisen talouden tasapainon turvaamiseksi tarvitaan mittavia säästöjä tai veronkorotuksia."

Veroja ei ole varaa korottaa, vaan päinvastoin niitä pitäisi alentaa.

Julkista sektoria on yksinkertaisesti karsittava kirveellä ja nopeasti sittenkin. Aukkohakkuut - turhia organisaatioita on lakkautettava, turhia johtajia ja turhia byrokraatteja pitää potkia kilometritehtaalle. Suomella ei ole niihin varaa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Kestävyysvajeen kattaminen edellyttää OECD:n mukaan Suomelta 9,2 miljardin euron säästöpäätöksiä ja veronkorotuksia.
---
Noin sanottiin OECDF:n raportissa.

Ei todellakaan tarvita verojenkorotuksia.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Ongelma virkamieskunnan vähentämisessä on mm. se, että hallitus esittää ja eduskunta siunaa jos jonkinlaista kokonaisuuden kannalta merkityksettömiä nippeli-nappeli lakia ja asetuksia. Näiden toimeenpanoa ja valvontaa sekä tulkintaa varten tarvitaan niitä virkamiehiä.

Viimeisimpiä esimerkkejä näistä ovat mm. soutuveneiden pelastusliivilaki, mummon mökin jätevesijärjstelmät, ajokorttiuudistus, talojen energiatodistukset, jne. Huonoa näissä em. lainsäädännöissä on myös niiden pakkorahastuksen aiheuttamat talouselämämme ja kulutuksen vapaata kehitystä vääristävät vaikutukset.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Jos nyt toimittaisiin räväkästi, olisi "Kekkosen" otteet paikallaan, vaikka aika onkin eri.

- hallitus hajoitetaan
- virkamieshallitus paikalle toteuttamaan tulevia uudistuksia, jotka perustuvat:

- kotimaiset suuret projektit priorisoitaisiin siten, että sotet ja muut jäädytetään tilapäisesti

- muodostetaan uusi "euro-yhteisvaluutta" noin viiden asiansa hoitaneen valtion kanssa, muut pitäkööt vanhan euron, neuvottelut heti alkuun

- devalvoidaan reippaasti, jotta kurotaan etumatkaa kauko-idän teollisuuteen ( sielläkin alkaa mennä huonosti palkkojen kasvaessa ja ilman saatuessa )

- vienti edulliseksi ja tuonti kalliiksi, joka toimenpide tukee kotimaisuutta myös uudella sisämarkkinalla

- perussopimukset ja kilpailulainsäädäntö uusiksi ja irti turhista direktiiveistä

Näin yksinkertaista se olisi teoriassa.

Käyttäjän RogerB kuva
Alexander Holthoer

SJPHKI:
"Eivät julkinen sektori (valtio ja kunnat) pysty työllistämään, vaan keskiössä on lähinnä pkt -sektori."

No, kohtahan tämä sisäinen devalvaatio uljaassa euroliitossa tappaa 60% kotimarkkinoiden yrityksistä kysynnän puutteeseen, joten ei tarvitse olla tästäkään keskiöstä huolissaan.

Miten olisi nuorten toimeentulotakuu sen työtakuun sijaan?
Edeltävät sukupolvet ovat nyt tuleville velkaa, ei toisin päin.
Mincome.

Lasse Laaksonen

On aivan helppoa erottaa 200.000 ylimääräistä virkamiesta ja alentaa loppujen palkat niin, että ne ovat kaikkine etuineen max 85% yksityisen sektorin palkoista.

Ykkösenä erotettavista ovat kaikki pakkoruotsiaparaatin virkamiehet.

Katsokaa saalista: 200.000 x 100.000 (hlökulut kokonaisuudessan) = 20.000.000.000 euroa. Joka vuosi. 20 miljardia.

Jäljelle jääneiden palkkataso pudotetaan noin 25%, jolloin se tulee tavoitetasolleen eli 600.000 x 50.000 (van siis palkkaan sidotut kulut) x 25% = 7.500.000.000. Joka vuosi. 7.5 miljardia.

Yhteensä 27,5 miljardia.

Sitä on osittain tietysti käytettävä tarpeelliseen. Myös erotettujen virkamiesten käyttöön hyötytyössä minimipalkalla. Rahaa kuluu siten ehkä 6 miljardia. Siinä on jo mukana kaivatut venäjän ja kiinan opettajat. Vielä jää nettoa 21,5 miljardia. Euroa. Joka vuosi.

Sitten perutaan rikkaiden verohelpotukset. 3 mrd. He eivät investoineetkaan Suomeen.

Perutaan valuutan maastavientioikeudet.

Muutetaan kehitysapu kokonaan suomalaisten yritysten kansainvälistymistueksi, jolla on humanistinen aspekti. 1 mrd.

Jne.

Uskon, että persut ovat valmiita. Ovatko?

Kepu ei ole, sille riittää, että saadaan kepulaisia päättäjiksi ja sama meno jatkuu kuin tähän asti.

Ai niin, valuutaksi euron rinnalle "orava", jolla voi hoitaa kotimaiset asiat.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Oppisopimusasia todellakin ihmetyttää. Demareita ei näytä kiinnostavan nuorien ammattilaisten koulutusmahdollisuuksien lisääminen. Päin vastoin, edellinen opetusministeri ( sd ) oli kovaa vauhtia vähentämässä ammatillisen koulutuksen paikkoja. Ministerin tiedot ammatillisen koulutuksen valtakunnallisista tilastoista tuntuivat olleen hieman epätäydellisiä. Miten lie nykyisen kierrätetyn ministerin näkemys valtakunallisen ammatillisen koulutuksen kehittämisestä ? Vielähän nykyisellä ministerillä on aikaa vajaat kaksi vuotta paneutua asioihin.

Saksassa oppisopimusjärjestelmä toimii, miksei meilläkin toimisi ? Tässäkin asiassa "vallankumous syö lapsensa". Demareiden ammattiyhdistyspohjainen poliittinen jäykkyys ja pelko palkkojen pienenemisestä estää nuorien ammatillista koulutusta ja työllistymistä. Missähän demareilla on tulevaisuudessa vankka äänestäjäkunta ? Demareiden äänestäjiksi ei kohta löydy ketään edesmenneen pilapiirtäjä Kari Suomalaisen luomaa haalariasuista duunaria.

Ja se kuntauudistus. Kepu sitä jarruttaa henkensä kaupalla, koska kuntauudistus uhkaa kepulaista kymmenien vuosien aikaista hegemoniaa sadoissa konkurssikypsissä väestöltään pienissä, mutta pinta-alaltaan suurissa kunnissamme.

SOTE -sotkuissa vaikuttaa siltä, että sopassa on ollut liian monta kokkia ja valmistelutyötä on leimannut tietynlainen tuuliviiri -efekti. Paljon hyviä ideoita, toteuttamismalleja ja siihen sitten riitelyä sekä linjamuutoksia. Selkeä toteuttamiskelpoinen linja on puuttunut.

Valtion- ja kansantaloudesta. Pisteitä ei voi antaa edes suurimmalle hallituspuolueelle, sen ollessa mukana esittelemässä ja siunatessa erilaisia lakeja ja asetuksia, joilla idealistit ja pikavoittojen tavoittelijat pakkorahastavat yrittäjiä, teollisuutta ja kuluttajia erilaisilla järjettömillä maksuilla. Kaikki tämä rahastaminen on pois mm. kansalaisten vapaasta kulutuskysynnästä ja näin ollen myös aitojen riskiä ottavien yrittäjien tuloksesta. Pahinta tässä on se, että osa tuosta pakkorahastuksesta valuu ulkomaille. Suurimpana priimusmoottorina näissä rahastuksissa on ollut kuitenkin perinteisesti tukiaisvainuiset kepulaiset ministerit, joita idealistiset vihreät ovat vihervallankumous haaveissaan kompanneet.

Perussuomalaisille EU ja euro -vastisuudesta.
Jos irtautuisimme EU:sta ja eurosta, niin mihinkähän suuntaan Brysselin sijasta sitten olisimme kallellaan ? Suomi on aina ollut ja tulee olemaan kallellaan johonkin suuntaan ja on riippuvainen ympäröivästä maailmasta, niin taloudessa kuin turvallisuuspolitiikassakin. Mitenkähän Suomi menestyisi 5,4 miljoonan kansana yksin neuvotellessaan EU:n , USA:n, Etelä-Ameriikan, Kiinan, Intian ja Venäjän kanssa vapaakauppaehdoista ? Karttapalloakin perussuomalaisten kannattaisi katsoa ja pyörittää.

Lasse Laaksonen

" Mitenkähän Suomi menestyisi 5,4 miljoonan kansana yksin neuvotellessaan EU:n , USA:n, Etelä-Ameriikan, Kiinan, Intian ja Venäjän kanssa vapaakauppaehdoista ? Karttapalloakin perussuomalaisten kannattaisi katsoa ja pyörittää."

Mitenkä Suomi sitten menestyy EU:n vastuunkantajana? Tähän asti on palanut jo noin 19 miljardia ja sitoumuksia on aina lähelle sataa.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Suomi on ollut kokoonsa nähden suhteutettuna hyvin mukana vaikuttamassa eurooppalaisen talouden tervehdyttämisessä. Maataloustuottajat lienevät tyytyväisiä viimeisimpiin neuvottelutuloksiin. EU:n aluekehitysrahastoilla on saatu Suomen syrjäseuduillakin monenlaista aikaan. EU -tukirahaa jää jopa joka vuosi mittavasti käyttämättä. Suomi oli mukana EU:n neuvotellessa Etelä-Ameriikan valtioiden kanssa vapaakauppaehdoista ja Suomi on EU:n mukana neuvottelemassa USA:n kanssa vapaakauppaehdoista.

Jos EU- ja euro ilman Suomea ajautuu vielä pahempaan kriisiin, niin se ei paljon auta, vaikka me Suomessa lyömme ulko-oven kiinni ja vedämme verhot eteen kun kylällä on tulipalo. Siinä saattaapi omakin mökki palaa vaikka ovi olisi kuinka teljetty.

Vastuuta ja valtaa EU:ssa ja eurossa kantaa jokainen jäsenmaa kokonsa perusteella. Kriisimaat on saatava hyvällä tai pahalla tolpilleen. Tehtävä ei tule olemaan helppo. Siinä Suomen tulee vahvana valtiona muiden vahvojen EU - ja euro -valtioiden rinnalla olla mukana.

Euroopassa on paljon heikommistakin lähtökohdista noustu taloudelliseen menestykseen. Euroopan tilanteen korjaaminen vaatii päättäväisyyttä ja selkeää johtamista. Kaikesta populistisesti urputtaminen ilman todellisia vaihtoehtoja ja peräkammarin nurkkaan vetäytyminen ei ole tätä.

Lasse Laaksonen Vastaus kommenttiin #47

Markku Lehto,

Ei maailma noin vaihtoehdoton ole.
Suomella on parempia liikekumppaneita, kuten Venäjä, Intia ja Kiina.
Suomella on parempia kielikumppaneita kuin Ruotsi ja Ahvena, nimittäin Englanti, Kiina, Brasilia ja Venäjä. Jne.

ETA on ihan mahtava talousalue. Sekin on meille sopiva ja riittävä.

Sitten on aika ruveta tekemään muuta teollisuuspolitiikkaa kuin elektroniikkaa ja softaa. Jätehuolto on pakollinen ongelma. Juuri nimeämieni liittolaisten kanssa me saamme siitä parhaat palat Ja se bisnes on suuri.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto Vastaus kommenttiin #57

No jos se bisneksen tekeminen on noin helppoa, mikäänhän ei estä sitä nytkään tekemästä. Itse asiassa EU:hun kuuluvana meillä on paremmat edellytykset nyt tehdä sitä bisnestä, koska olemme EU:n neuvottelemien vapaakauppasopimusten piirissä.

Nythän meillä on ongelmana se, että vienti ei vedä minnekkään. En näe, että ensisijaisena syynä olisi Suomen kuuluminen EU:hun ja euroon. Syyt ovat kyllä muualla ja ne alkoivat USA:sta 2008. USA:n ongelmilla ja Suomen kuulumisella EU:hun sekä euroon ei ole mitään tekemistä keskenään.

Käyttäjän vpsainio kuva
Vesa-Pekka Sainio

On mielenkiintoista, ja toisaalta myös surullista havaita, että ainakin puheenvuorossa mainitut ensimmäiset kohdat (kestävyysvaje ja velkaantuminen) ovat todellisia ongelmia nyky-Suomessa, vaikka nimenomaan Kreikan ja muiden kriisimaiden (ja pankkien) tukemista perusteltiin sillä, että tukitoimien avulla Suomi ei tule kärsimään taloudellisia ongelmia kuten kriisimaat kokivat, ja kokevat yhä (Kreikka ainakin).

Kuitenkin nyt ollaan ajauduttu tilanteeseen, että talous on täysin kuralla JA siihen päälle on vielä sitouduttu toisten maiden kuralla olevien talouksien tukemiseen. Valittu europolitiikka myytiin äänestäjille ja kansalaisille täysin valheellisella väittämällä, eli mitään ongelmia ei tulisi jos tukitoimiin lähdetään. Tässä nyt ollaan kuitenkin ja jotain ns. tarttis tehrä.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

"Vaalien jälkeisen hallituksen on noudatettava yhteisesti sopimaa Eurooppa –politiikkaa, joka kirjataan hallitusohjelmaan ..."

Mielenkiintoista tässä minulle on se että esim. nykyinen hallitus ja eduskunta ovat hyväksyneet vuonna 2009 nykyisen EU liikennestrategian vastaisen liikenteen tutkimisen, kehittämisen ja infran rakentamisen .

sitten otetaan sieltä täältä palasia EU liikenteen kehittämisen ilmasto strategiasta kuten rikkidirektiivi, mutta senkin toteuttaminen sidotaan EU liikenteen kehittämisstrategiaa päinvastaiseeen suuntaan ajavaan kuorma liikenteen kehittämiseen sen sijaan, että kehitettäisiin raide ja vesiliikennettä.

'Mitenhän tämä asia saataisiin korjattua : sitä pohtii mm Kotkan meripäivien merenkulun tiede ammattilaiset omalta osaltaan seminaarissa http://www.merikotka.fi/ . Jossa käsitellään voisiko meriministeriö pelastaa suomen merenklusterin.

Samoin asiaa tutkii jo sisäisesti LVM omalla sisäisellä tutkinnallaan kehittämisen suunnasta

. http://www.lvm.fi/tiedote/4151326/liikenneviraston...

Mielestäni tämäkin on aika tärkeä asia kun Suomen viennistä ja tuonnista on kuitenkin noin 80% vesiliikenteen varassa.

Käyttäjän miesenergiaa kuva
Mikki Nieminen

Kaikilla puolueilla on näkemys näiden ratkaisemiseksi. Toinen kysymys onkin, että ketkä pystyvät joustamaan ratkaisumalleistaan siten, että yhteistyö hallituksessa onnistuu?

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Nykyisen ja edellisen hallituksen päätöksillä (nykyisellä toki roimasti suurempi painoarvo) maa on IMF:n kourissa noin 4-5 vuoden kuluttua, eikä meitä taida enää mikään pelastaa.

Ne ajat, jolloin olisi vielä voitu tehdä jotain, ovat jo menneet.

Turha näitä on enää puida. Seuraava hallitus vain on näiden nykyhallitusten kahleissa.

Ellemme sitten revi esim. EVM-sopimusta, EMU-sopimusta ja irtisanoudu ERVV-takauksista.

Millä hallituskokoonpanolla Pietikäinen arvelee tuon kaiken olevan mahdollista? Jos niitä ei löydy niin tämä avaus on täysin yhdentekevä ja turha.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

kirjoitin blogiin

Vaalien jälkeisen hallituksen on noudatettava yhteisesti sopimaa Eurooppa –politiikkaa, joka kirjataan hallitusohjelmaan. Nykymuotoinen mustavalkoista fobiaa muistuttava EU- ja europolitiikan teko ei ole mahdollista yhtä aikaa. Tämä on hyvä tiedostaa niillä tahoilla, jotka nyt jo muodostavat vaalien jälkeistä hallitusta ja ovat siirtämässä syrjään puolueita, vaikkei eduskuntavaaleja ole edes käyty.

------
Näyttää siltä, ettei moni persu ole tuota tiedostanut, vaan kuvittelee persujen yksin sanelevan hallitusohjelman.

Käyttäjän yorka kuva
Atte Rätt

Ei kai sen sopimisen tarvitse aina sitä tarkoittaa, että jatketaan samalla linjalla eli ollaan suorastaan mallioppilaita.

Sitäpaitsi varsinkin euron suhteen ratkaisut ovat de facto mustavalkoisia: joko ollaan yhteisvaluutassa mukana tai sitten ei olla. Kauppasopimukset, tullausasiat, Suomessa noudatettavat yleiseurooppalaiset direktiivit jne ovat erikseen sovittavissa, jos poliittista tahtoa ja kanttia riittää.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Eli sitten se on IMF oli kyseessä mikä tahansa hallitus. Minun puolestani nykyinen poppoo saisi jatkaa tasavaltamme konkurssiin asti, jos noita muutamia muutoksia ei voida tehdä.

Konkurssin jälkeen sitten revitään ne EVM-, EMU- ja ERVV-paperit. Sitten voidaan jatkaa muulla kokoonpanolla.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #54

Mikähän maailma teidän skeptikkomielialaan sopii, ei tämä nykyinen.

Ongelmat eivät poistu, vaikka Suomi eroaisi eurosta.
Ei väestö sillä nuorene, eikä työpaikkoja synny, jos
ei ole kaupaksi meneviä tuotteita. Valuutan kellutus kyllä
keluttaa Suomen aavalle merelle, josta ei horisonttia
tule näkymään uudessa maailmantaloudessa.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #56

En oikein arvosta pragmaattisen lähestysmistavan sijaan mielikuvamarkkinointia.

Ongelmat eivät ainakaan poistu, mikäli yhteisvaluuttaa ei pureta. Se, sössiikö Suomi sitten asiansa yhteisvaluutan nolon lopun jälkeen on sitten päättäjien käsissä. Näin todellakin on mahdollista käydä, ettei ongelmat poistu silloinkaan.

Investointiin ei auta muu kuin laskea hintaa. Kyllä täällä osataan tehdä, täällä on melko alhainen korruptiotaso. Me olemme vain syrjässä. Sitä pitää kompensoida joko lähtemällä valloittamaan parempia alueita ja siirtää valtakunnan rajoja, tai tehdä huokeampi hinta.

Yhteisvaluutassa huokeampaa hintaa ei saada muuten kuin madaltamalla kustannuksia. Tervetuloa palkka-alet. Tervetuloa maksuhäiriöt, tervetuloa asuntokupla ja pankkikriisi.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #66

Jos puolueenne ajattelu kumpuaa tuollaista, ei se lupaa hyvää hallituvastuun kantoon. Hallituksessa tulee eteen odotettuja, mutta myös paljon odottamattomia asioita.

Euroero asenteella (kaikki tai ei mitään) ei maan monia prgmaattisia ihmisten arkipäivään vaikuttavia asioita hoideta.

Eurooppa tarvitsee oman yhteismarkkina-alueen vastapainoksi maailmantalouden myllerlykseen, kun muualla maailmassa on monta miljardia ihmistä tekemässä
työtä monta kertaa eurooppalaista palkkatasoa alemmalla tasolla. Yhteismarkkina-alueelle on hyväksi, jos sillä on yhteinen valuuttakin, kun valuviat on korjattu.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #67

Siksi ehkä parempi olisi, että sotkun aiheuttajat myös kantavat sitä vastuuta sen siivoamisesta.

Jos nyt viime viikon talousuutisia kotimaasta satuitte lukemaan niin eipä tässä enää hurraamista juuri ole.

Viimeinen sammuttaa valot. Voi toki vielä huudella, ettei kukaan missään vaiheessa esittänyt mitään hyvää vaihtoehtoa. :D

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto Vastaus kommenttiin #76

Kyllä veteraanisukupolvet kääntyisivät haudoissaan, jos pääsisivät lukemaan tätä 2010 -lukulaisten marinaa. 1944 Suomi oli melko syvällä, niin syvälle emme ilman sotaa pääsisi millään vaikka yrittäisimme. Silti Suomi on 50 -vuodessa noussut erääksi Euroopan taloudellisesti vahvimmiksi valtioiksi. Valon sammuttamisesta ei kannata puhua, sillä olemme kaukana myös siitäkin tilanteesta, joka vallitsi Itä-Saksassa. Tämä valojen sammuttamisjuttuhan koski alunperin Itä-Saksaa ja sen viimeistä presidenttiä, Erich Honeckeriä, ja juttu ei ihan jäänyt jutuksi, vaan sitten käytännössä toteutuikin.

Mielenkiintoista onkin, että EU vastustajat ovat ottaneet käyttöön Itäblokkia koskeneet mielikuvat peilatessaan Suomen ja EU:n suhdetta. Joko kyseisillä kommentaattoreilla on lyhyt valikoiva muisti tai eivät olleet vielä syntyneetkään 1960 - 1980 -luvulla, sen verran täydellistä tietämättömyyttä on rinnastaa Suomen ja Neuvostoliiton sekä toisaalta EU:n ja Suomen välisiä suhteita.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #78

Tässä blogiketjussa on muutaman ps-henkilön mielenilmaisu, jossa toivotaan epäjärjestystä Suomeen sen sijaan, että asioita laitetaisiin yhteistoiminnassa kuntoon.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä Vastaus kommenttiin #79

Ilmeisesti nyt ei kuitenkaan viitata sentään minuun? En minä epäjärjestystä toivo. En tänne, en muualle Eurooppaan, enkä muihinkaan planeettamme kolkkiin. Olin melko lailla epätodellisuuden tilassa silloin, kun Ateenassakin polttomurhattiin ne kolme virkailijaa.

Mutta kuntoon laittamisessa onkin nyt pyörittelyä. Kyllä nykyisiltä hallituspuolueen edustajilta on sitä "vastuunkantoa" mainostettu vartin välein suuressa salissa, joten olkaapa hyvä, estradi on teidän.

Minä kerron vain väliaikatietoja, että miltä touhu näyttää.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman Vastaus kommenttiin #88

Kreikassa on yleislakko ja Ateenan metro osittain suljettu. Minä sain Juhani Huopaisen "Tyhmyriltä" sellaisen kuvan, että voimatoimia harkitaan.

Mika Samuel Kiekkijev

Tiedät tämän olevan aivan puuta heinää.

Kokoomus saneli ehdot hallitusneuvotteluissa ja vasemmisto nieli ne.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kyselytutkimukset ovat kaikki hieman erilaisia, joten kyllä on ei ja ei on kyllä: vastaus riippuu kysymyksestä:
"Hallituksen linja saa kritiikkiä, sillä enemmistö 54 prosenttia arvioi Suomen suhtautuneen ongelmiin ajautuneiden euromaiden tukemiseen liian myöntyvästi."

Euron suosion kohtalo Suomessa ei riipu muusta kuin siitä, miten syvälle Suomikin sukeltaa. Suuri osa ihmisistä ei taida ymmärtää EMU:n luonnetta vieläkään. Onkohan edes ulkoisen ja sisäisen devalvaation ero tuttu asia?

Medialla ja hallituksella olisi paljon perustyötä valistuksen ja avoimuuden puolella.

Käyttäjän EsaPaloniemi kuva
Esa Paloniemi

Mainitut ongelmat ollevat ratkaistavissa. Pulmana on että ratkaisut vaativat toimia, esim säästöjä, joita toteuttavalle puolueelle/hallitukselle tulisi tappio seuraavissa vaaleissa. Äänestäjät eivät pitäisi etujensa karsimisesta.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Tästä tulee vielä upea asuntokuplan poksahdus.

Lasse Laaksonen

Asian vierestä:

Kiitän Seppo-Juha Pietikäistä kahdesta asiasta:

1. Hän kykenee asiallisesti esittämään faktoja ja mielipiteitä, jotka useinkin ovat Kokoomukselle kunniaksi. On eri asia, että hän on mielestäni väärässä tai pikemminkin korostaa niitä asioita, joiden oikeassa olokaan ei auta Suomea ja suomalaisia.

2. Hän antaa eri mieltä olevien kirjoittaa blogiinsa eikä hermostu tiukastakaan kommentoinnista.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Helmikuussa 1918 Lenin allekirjoitti kuuluisan käskynsä: "spekulantit...on ammuttava rikospaikalle." (ks. Igor Bunitsh: Poligon satany, Shans/Oblik Pietari 1994, s. 18) Voi olla, että tämän päivän markkaspekulanteille tulee vielä kuumat paikat.

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

SPJ alkaa osoittaa sitä Kokoomuksen kahdessa perättäisessä hallituksessa osoittamaa vastuun kantoa. Eli vaikka sitä on koko ajan peräänkuulutettu, sitä ei ole. Tai ainakaan Kokoomus ei halua sitä kantaa, vaan jättää perintönsä seuraavalle hallitukselle, mikä se sitten onkaan.

Minusta Kokoomus ja demarit lisättynä Keskustalla saisi jatkaa hallituksessa oloa kunnes tämä yleiseurooppalainen myönteisyys vetää Suomen riittävän alas.

Eipä ainakaan Kokoomus pystyisi syyttämään muita vastuun pakoilusta.

Vastausta itse blogiin on mahdoton antaa, Suomen tilanne on niin sidoksissa Euroopan ja ennenkaikkea Saksan päätöksiin.

Kuntauudistus ja sote tuovat valtiolle paljon lisäkuluja, toteutettiinpa se miten tahansa. Kunnille on jo nyt lisätty velvoitteita ja tukia karsittu. Rajansa kaikella.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

SJPHKI
Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole).

Käyttäjän ReinoToivanen kuva
Reino Toivanen

Oikein. Ja Kokoomus on ollut kahdessa viimeisessä hallituksessa "kattamassa" sitä pöytää.
Saisi olla kolmannessakin, tai niin kauan, kunnes pöytä menee nurin. Sitten on taas puhdas pöytä. Mutta toivottavasti ei Kokoomusta enää sitä sotkemaan.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Muistutan kommentoijjia moderointilinjasta:

Ilman kommentoijan tunnistettavaa omaa kuvaa kirjoitetut kommentit poistetaan

Reijo Tossavainen

Kun katselee hallituksen kahta vuotta, niin päätösten osalta ei ole paljon jälkipolville kerrottavaa. Esimerkkinä olkoon sotesekoilu.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Hallitusohjelmasta on monta asiaa toteutunut ja toteutuu vielä vaalikauden aikana.
Ympäröivä maailma vaan on sellainen, ettei hallituksen toimilla pystytä kaikkiin niihin vaikuttamaan. Sen luulisi edustaja Tossavaisenkin myöntävän, kun seikkaperäistä tietoa saadaan eduskuntaan ja sen valiokuntiin.

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Yhteiskuntatakuun sijasta laittaisin pitemmmän työharjoittelun pakolliseksi osaksi peruskoulutusta, koska käytännössä yhteiskunnalla on valtaa yksilöön vain 18-vuotiaaksi asti ja sen jälkeen ainoa, mikä toimii pakottamalla on armeijaan/sivariin/vankilaan meneminen.

Eli ei mitään 1 viikon tettejä, vaan ainakin 3 kuukauden tetti osaksi yläasteen viimeistä vuotta.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Tuokin on hyvä asia saada työkokemusta.
Perjantaina näyttää ministeri Ihalainen patistelleen taas työmarkkinajärjestöjä.
http://www.tem.fi/tyo/tiedotteet_tyo?89506_m=111162

Käyttäjän perttupulkkinen kuva
Perttu Pulkkinen

Yliopisto ja ammattikorkeakoulutus voisivat entistä enemmän sulautua toisiisa - todennäköisesti yliopistosta valmistuu jonkin verran liikaa sakkia suhteessa heidän alansa työmarkkinoihin.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Kyllä Suomessa on ylikoulutuksen tuntua työmarkkinoiden tarpeeseen nähden.

Käyttäjän markkulehto kuva
Markku Lehto

Tuo oppisopimuskoulutus olisi siinä mielessä toimiva, että siinä työnantajat arvioivat itse uusien työntekijöittensä määrällisen ja osaamisalueiden tarpeen tulevaisuudessa.

Jos työnantaja näkee oman alansa markkinoiden kasvun todennäköiseksi, niin hän saattaa lähteä mukaan oppisopimuskoulutusohjelmaan saadakseen uuden tai uusia työntekijöitä. Jos taas yrittäjä ei näe lähiaikoina kasvun mahdollisuutta, niin silloin oppisopimuskoulutukseen ei ole syytä lähteä eikä sen alan koulutusta käynnistää.

Näin koulutettavien koulutussuuntaus ohjautuisi yrittäjien toimesta ja asiantuntemuksella tarkemmin oikeille aloille oikeaan aikaan. Tähän ei opetushallinnon raskas ja hidas ohjaus tunnu taipuvan. Esimerkkinä tästä oli edellisen työvoimaministerin epäselvät tiedot päätöksen tekonsa pohjaksi ammatillisen koulutuksen valtakunnallisista tilastoista.

Oppisopimuskoulutuksessa opetus- ja työvoimahallinnon tulisi luoda sellaiset edellytykset koulutukselle, että sen toteuttaminen ei olisi työnanatajalle liian byrokraattista ja vaikeaa. Pienellä yrityksellä ei ole aikaa eikä resursseja pyörittää nykyisen omaista raskasta byrokratiaa oppisopimuskoulutettavan saamiseksi yritykseen. Tässä tulee myös yhteiskunnan ottaa osakseen osa siitä yrittäjän nyt kantamasta riskistä, että koulutettava ei jätä yritystä heti ammattiin valistumisensa jälkeen.

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Kun edellä on puhuttu suomalaisten ylikoulutuksesta, niin ainakin maan hallituksesta heijastuu huutava koulutuksen ja osaamisen puute. Tämä näkyy etenkin avainministereiden toimissa.

Muuten on vaikea selittää hallituksen toimintaa, sen hataria suunnitelmia, sen epärationaalista EU-politiikkaa ja heikkoa asiantuntijoiden hyödyntämistä, poliittisesti sokeata ja ylimielistä kommunikointia "alamaisten" kanssa.
"Moral hazard" on rantautunut suomalaiseenkin politiikkaan.

Käyttäjän MarttiHaverinen kuva
Martti Haverinen

Tuossapa muistin virkistykseksi leikkauspolitiikan tiimoilta... asiat ovat vain sikäli muuttuneet, että meillä ei ole enää omaa valuuttaa... sekin Kokoomuksen ja demareiden kokoomussiiven ansiosta. http://yle.fi/elavaarkisto/artikkelit/laman_kuva_s...

Käyttäjän paulisumanen kuva
Pauli Sumanen

Hämmästyttävää, että näistä asioista puhutaan vasta nyt, yli kaksi vuotta edellisten vaalien jälkeen. Jokainen omilla aivoillaan ajatteleva ihminen ymmärsi jo yli kaksi vuotta sitten, että toiveajattelu siitä, että "tuleva talouskasvu" hoitaa ongelmat, on katteetonta toiveajattelua, joka ei perustu faktoihin. Silloiset hallitusneuvottelut olivat katastrofi, vailla vertaa.

Jopa Pekka Himasen "Sininen kirja" kertoi, missä mennään, mutta Himanen on nykyään "persona non grata". Himanenhan kertoi 10 miljardin vajeesta, mitä ei olla pystytty poistamaan vieläkään.

Suossa ollaan, eikä ylöspääsystä ole tietoa, kun faktoja ei tunnusteta.

Käyttäjän JouniM kuva
Jouni Minkkinen

Lääkkeitä?

- Palkkoihin nollaratkaisu
- Julkisen sektorin ylipitkät lomat perutaan
- Valtion palkat leikkuriin valtion palkat pitää saada alle yksityisen keskipalkkojen.
- Perintöveron poisto, vertaa ruotsi jossa pääomaa alkoi palaamaan kotiin.
- Yli 1000m2 myymälöille ylimääräinen 3% alv, johtaa työpaikkojen siirtymiseen pienempiin kaupan yksiköihin jotka työllistävät suhteessa enemmän liikevaihtoon.
- marjanpoiminta ja vastaava työskentely verovapaaksi eikä vaikuta työttömyyskorvaukseen
- Työtön saa tehdä 500-1000€/kk työtä kolmen kuukauden ajan ilman että se vaikuttaa työttömyyskorvaukseen, lisäveroprosentilla.
- Arvonlisäverovelvollisuuden rajan korotus 50000€
- Yksinyrittäjälle mahdollisuus palkata ensimmäinen työntekijä ilman sivukuluja ensimmäiselle vuodelle, sivukulut asteittain normaaliksi kolmessa vuodessa. Yritys jonka vastuuhenkilö on aikaisemmin saanut palkkaustuen ei voi käyttää tukea uudelleen jos edellisen tuen myöntämisestä on kulunut alle 5 vuotta.
- Kaivosvero
- Yrityksen verotus muutetaan Viron malliin siten että vero maksetaan vasta kun tulos maksetaan yrityksestä ulos.
- Kannabis myyntiin apteekkeihin. Saadaan rahat verotettavaksi ja viedään rikollisilta yksi rahoituskanava pois.
- Työkkärille suoritepalkkaus joka laukeaa maksuun vähintään 6kk työn välittämisestä. Kikkakoulutukset ja muut eivät tuo bonusta
- Ihmisten omatoimiseen työllistymiseen kannustetaan eikä alle vuoden koulutus katkaise tukea. Mikäli työtä kuitenkin koulutuksen aikana tarjotaan vähintään kuudeksi kuukaudeksi on se otettava vastaan. Työllistyneellä on oikeus jatkaa opiskelua jos joutuu uudestaan työttömäksi.

Käyttäjän jheyno kuva
Jouko Heyno

Ehdotuksesi ovat järjestään kansantalouden kannalta niin tuhoisia, että toivottavasti niiden taakse ei tässä maassa ikinä asetu yksikään puolue. Samoin esittämäsi perustelut ehdotuksillesi ovat lähinnä propagandaa ja tuulesta temmattuja.

Suosittelen tutustumaan modernin kansantaloustieteen perusteisiin. Esimerkkinä "säästöistä": Peljonko opettaja-veronmaksaja säästää veroissaan, kun hänet irtisanotaan säästösyistä?

Pjotr Hadermann

''Kestävyysvajeen kattaminen edellyttää OECD:n mukaan Suomelta 9,2 miljardin euron säästöpäätöksiä ja veronkorotuksia.''

Odotan mielenkiinnolla verojen korotusta ja niiden vaikutusta nettoverojen määrään. Se tulee varmasti alenemaan, koska jo nyt rikkaita poistuu maasta takavasemmalle.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset