Löytyykö enemmistöhallitusta toteuttamaan Wahlroosin listaa
Sammon, UPM:n ja Nordean hallitusten puheenjohtaja Björn Wahlroos haluaa uudet eduskuntavaalit mahdollisimman pian.
Vaalien jälkeisen hallituksen tehtävälistalle hän mainitsi TV1:n klo 20,30 uutisissa:
-verotuksen keventämisen
-yritysten rasitusten keventäminen
-yritysten toimintaympäristön muut edellytykset (ilmeisesti ympäristöpolitiikka)
-julkishallinnon siivoamisen (käytti tuota sanaa)
Miten mahtaa olla, saadaanko enemmistöhallitusta toteuttamaan noita tavoitteita. Lähinnä taitaisi olla kokoomus ja sitten osittain kepu sekä kauimpana vihreät ja koko vasemmisto. Punamultahallitus olisi taas palaamista vanhaan budjetin määrärahojen jakopuoluekulttuuriin. Eilen eduskunnan valtiovarainvaliokunnan kuulemista asiantuntijoista ei tainut kukaan ihan 1:1 tuoda esiin tuollaista toimenpidelistaa, vaikka niissäkin osaksi joillakin oli samansuuntaisia näkemyksiä . Uusia vaaleja ei kukaan vaatinut.
Puhuminen ennenaikaista vaaleista vajaat 6 kuukautta ennen vaaleja on edesvastuutonta,
Suomelle tässä tilanteessa on parasta , jos pääministeri Stubbin hallituksen aikomat esitykset käsitellään eduskunnassa ennen huhtikuun eduskuntavaaleja.
· Valtion vuoden 2015 talousarvioesitys
· Sote järjestämislain -lakiesitys
· Rakenneuudistuksen jatkaminen
. Vietävä päätökseen eduskunnalle aiotut muutkin esitykset ja asiat.
Luottoluokituslaitoksetkin korostivat päätettyjen kestävyysvajeen supistamiseen liittyvien toimenpiteiden viemistä päätökseen ja toteutukseen (ml. eläkeuudistus ja sote –uudistus) ilman viivytyksiä, jollaisen tekisivät ennen aikaiset eduskuntavaalit
Mitä sanotaan tarkalleen perustuslaissa eduskunnan hajottamisesta ja ennenaikaisista eduskuntavaaleista sekä perustuslain ao. pykälän perusteista.
”Ennenaikaisten vaalien määräämismahdollisuus on tarkoitettu erittäin poikkeuksellisia tilanteita varten. Hyväksyessään vuoden 1990 valtiopäivillä asianomaisen hallitusmuodon muutosehdotuksen jätettäväksi lepäämään eduskunta hyväksyi seuraavan perustelulausuman: "Eduskunta edellyttää, että eduskunnan hajottamista koskevan asian esille ottamisen aiheena saattaa olla vain pitkäaikainen, lähinnä poliittisen hallituksen muodostamisvaikeutena ilmenevä parlamentaarinen kriisi tai muunlaisesta syystä eduskunnan toimintakykyyn tai kokoonpanoon kohdistuva kiistaton epäluulo ja yleensä myös oletus siitä, että eduskunnassa pidetään hajotusta laajasti aiheellisena.
Sen sijaan valtioneuvoston omat sisäiset tai ulkoiset toimintavaikeudet eivät lähtökohtaisesti saa johtaa eduskunnan hajotukseen. Eduskunta edellyttää, että edellä mainitun kaltaista hallituskriisiä tai eduskunnan ja hallituksen välistä kiistaa ei pyritä ratkaisemaan eduskunta hajottamalla tai tällä uhkaamalla. Tarvittaessa on muodostettava uusi valtioneuvosto, ja vasta ylivoimaiset vaikeudet muodostaa toimintakykyistä hallitusta saattaisivat johtaa eduskunnan hajotukseen.”
Omat blogini valtion budjetista ja velkaantumisesta
Perustuslakia pitäisi muuuttaa. Mikäli hallitus eroaa ja vaaleista on kulunut yli 2 vuotta tulisi seuraavissa vaaleissa valittu eduskunta jatkua seuraavat 4 tai 6 vuotta, eikä ainoastaan jäljellä olevan ajan.
Ilmoita asiaton viesti
Nykyisen perustuslain mukaan eduskunnan kausi on 4 vuotta, vaikka se olisi valittu ennenaikaisissa vaaleissa edellisen eduskunnan hajottamisen takia.
Ilmoita asiaton viesti
Mistähän lähteestä tämän tiedon sait? Viimeksi lukemani Valtiosääntöoikeus-kirjan Jyrki Jyrängin mukaan se kestää lopun kauden.
Ilmoita asiaton viesti
Lähde on Suomen perustuslain 24§.
Ilmoita asiaton viesti
Eli pidän Jyrängin tulkintaa juuri noista kohdista edelleen pätevänä.
No kaivelin oikein loppujen lopuksi sen hallituksen esityksen. HE 1/1998 vp jonka perusteella nykyistä perustuslakia tulkittaisiin. Ei jätä epäilyäkään siitä tulkinnasta jonka esitin.
”Vaalikautta koskevan säännöksen uudella muotoilulla ei ole tarkoitettu muuttaa vakiintunutta käytäntöä, jonka mukaan ennenaikaisten vaalien jälkeen järjestettävät uudet vaalit pidetään neljäntenä vuonna ennenaikaisten vaalien jälkeen normaaliin eduskuntavaalien pitoaikaan riippumatta siitä, tuleeko edellisistä vaaleista kuluneeksi yli tai alle neljä vuotta.”
Ilmoita asiaton viesti
Eli jos vaalit pidettäisiin ennenaikaisesti tammikuussa 2015, niin neljäs vuosi siitä on 2019, jolloin seuraavien vaalien pitoaika olisi joka tapauksessa huhtikuussa 2019, ellei sitä ennen olisi jouduttu uudestaan ennenaikaisiin vaaleihin. Tämän vuoden joulukuussa ei vaaleja laillisesti ehdittäisi enää pitää (niin, että sitä seuraavien vaalien ajankohta aikaistuisi huhtikuulle 2018). Tämä kaikki alkaa olla enää kovin teoreettista, koska vaalikausi on niin pitkällä, ettei ennenaikaisista vaaleista enää saataisi merkittävää etua. Jos Stubbin hallitus kaatuisi, niin vaalikausi nilkutettaisiin loppuun virkamieshallituksen voimin.
Ilmoita asiaton viesti
Ei. Jos hallitus kaatuisi tulisi puolueiden ensin pyrkiä neuvottelemaan ja neuvottelemaan 🙂 Elleivät ne pystyisi muodostamaan hallitusta sitten vasta voitaisiin järjestää uudet vaalit. Siksihän juuri esitöissä todetaan että eduskunnan pitäisi olla melko yhtä mieltä uusista vaaleista.
Ilmoita asiaton viesti
Vastaus on että eipä taida löytyä, ei ainakaan vaalien jälkeen, mikälo vaaleissa ratsastetaan näillä Waahlroosin ajatuksilla.
Wahllroos on oikeassa ja kansa väärässä. Tässä on kyseessä siis oikeiden toimien ja demokratian välinen ristiriita.
Kun niitä oikeita toimia ei voida demokraattisesti toteuttaa, toteutetaan sitten jotain vääriä tai tehottomia toimia. Tässä koko ongelma, eikä siihen taida löytyä ratkaisua.
Ilmoita asiaton viesti
Uudet vaalit tarvitaan mahdollisimman pian. Kuitenkaan tuleva hallitus ei tulle olemaan Wahlroosin mielen mukainen.
Ilmoita asiaton viesti
Uudet vaalit tarvittaisiin, kunhan vain niissä vaaleissa olisi oikeat teemat, oikeita hyviä mielipitetä otettaisiin esille ja kansa antaisi niille hyville ajatuksille kannatuksensa. Mutta tuollainen on kyllä utopiaa, eli toiveajattelua.
Olisihan siinä se etu että kun nyt tämä nykyinen hallitus ei uskalla tehdä edes niitä helppojakaan ratkaisuja, mitä se uusi hallitus taas voisi tehdä. Se pieni apu mitä uuden hallituksen politiikasta tulisi, tulisi siis vähän aiemmin. Mutta ei niitä vaaleja niin paljon voitaisi aikaistaa että siitäkään mitään todellista apua olisi.
Lisäksi mitkään hallituksen vallassa olevat toimet eivät tässä tilanteessa pure lyhyellä tähtäyksellä. Eikä lyhyen tähtäyksen ratkaisuhin pitäisi edes pyrkiäkään vaan pitäisi tähdätä pitkällä tähtäimellä pysyviin rakennemuutoksiin.
Ilmoita asiaton viesti
Kertoo kyllä aika paljon Stubbin hallituksen heikkoudesta että yksi Stubbin merkittävimmistä vaalirahoittajista (Wahlroos) ja puolueen arvostetuimmista kansanedustajista (Lehti) ovat avoimesti vaatineet hallituksen kaatamista.
Nykyhallitus on täysin rampa ankka, joka olisi ilman puoluekuria kaatunut jo monta kertaa.
Ilmoita asiaton viesti
Tässäkö sitten kepun vaihtoehto
Juha Sipilän julkisuudessa eniten esiintyvä joukkue, Pekkarinen, Väyrynen. Kääriäinen, Juhantalo, S-L Anttila ja Tiilikainen ei kyllä herätä luottamusta. Mainitut henkilöt pitävät ääntä Sipilän puolesta, muut kepu -politiikot jäävät pois julkisuudesta. Kolme muistelmateosta antaa melko synkän kuvan kepusta (Korhonen, Lipponen, Tuomioja).
Kepu ei ole ilman kokoomusta sopeuttanut julkista taloutta, eikä myöskään vasemmisto.
Ilmoita asiaton viesti
Sipilän joukkue on silkkaa rautaa. Juhantaloa lukuun ottamatta tuosta saisi hyvän hallituksen pohjan vaikka heti. Nykyisessä hallituksessa ei ole ketään pl. ehkä Tuomioja joka olisi tuota tasoa.
Heikosti on Kokoomuksen sopeutus mennyt nytkin, sillä menoleikkaukset on tehty tyhjäksi surkealla työllisyyspolitiikalla. Käytännössä ilman Keskustaa Kokoomus on täysin aseeton ajamaan kestävää talouskehitystä, eikä Kokoomus ole sitoutunut kehittämään Suomea hyvinvointivaltiona vaan haluaa vain laskea rikkaiden verotusta.
Kaunaisen Lipposen ja kilahtaneen Korhosen muistelmille ei pidä antaa mitään arvoa, sillä ne vain puolustavat omia vääriksi tuomittuja tekoja. Tuomiojan osalta EU-linjaus on aina Keskustan sisällä tiedetty vaikeaksi, niin en näe Ainakin Suomenmaan jutun perusteella Tuomioja tuntuu huomattavasti enemmän arvostavan keskustalaisia vaikuttajia kuin mm. oman puolueensa Lipposta, Sorsaa ja Ahtisaarta: http://www.suomenmaa.fi/etusivu/7136633.html
Ilmoita asiaton viesti
Luet liikaa vanhoja satukirjoja, sillä ikä ei taida riittää muistamaan aikoja vähän kauempaa!
Ilmoita asiaton viesti
Björn Wahlroos puhuu taas kerran pelkkää asiaa ja totta. Hänen ehdotuksensa vaalien järjestämisestä mahdollisimman pian on ainoa oikea. Vitkuttelu ei muuta tee kuin huonontaa joka päivä Suomen tilaa. Keskustapuolue ja Sipilä pitää päästää irti korjaamaan näiden tumpeloiden tekemää roskakasaa. Vähäisenä apupuolueena voi olla ruotsalaiset sekä demarit. Ainoa mahdollinen Suomen pelastaja on keskustapuolue.
Ilmoita asiaton viesti
Onko siis uusia vaaleja vaativa, edesvastuuton Walhroos kuitenkin oikea henkilö esittämään, ”se” yksi totuus?
Entä kokeneen ja uusia vaaleja vaativan,edesvastuuttoman liikemiehen E.Lehden ajatukset?
Henkilökohtaisesti en usko Sote-lain etenemistä tällä vaalikaudella, jo pelkästään päähallituspuolue Kokoomuksen sisällä sille taitaa olla enemmän vastustusta kuin kannatusta, samoin RKP:ssä.
Ilmoita asiaton viesti
Oppositio ei ole sitäkään vertaan esittänyt toimenpiteitä julkisten menojen leikkaamisesta. Onko viime vuosikymmeninä punamultahallitus joutunut sopeuttamaan julkista taloutta,vastaus ei ole. Kyllä hallitukseen on tarvittu silloin kokoomus yhdessä kepun kanssa tai kokoomus yhdessä vasemmiston kanssa.
Ilmoita asiaton viesti
”-julkishallinnon siivoamisen (käytti tuota sanaa)”
Sanonta kuuluu, että valtion leipä on kapea mutta pitkä. Näin oli ennen. Viimeiset parikymmentä vuotta julkisen puolen keskipalkat taitavat olla muita palkkoja korkeammat. Paluuta entiseen eli työn kannattavuuteen budjettitasapainolla mitattuna ei ole. Äänestäjistä vain pieni murto-osa on sellaisia, jotka ovat tekemisissä maalle elintärkeän vientiteollisuuden kanssa.
Valtaosa meistä vaalikarjasta on työelämän ulkopuolella olevia, ja menestyvän ikipoliitikon on ”kuunneltava” heitä. Sotien jälkeen meidän naapurissa asui viisas mummo, jolla oli sanonta: ”Koskas’ helvetti täys’ on, kun yhtä saa niin toista pyytää.” Sanonta sopinee edelleen yhteiskuntahyysäilyyn, jonka hedelmiä ovat mm. poliitikkojen myötävaikutuksella syntynyt suurtyöttömyys ja menetetty kilpailukyky. .
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsi toimii monissa asioissa Suomea järkevämmin
http://sjphki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/178211-ruot…
P.s. Ruotsin edellisen valtiovarainministeri Borgin kuuleminen ei Suomelle ole yhtään pahitteeksi.
Kuvaana on Suomen poliittisesta tilanteesta, että 10 euron/kk sosiaaliedun leikkaamisesta on tehty välikysymyksiä ja demarit suorastaan sekoilleet korvaalla verovähennysmallilla. Samaan aikaan mainittu tuon määräisen sosiaalidedun leikkaaminen
voi lapsiperheiltä säästyä tai kulua lisää esim. elintarvikkeiden hinnoissa, polttoaineen hinnoissa, kunnallisissa maksuissa jne.
Ilmoita asiaton viesti
Kovaa tekstiä yllättävältä taholta- Wahlroosilta. Ei mairitellut Stubbin aikaansaamatonta hallitusta. Olen samaa mieltä, että nyt on toimittava per heti eikä viidestoista päivä. Tällä menolla ei mikään muu muutu kuin kellon aika.
Ilmoita asiaton viesti
Meneillään olevien esitysten kaataminen samalla ennen aikaisilla vaaleilla on Suomelle vahingollista.
Oppositio ei ole sitäkään vertaan esittänyt toimenpiteitä julkisten menojen leikkaamisesta. Onko viime vuosikymmeninä punamultahallitus joutunut sopeuttamaan julkista taloutta,vastaus ei ole. Kyllä hallitukseen on tarvittu silloin kokoomus yhdessä kepun kanssa tai kokoomus yhdessä vasemmiston kanssa.
Samaa mieltä olen siitä, että hallitus, joka vaalien jälkeen muodostettiin, oli pohjaltaan epäonnistunut tekemään ja harjoittamaan vaikuttavaa talouspolitiikkaa.
Kuvaana on Suomen poliittsesta tilanteesta, että 10 euron/kk sosiaaliedun leikkaamisesta on tehty välikysymyksiä ja demarit suorastaan sekoilleet korvaalla verovähennysmallilla. Samaan aikaa mainittu tuon määräisen sosiaalidedun leikkaaminen
voi lapsiperheiltä säästyä tai kulua lisää esim. elintarvikkeiden hinnoissa, polttoaineen hinnoissa, kunnallisissa maksuissa jne.
Ilmoita asiaton viesti
Olen kyllä täysin samaa mieltä välikysymystehtailusta, sitä on ollut aivan liikaa, mutta kyllä siinäkin myös hallitus saa katsoa itseään peiliin.
Välikysymyksillä ollaan myös pakotettu asioita keskusteluun, sen sijaan, että niitä vaan nyt päätetään.
Kantasuomalainen sietää aika paljon, mutta ylimielisyys on yksi asia, joka on kuin punainen vaate härälle ja tähän on pari pääministeriä kyllä sortunut, halusi sitä myöntää tahi ei.
Eri mieltä taasen olen tuosta 10 Eurosta, se vaan on toisille rahaa sekin ja tämä joukko kasvaa koko ajan.
Seppo-Juha, mitä itse olet mieltä Kokoomuksen suhteesta Sote-esitykseen?
Oma mielikuvani on, kuten edellä mainitsin, Kokoomuksessa sitä vastustetaan enemmän kuin kannatetaan, enkä olisi yhtään ylllättynyt vaikka koko paketti jostain näennäisestä syystä jäisi tulematta eduskuntaan.
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsin ratkaisu terveydenhuollossa perustuu laajaan yhteistyöhön julkisen ja yksityisen sektorin välillä sekä potilaan valinnanvapauteen.
Julkiset ja yksityiset palveluntuottajat on asetettu samalle viivalle. Raha seuraa Ruotsissa potilasta. Ruotsalainen voi valita vapaasti oman lääkärin ja terveyskeskuksen. Terveyspalvelujen tuottajat mittaavat ja julkaisevat vertailukelpoista tietoa toimintansa laadusta. Julkinen valta valvo palvelujen laatua ja hinnat määrittää julkiset organisaatio.
Ilmoita asiaton viesti
Esimerkki Suomen terveydenhuollossa olevista ryöstäjistä vrt. Cityterveys, jonka hinnasto alla:
http://www.cityterveys.fi/hinnasto
Tänne voi menne ihan tavallisella lompakolla ilman lähetteitä.
Yksityisen puolen tutkimushinnasto vastaavissa asioissa on 5-10 kertainen. Lisäksi lähete pitää olla useimpiin tutkimuksiin lääkäriltä.
Mitä tämä esimerkki kertoo hinnoittelusta, jossa julkinen terveydenhuolto tilaa palveluja / Pihlajalinna konserni, Mehiläinen, Terveystalo jne. ja maksaa ne veronmaksajan pussista ?
Joku ryöstää meitä ja ankaralla kädellä !
Ilmoita asiaton viesti
Palvelujen ja hintatason valvonta sekä vertailu on minunkin mielestä
tärkeä näkökohta.
Ilmoita asiaton viesti
”Oppositio ei ole sitäkään vertaan esittänyt toimenpiteitä julkisten menojen leikkaamisesta.”
Nykyinen hallitus aloitti uskomalla että talous paranee.
Riippumatta kuka olisi uudessa hallituksessa niin aina on toivoa ettei se aloittaisi entisellä optimistilla ja tämä olisikin jo askel eteenpäin päätösten teossa.
”Hitaita ovat herrojen kiireet”
Ilmoita asiaton viesti
”Meneillään olevien esitysten kaataminen samalla ennen aikaisilla vaaleilla on Suomelle vahingollista.”
Eihän mitään päätöksiä kyetä nytkään tekemään, joten tämä lause on pelkkää sanahelinää. Jos vaaleja ei aikaisteta, seisoo kaikki päätökset lähes vuoden.
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä niitä esityksiä tulee eduskuntaan nyt viikottain.
http://valtioneuvosto.fi/ajankohtaista/paatokset/f…
Ilmoita asiaton viesti
Istuuko Ruotsissa jokin pakolaishallitus, joka sanelee maan asiat?
Ilmoita asiaton viesti
Ja pääministeripuolue demarit menetti kannatustaan heti ensimmäisten viikkojen aikana.
http://www.tns-sifo.se/media/522283/vb_okt_2014_sv…
Ilmoita asiaton viesti
Ihmettelin lähinnä sitä, millä mandaatilla Ruotsiin paennut Wahlroos Suomen asioita järjestelee.
Ilmoita asiaton viesti
Siirtokilvissä oleva Bentley -auto on Trafin rekisteritietojen mukaan tuotu Ruotsista .
http://www.iltalehti.fi/autot/2014092518694697_au….
Ilmoita asiaton viesti
Wahlroosin ajatus ei muutu pelkän väittämän perusteella kehnoksi, kun asiaa tarkastellaan aikaperspektiivissä.
Moni sellainen, joka ei kuulu mihinkään puolueeseen voisi ajatella, että tällainen halvautunut asenne se vasta edesvasuuton on:
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/69617-paaministeri…
Vaikka koko konteksti on muuttunut ja yhä muuttumassa, neljän vuoden takaisesta, huonosti toimineesta hallitusohjelmasta pidetään yhä kiinni. Kyllä Wahlroos on tätä näkemystään vilauttanut jo aiemminkin, mm. Libera-kustantamon julkistamistilaisuudessa 7.5.2014. Suomea hallitaan päätöksin, joista osa on tehnyt kosolti vahinkoa maalle. Jopa Wahlroos on huolissaan työttömyydestä.
http://www.iltalehti.fi/talous/2014050718275425_ta…
TAI
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128868603481…
Ilmoita asiaton viesti
Kysymys kuuluu, löytyykö enemmistöhallitusta ja eduskunnan enemmistöä sille. Sitähän minä peräänkuulutaan blogiotsikosta alkaen.
Kannatan kaikkia Wahlroosin esittämiä asioita (ovat tulleet esille blogeissani) ; verotuksen keventäminen, yritysten toimintaedellytysten parantaman, yli suuren julkisen talouden supistaminen jne.
Ilmoita asiaton viesti
Noitahan on helppo kannattaa, olisi suorastaan järjenvastaista olla kannattamatta.
Mutta millä keinoin ja miten, niistä kai ei ole olemassa yhtä totuutta?
Samalla rahalla saa niin monella eri tapaa toisistaan poikkeavia vaikutuksia.
Eikä suinkaan niin, että kaikki muut kuin esim. hallituksen tahi vaikka Nallen ehdotuksista poikkeavat ovat populistista nollasumma peliä.
Kolmella Eurolla saa kupin kahvia, mutta vaihtoehtoisesti sillä koko paketin, josta saa 30-40 kuppia kahvia.
Ilmoita asiaton viesti
Mika !
Hyvä vertaus, tosin kahvipaketista kahvin keittämiseksi tarvitaan asunto, kahvikeitin + kahvikupit ja tarpeisto, sähkövirtaa jne ja, jos huoltoasemalle on menty omalla autolla ja taas tarvitaan lista, miten on voitu hankkia auto. Asiat eivät ole yksinkertaisia tai jos ne ovat, ne ovat liian usein vaikeita puolueille.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo-Juha, näinhän se on.
Ilmoita asiaton viesti
Kepulit yrittävät rahastaa gallup-kannatuksensa mahdollisimman nopeasti. Se sopinee rahapiireille, liikkuuhan Suomessa myös paljon venäläistä rahaa. Ehkä Väyrysen hetki on vihdoinkin tullut.
Kaikki järkevät ihmiset kannattavat Wahlroosin esittämiä asioita. Mutta suomalaista sosialismia ei pureta noin vain. Yksistään täällä Helsingissä 65.000 ihmistä saa toimeentulotukea ja määrä on varmaankin nopeassa kasvussa.
Ilmoita asiaton viesti
”Kaikki järkevät ihmiset kannattavat Wahlroosin esittämiä asioita. Mutta suomalaista sosialismia ei pureta noin vain. Yksistään täällä Helsingissä 65.000 ihmistä saa toimeentulotukea ja määrä on varmaankin nopeassa kasvussa.”
Näin juri. Eikä Sipiläkään pysty muuttamaan kaikkia asioita yhdessä vaalikaudessa, se on ihan varma. Mutta Sipilällä on parhaat mahdollisuudet, toivottavasti hän pääsee yrittämään. Vaikka Sipilä ei voi varmaankaan suoraan kannattaa noita Wahlroosin teesejä, niin kyllä hänkin varmaan ne ymmärtää ja hyväksyy.
Stubin peli on mielestäni tässä vaiheessa pelattu. Hänellä on niskassaan epäonnistuneen kokoomuksen pääministerilkauden perintö.
Nyt rampana ankkana ennen vaaleja ei hän voi saada mitään aikaiseksi ilman että saa sekä hallituspuolueet että oppositio taakseen ja siihen Stubin johtajanominaisuudet eivät riitä. Jos kokoomus olisi valinnut toisin, siis ei Stubia, mahdollisuudet olisivat olleet vähän paremmat.
Kokoomusta odottaa oppositio vaalien jälkeen.
Sosialidemokraatit lähtevät kyllä uusvasemmistolaisista puheista huolimatta pelastamaan Suomea vaalien jälkeen Sipilän hallituksessa.
Perussuomalaisten mukanaolo Sipilän hallituksessa riippuu siitä onnistuuko takinkäännös. Pystyykö Soini ohjaamaan porukkansa mutokseen joka johtaa sen hallituskekpoisuuteen. Maahanmuuttokriittinen siipi pitäisi puhdistaa tai pudottaa pois ja euro- ja EU- kriittisyyttä huomattavasti lieventää.
Ilmoita asiaton viesti
Edellinen punamultahallitus kasvatti valtion budjetin menoja
n. 7 mrd. Suomen talous kasvoi ja kaikki lisätulot pistettiin sileäksi-
Se on sitä jakopuoluepolitiikkaa.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2005&…
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2009&…
———-
Sama meno jatkui seuraavissa hallituksissa.
Ilmoita asiaton viesti
Wahlroos voisi asuinpaikkansa mukaan keskittyä Ruotsin asioihin. Antaisi mielummin lausuntoja vaikka sukellusveneistä.
Ilmoita asiaton viesti
Niinhän hän antaakin, mutta tämän sukellusveneen nimi ei ole Suomen Joutsen, vaan Suomen Lama.
Ilmoita asiaton viesti
Onko joku jossain äänestänyt Wahlroosin listan toteuttamisen puolesta?
Ilmoita asiaton viesti
Wahlroos on erinomainen pankkimies sekä rahapolitiikan ja ”virtuaalitalouden” asiantuntija. Mielestäni hän on kuitenkin ajautunut – varmaan tehtäviensäkin myötä, kauemmaksi ”tämän päivän” reaalitaloudesta kuten vientisektorin rakenteiden ja monimutkaisuuden tuntemisesta. Näkemykseni on, ettei elinkeinoelämän luottamus poliittiseen päätöksentekoon kasva jos vielä ”hätäpäissään” hajoitetaan eduskunta ja saadaan parilla kuukaudella aikaistettua vaaleja. Siinä menee helposti jo kuntienkin ensi vuoden budjetinteko sekaisin. Kuitenkin alueilla ja alueitten yrityksillä sekä kehittämisorganisaatioille on keskeinen tehtävä siinä, miten meillä jatkossa menee. Seuraavaan eduskuntaan toivottavasti saadaan riittävästi verenvaihtoa ja niin, että mahdollisimman moni ymmärtää missä ollaan ja mihin suuntaan pitää poliittista päätöksentekoa viedä. Sinänsä Wahlroosin ”teesit” ovat hyviä ja jokaisen kärkipuolueen tulisi rauhassa pohtia ja vaikka tuoda ohjelmissaan sekä ehdokkaitten suulla tahtotila, miten teeseihin sisältyvät asiat (toki tuttuja ennestään) aiotaan linjata ja tukea niitten toteutumista.
Ilmoita asiaton viesti
”Näkemykseni on, ettei elinkeinoelämän luottamus poliittiseen päätöksentekoon kasva jos vielä ”hätäpäissään” hajoitetaan eduskunta ja saadaan parilla kuukaudella aikaistettua vaaleja. Siinä menee helposti jo kuntienkin ensi vuoden budjetinteko sekaisin.”
——-
Asia on noin. Ihmettelen muuten miksi Wahlroos saa jatkuvasti näkyvyyttä. Hänen maatilansa ja kartanonsa pitoa sekä satojen tuhansien autoja nostetaan esille .
Nyt oikein proff Laura Kolbe nostaa pramille Wahlroosin.
http://www.taloussanomat.fi/raha/2014/10/16/ylaluo…
Ilmoita asiaton viesti
Valtiovarainministeri Rinne puolustaa julkisen sektorin kokoa.
Sanoi tämän viimeksi tänään MTV:n haastattelussa.
Milloin demari valtiovarainministerinä on sopeuttanut julkista taloutta.
Muistamme vv. 1987-91 Liikanen-Loukekoksi valtiovarainministerit, jotka olivat osaltaan ajamassa valtion budjettitaloutta kriisiin.
Muistamme vv. 1983-87 valtiovarainministerit Kalliomäki-Heinäluoma. Valtion budjetin menot kasvoivat miljarditolkulla ja talouskasvun tuottamat lisätulot käytettiin surutta uusiin menojen lisäyksiin. Nyt valtiovarainministeri Rinne tekee jokaisesta pikkuasiasta politiikkaa, kun suuri kuva jää taka-alalle.
Ilmoita asiaton viesti
Kuitenkin Kokoomus on muuttunut samanlaiseksi valtiontalouden paisuttajaksi kuin SDP. Erona on vain se, että Kokoomus on hanakampi myymään valtionomaisuutta pilkkahintaan.
Ilmoita asiaton viesti
Yhden puolueen päätöksellä ei valtion omaisuutta myydä, tarvitaan ensin edduskunnan enemmistö myyntivaltuuksista ja sitten hallituksessa raha-asianvaliokunta sekä ennenkaikkea ao. yhtiön hallituksen myötävaikuttaminen.
Ilmoita asiaton viesti
Julkista sektoria kevennettävä palkkatuloja nauttivien osalta. Samoin kuin julkisen sektorin materiaalista kasvua jarrutettava.
Veroeurojen jakamista (tulonsiirtoja) vähennettävä niin valtion kuin kuntienkin osalta.
Elon laskuopin mukaan näillä toimilla valtion ja kuntien menot pienenevät. Ehkä verotuskin joillakin systeemissä vielä puurtavien osalta pienenisi?
Mitä muuta ne sitten aiheuttavat onkin toinen kysymys?
Kenelle annetaan oikeus kohtuulliseen elämään täällä eurooppalaiseksi virkistysalueeksi hyvää vauhtia muodostuvassa periferiassa?
Ilmoita asiaton viesti
”Kenelle annetaan oikeus kohtuulliseen elämään täällä eurooppalaiseksi virkistysalueeksi hyvää vauhtia muodostuvassa periferiassa?”
Kyse ei ole siitä kenelle annettaisiin, toki kaikille annettaisiin, jos olisi mistä antaa.
Kyse on sitä että pitäisi järjestää asiat niin että olisi mistä annetaan niitä oikeuksia kohtuulliseen elämään.
Jotta niitä mahdollisuuksia tulisi, sekä työn tekemiseen, että valtion verotulojen keräämiseen, että niiden jakamiseen, pitäisi huolehtia siitä että yritystoiminta olisi Suomessa kannattavaa.
Kyllä ne yrittäjät sitten siitä yritystoiminnasta vastaa ja huolehtii, kunhan se vain on kannattavaa.
Ilmoita asiaton viesti
Valtion budjetin jokainen menomomentti on käytävä läpi ja kyseenalaistettava menojen tarpeellisuus.
http://sjphki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/163977-nyky…
Olen myös tähän verovähennysviidakkoon kiinnittänyt huomiota, joka vuosi vuodelta paisuu. En muista tarkkaa lukua tähän paljonko on tämän hetkinen verotulojen vähennys näitten vähennysten kautta. Toistakymmentä miljardia se oli muutama vuosi sitten.
http://budjetti.vm.fi/indox/sisalto.jsp?year=2014&…
http://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Vahennykset
http://www.vero.fi/fi-FI/Yritys_ja_yhteisoasiakkaat
—>Suomi tarvitsee verojärjestelmän uudistuksen
http://sjphki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/155327-suom…
Ilmoita asiaton viesti
Wahlroos ei välitä ulkopolitiikasta tai yleensä politiikasta, koska hän ihannoi Kiinaa ja muita autoritaarisia maita, kun ” siellä talous kasvaa noin ja noin monta prosenttia vuodessa” – never heard before?
Wahlroosin mielestä Saksassa ei ole varmaan yhtään kannattavasti toimivaa, kuluneiden 30 vuoden aikana kannattavasti toiminutta, firmaa, kun tuokin ruuvitehdas Ruwendorfissa kannattaisi paljon paremmin siirtämällä tuotanto Kiinaan tms. Näin ei tehdä, koska silloin tuote ja lopputuote ei olisi Made in Germany.
Ilmoita asiaton viesti
Näinpä. Lisäksi Saksassa ei ole käytännössä ollut juuri koskaan pankeille usein ”jopa mieluista” asuntokuplaa. Indeksi kun on ollut olematon verrattuna lähes mihin tahansa muuhun länsivaltioon. Keinottelulle ei ole ollut sijaa.
Ilmoita asiaton viesti
On syytä pitää kirkkaana mielessä, Wahlroos on aina liikkeellä omien etujensa puolesta. Walhroosilta voisi kysyä kuinka hyvin hän on onnistunut UPM-kymmenen hallituksen johdossa, no tuhannet irtisanotut sen totuuden kertoo. Nallen sijaan kuuntelisin mielummin koneen entistä toimitusjohtajaa Matti Alahuhtaa jolla on vahvaa näyttöä miten maailmanmarkkinoilla pärjätään ja tehdään tulosta jolla tämä hyvinvointi rahoitetaan. Whalroos on nykyaikainen ”Auervaara” hän ei vaan höynäytä naisia vaan koko kansaa.
Ilmoita asiaton viesti
Eipä sillä Ala-Luhdalla taida sen parempia konsteja olla
ja omaa etuaan sekin tietenkin ajaa,
niinkuin kaikki menestyvät ja menestystä janoavat.
Ilmoita asiaton viesti
Ei oma etu ja yhteinen etu ole välttämättä ristiriidassa.
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän Wahlroos pystyisi aikansa tuottavamminkin käyttämään, jos vain omaa etuaan ajaisi.
Ilmoita asiaton viesti
”Superkomissaari” täällä Suomessa, Erkki ”leuka” Virtanen, peräänkuulutti parempaa johtajuutta valtionhallintoon AL 22.10.A16. ”Mikään talo ei pysy pystyssä, jos kivijalka on pienempi kuin talo”
Supervirkamies
perää vahvempaa
johtajuutta
●●Työ- ja elinkeinoministeriön kansliapäällikkö Erkki Virtanen
kehottaa ottamaan oppia Paavo Lipposen ykköshallituksesta.
●●Julkisen talouden krooninen ahdinko ei tule kaikkoamaan
suhdannevaihteluilla, Virtanen muistuttaa.
Kova aika vaatii vahvaa johtajuutta,
sanoo työ- ja elinkeinoministeriön
kansliapäällikkö Erkki
Virtanen. Pitää olla kykyä leikkauksiin
ja kirkkaisiin valintoihin.
Kaikkeen nykyiseen ei ole varaa.
Liki kymmenen miljardia euroa
alijäämäisen julkisen talouden
laihdutuskuuri on hädin tuskin
alkanut, mutta moni poliitikko
– valtiovarainministeri Antti Rinne
(sd) etunenässä – on jo ehtinyt
ilmoittaa, ettei menopuolelta enää
löydy nipistettävää.
– Tuossa on 55 miljardia menoja,
Virtanen hymähtää ja osoittaa
valtion ensi vuoden budjettikirjaa.
– Eli 55 miljardia leikattavaa, jos
niin päätetään.
Virtanen muistelee lämmöllä
Paavo Lipposen (sd) ykköshallitusta
(1995–1999).
– Tuolloin lama oli jo takana ja
moni asia hyvällä tolalla, mutta
hallitus teki silti julkiseen talouteen
20 miljardin markan tervehdyttämisohjelman.
Se oli minusta
hieno saavutus tilanteessa, jossa
emme olleet enää kriisissä. Ylijäämällä
saatiin puskureita seuraavan
kriisin varalle, hän sanoo.
– Sellaista ajattelua ja johtajuutta
pitäisi nyt löytää uudestaan.
Lipposen hallituksen säästöt
merkitsivät muun muassa kuntien
valtionosuuksien leikkauksia,
työttömyysturvan heikennyksiä,
sosiaalietuuksien indeksikorotusten
jäädytyksiä ja elinkeinotukien
vähentämistä.
Nykyisen hallituksen rakennepakettiin
kansliapäällikkö Virtanen
seuloi, varsinaisen työnsä
ohella, valtiovarainministeriön
valtiosihteerin Martti Hetemäen
kanssa yli miljardin euron säästöt
kuntien tehtävistä. Leikkausehdotukset
irtosivat pääosin sosiaali- ja
terveyspuolelta sekä koulutuksesta.
Listalle päätyivät esimerkiksi
vanhusten laitoshoidon vähentäminen,
henkilöstön kelpoisuusvaatimusten
ja siten palkkatason
alentaminen sekä oppilaitosten
yhdistäminen.
Paketin eteneminen on kuitenkin
kangerrellut, ja ratkaisevat askeleet
saattavat jäädä seuraavalle
hallitukselle.
Poliitikkojen puheissa kajastaa
jo vaalikevät. Hallituksessa on viime
aikoina taitettu peistä muun
muassa eläkeläisten kalastusmaksuista.
suista.
Virtanen veikkaa, että huolettomuus
karisee kriisitietoisuuden
kasvaessa – kuten aiemminkin.
– Minäkin kuvittelin, että vuoden
2008 rahoituskriisi olisi ollut
vain yhden vuoden juttu ja että olisimme
uudella velalla kipittäneet
siltaa pitkin kriisin yli. Mutta silta
olikin laituri, jota pitkin kuljemme
edelleen kohti jotain kylmää
ja märkää.
Pahimmillaan laiturin päässä voi
odottaa Kreikan kohtalo.
Virtasen isännöimää työ- ja elinkeinoministeriötä
kutsutaan superministeriöksi,
ja vuosikymmenet
valtionhallinnon avainpaikoilla
vaikuttanutta Virtasta voi hyvin tituleerata
supervirkamieheksi. Hän
on myös 1990-luvun lamavuosien
”viimeinen mohikaani” virkamiehistön
ylimmällä portaalla. Muut
ovat jo eläkkeellä.
– Tällainen hiipivä kriisi ei ole samanlainen
pakkopaita kuin 1990-luvun
alun kriisi, Virtanen vertaa.
Hänen mukaansa talousahdinko
jatkuu parhaassakin
tapauksessa vielä vuosikausia eikä
suinkaan ole ohimenevä suhdannealijäämä
vaan vakava julkisen
talouden rakenteellinen alijäämä,
joka on jo 1,5 prosenttia bruttokansantuotteesta.
Osuus ylittää reippaasti
EU:n budjettisopimuksessa
määritellyn 0,5 prosentin katon.
Maailmantaloudelle Suomi ei
voi mitään, mutta maan pitäisi pystyä
huolehtimaan omasta kustannuskilpailukyvystään
ja siitä, että
julkiset menot perustuisivat edes
auttavasti tuloihin.
– Mikään talo ei pysy pystyssä,
jos kivijalka on pienempi kuin talo,
Virtanen tokaisee.
Kansliapäällikkö sanoo, että kuluneella
hallituskaudella on tehty
oikeitakin asioita, ja kehaisee matalaa
kolmivuotista palkkaratkaisua
ja yhteisöveron alentamista.
Sote-uudistuksen ja kuntarakenneuudistuksen
yhdistelmä
voisi Virtasesta tuottaa merkittäviäkin
säästöjä, ”jos se tehtäisiin
kunnolla”.
– Sen valmisteluon kuitenkin
vielä aika lailla lähtökuopissa.
Epäilen, ettei sote-rahoituslakikaan
valmistu marraskuun loppuun
mennessä. Lisäksi se, kuinka
paljon sote-uudistuksella pystyttäisiin
hidastamaan kuntien menojen
kasvua, on hämärän peitossa.
Mistä löytyisi uusia menestystarinoita
Suomen vientiin? Vihreästä
teknologiasta, uskoo valtio. Tukirahaa
on keskitetty viime aikoina
cleantechiin, biotalouteen ja digitalisaatioon.
– Olemme tehneet yhteensä puolen
miljardin euron arvosta päätöksiä,
jotka tähtäävät näiden kolmen
alueen edistämiseen.
Tuki ei takaa tulosta.
– Nyt olemme lyöneet vetoa näiden
hevosten puolesta. Joskus se
hevonen voittaa, joskus se voi laukata
jo lähdössä.
Virtasen mukaan kerrointen
pitäisi kuitenkin olla kohdillaan.
Globaaleissa ympäristöhaasteissa
pyörivät isot ja alati kasvavat rahat,
ja monistettavien teknologioiden
myyminen antaa pienellekin
maalle mahdollisuuden mittakaavattomaan
bisnekseen.
– Puhtaan veden teknologiassa
Suomi on maailman huippua, samoin
metsäpohjaisessa biotuotantoteknologiassa.
Jo yksin Kiinassa
riittää valtavasti markkinoita.
Ilmoita asiaton viesti
Valtiovarainministerinä oli Lipposen hallituksessa aluksi Iiro Viinanen (KOK) , jonka työtä jatkoi Sauli Niinistö (KOK).
Niinistö varoitti vuona 2009
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-128833647678…
Ilmoita asiaton viesti
Siksi olenkin sitä mieltä, että nämä osaavat, kokeneet ja laaja-alaiset johtajat, joilla ruuti on vielä kuivaa pitäisi palauttaa johtamaan maatamme.
Nyt on menossa sellainen buumi, että mennään mielikuvilla, mainostoimistoilla ja kauniiden ja rohkeiden kuvilla, jossa Kokoomus, valitettavsti on kunnostautunut viime vuosina.
Politiikka antaa esimerkkiä siitä, miksi ikärasismi toimii esimerkillisesti siellä niinkuin yrityselämässäkin. Kokemus ja rohkeus panna toimeen hankalaia päätöksiä ei yksinkertaisesti onnistu tällä mallilla.
Tee osaltasi jotain Seppo !
Ilmoita asiaton viesti
Eihän tasavallan presidentin virasta palata ministeriksi, Sauli tarvitaan presidettinä tässä ja nyt sekä eteenpäin. Iiro ilmeisesti terveydellisistä syistä ei halua palata enää raskaisiin hommiin.
Ilmoita asiaton viesti
Tämä hallituskausi on kyllä monissa ihmisissä herättänyt kysymyksen, että onko enemmistöhallitus itseisarvo.
Tehokas, toimiva vähemmistöhallitus on ollut Suomen historissa usein paras ratkaisu, vaikka ne eivät olisikaan istuneet koko vaalikautta. Yksissä asioissa ne ovat hakeneet kannatusta joiltain opposition puolueilta ja toisissa asioissa toisilta. Positiivisena puolena myös eduskunnan ja oppositiopuolueiden merkitys on ollut kohtuullisen suuri.
Ilmoita asiaton viesti
Olen oppinut pitämään tämän blogin kirjoittajaa Kokoomuksen johdon etäpäätteenä näillä palstoilla. Niinpä tässä taitaakin olla menossa Kokoomuksen ja Wahlroosin välirikko. Miten käy Kokoomuksen vaalirahoituksen tästä eteenpäin?
Olen muuten sitä mieltä, että nykyinen hallituspohja on täysin pähkähullu. Tähän on päädytty vain Suomen täysin valuvikaisen käytännön perusteella. Ei ole mitään järkeä antaa pääministerin paikkaa automaattisesti sille sirpalepuolueelle, joka sattuu saamaan eniten paikkoja tai ääniä.
Vielä ennen 2015 vaaleja ehdittäisiin muodostaa rikkaiden eli ”sen yhden prosentin” etuja ajavien puolueiden blokki ja vähemmän rikkaiden eli ”meidän 99 prosentin” puolueblokki. Voittaneesta blokista tulisi sitten hallituspohja.
Ilmoita asiaton viesti
”Olen oppinut pitämään tämän blogin kirjoittajaa Kokoomuksen johdon etäpäätteenä näillä palstoilla. ”
————–
Minähän olen vain pelkkä penkkiurheilija…
Ilmoita asiaton viesti
Ruotsin tänään julkistettu vuoden 2015 budjetti
http://www.regeringen.se/sb/d/2548/a/248362
————
Demarien budjetti taitaa joutua vastatuuleen, jos allianssi äänestää sen verokorotuksia vastaan ja saa tukea pyytämättä Ruotsidemokraateilta.
http://www.svt.se/nyheter/sverige/sd-overvager-att…
Ilmoita asiaton viesti
… onkohan tällä Kauppisella kaikki ”kotona” suhteessa blogiin ja blogistiin.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo-Juha, en haluaisi, mutta toisaalta olen ainoastaan ihminen:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014102318776257_u…
Ilmoita asiaton viesti
Niin, ei tuo minua yllätä, jos tänne halutaan sosialistinen järjestelmä
luoda.
Ilmoita asiaton viesti
Ei siitä olekkaan kyse, vaan siitä, että on ollut jo pidemmän aikaa aavisteltavissa, että Kokoomuksella on suuria ongelmia seisoa oman hallituksensa takana ja se ei voi olla vaikuttamatta kannatukseeen.
Ehkä ne ennenaikaiset vaalit olisivat Kokoomuksen pelastus, vaikka itse en sitä ihan hirveästi toivo.
Tosiasia taitaa kuitenkin olla, että hallitus joutuu vielä ottamaan kantaa useaan vaikeaan kysymykseen ennen vaaleja, eikä niistä välttämättä yksikään toimi Kokoomuksen eduksi.
Seuraavaksi sunnuntaina kaiketi julkaistaan EU:n pankki stressitulokset ja jos katsoo kehitystä ja ennakko toimenpiteitä / lausuntoja, niin ”fantastinen” bisnes saattaa hyvinkin olla jälleen edessä.
Ilmoita asiaton viesti
Näissä sote -lausunnoissa jopa Kelan johto piti tärkeänä,että palvelujen
tuottajina ovat sekä julkinen että yksityinen sektori. Lausunnon johdosta juuri demari -tahot olivat vaatimassa Kelan valtuutettyjen ylim. kokousta, josta tuli naurettava.
http://sjphki.puheenvuoro.uusisuomi.fi/178375-vain…
P.s. Sauli Niinistö entisena perustuslakivaliokunnan puheenjohtajana
ei jätä sivuuttamatta blogissani esiintuotua lain perustelujen
tekstiä, milloin on toimitettava ennenaikaiset vaalit.
Ilmoita asiaton viesti
Seppo-Juha, Sote-laki esityksessä ei ole mitään sellaista, joka rajoittaisi markkinaehtoista yksityistä SOTE sektorin yrittäjyyttä, mutta toki SOTE esitys rajoittaa verovarojen ohjautumista yksityiselle sektorille, jonka maineesta veronkiertäjinä saavat alan suuryritykset syyttää itseään.
Ilmoita asiaton viesti
Tuskin tätä sote -lain valmistelua pysäytetään Kimmo Sasin Ylen uutisissa eilen esittämään mielipiteesen.
http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/-/view/189432…
Ilmoita asiaton viesti
Wahlroos siirsi kirjansa Ruotsiin ja samalla voisi alkaa pitää turpansa kiinni Suomen asioista.
Ilmoita asiaton viesti
Wahlroos kertoi, että työmarkkinat eivät juuri jousta, joten olisi viisaampaa antaa valuuttakurssin joustaa.
Tämä tosin tarkottaisi palaamista kansalliseen, kelluvaan ja vapaasti vaihdettavaan valuuttaan.
Löytyykö tähän enemmistöhallitusta, kyselee SJP. Olen melko vakuuttunut, että PS ja IPU ovat tähän valmiita.
Olen silti sitä mieltä, että Suomi ottaa ”punaista ruutuun” aivan kuten 90-luvun alussa, ja että meidät heitetään pihalle eurooppalaisista valuuttakokeiluista.
Olisi toki parempi saada aikaan hallitus, joka esittäisi eron eurosta aiemmin. Se säästäisi meitä paljolta verrattuna siihen pisteeseen, että meidät heitetään ulos. Näiden ajankohtien välillä kun sitä ongelmaa saadaan vain paisutettua.
Ilmoita asiaton viesti
Herra Myllyniemen ajatukset ovat lukkiutuneet eurosta eroon ja nyt hän etsii enemmistöhallitusta sen taakse. Miksi T Soini ei tee sitten tuosta puolueene päävaaliteemaa. Sillähän sitten selviää, saadaanko vaaleissa enemmistö sen taakse ja samalla enemmistöhallitus. Eikö niin !
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole. Olen aiemminkin kertonut, että tulonsiirtoihin ja eurobondeihin perustuvalla liittovaltiolla voidaan tauti myös korjata.
En ole vain koskaan havainnut kannattavasi kumpaakaan ratkaisuvaihtoehtoa, mutta kirjoita ihmeessä blogi siitä, kumpi vaihtoehto on sinulle mieluisampi.
Enemmistöhallitusta ei tule euroeron taakse. Odotankin, että Suomi tekee tismalleen samat kevätjuhlaliikkeet kuin 1990-1992, ja eroaa sitten pakon edessä. Asiassa on vain se huono puoli, että jos tuolloin oltaisiin peli vihelletty poikki jo 1990, niin ongelmia ei olisi ehtinyt kertyä niin paljoa. Esimerkiksi Keskustan pj. Juha Sipilä arvelee, että tässä menee surkeasti 6-12 vuotta. Ehkä niin, ja sitten tulee se pakkoero.
Olen kylläkin sitä mieltä, että nyt kaivattaisiin kaikilta puolueilta rohkeutta kyseenalaistaa euro, ei vain PS:n osalta.
Markkinoilla kaikki tietää, mistä kenkä puristaa, mutta ne eivät ole vielä halukkaita ”pakottamaan” euron hajoamista – koska siitä saa nyt lypsettyä fyrkkaa. Kävimme lähellä 2012 kesällä, mutta sitten päätettiin luvata lisää yhteisvastuuta. Ja nythän sitä yhteisvastuuta toteutetaan EKP:n toimesta. EKP:ta käyttämällä ei tarvitse kysyä Suomen kansalta yhtään mitään.
Suomen kansalaisilla on oma roolinsa tässä leikissä: kärsiä.
Ilmoita asiaton viesti
Muutitte Kreikkaan ja mainitsitte kerran, että me maksamme oleskelunne siellä. Voitteko tarkentaa, mitä tuo tarkoitti ?
P.s. Haluaako kreikkalaiset pois eurosta ?
Ilmoita asiaton viesti
Muutin. Kyllä. Suomi maksaa kreikkalaisen julkishallinnon kuluja.
Itsehän toimitan vain uutisia Suomeen, joten toimeksiantajani maksaa siitä myös selvää rahaa.
—
Eivät ainakaan laajassa mittakaavassa. Olen muutamaa yrittäjää täällä haastatellut, ja heillä on kyllä tiedossa, mistä ”kilpailukykyongelmat” johtuvat.
Esimerkiksi tämän maan kuuluisimpiin toimittajiin lukeutuva Kostas Vaxevanis oli ”liittovaltion” kannalla.
http://en.wikipedia.org/wiki/Kostas_Vaxevanis
Ilmoita asiaton viesti
Vai, että Suomi maksaa Kreikan julkishallinnon kuluja. Miksi kokoajan puolueenne ja te puhutte vastoin tapahtunutta.
Suomen kahdenvälisestä lainasta Kreikalle on maksettu noin 1,004 miljardia euroa. Tästä on saatu korkotuottoja yhteensä 56,4 miljoonaa euroa ja palkkioita 5 miljoonaa euroa
Muutoin Suomi on sovitulla osuudella osallistunut vakausmekanismien pääomittamiseen (ERVV ja EVM).
Suomen valtio on saanut Kreikan toisen ohjelman osalta vakuudet,
joiden määrä perustuu ERVV:n tai EVM:n myöntämien lainojen määriin.
https://www.vm.fi/vm/fi/04_julkaisut_ja_asiakirjat…
—–
P.s. Puolueenne ei katsonut IMF:n kautta tapahtuvaa -Suomenkin osuudella – maksettavaa Kreikan avustamista veronmaksajain rahoilla tehdyksi. Voi tätä logiikkaa !
Ilmoita asiaton viesti
ERVV ei toiminut pääomituksella, vaan laskemalla liikkeelle yhteisvastuullisesti riskialttiita joukkovelkakirjoja. Toisin sanoen, kun tuosta maaliskuussa saattaapi Kreikassa olla vaalit, ja Syriza saattaa voittaa niin murskaavasti, että muodostaa yksin hallituksen niin vaaliteemana on ainakin se, että puolet pois Kreikan veloista. (Tarpeen tullen Syriza voisi turvautua esim. Joki-puolueeseen hallituksen muodostamiseksi).
Jos tämä osuus ei koskekaan ERVV:tä, vaan kahdenvälisiä lainoja, jotka silloinen valtiovarainministeri Jyrki Katainen piti hyvänä ideana niin takkiin tulee Suomelle.
Aivan varmasti myös muualla ymmärretään, että jos Kreikka saa lainojaan anteeksi toisenkin kerran, niin sitten muutkin alkavat vaatia alaskirjauksia.
Ja jos ERVV ei saa luottojaan kriisimaista takaisin, niin sitten ruvetaan katsomaan, jotta oliko ERVV-velkakirjoilla takaajia – koska ERVV:n pitäisi sitten tyhjällä kassalla maksaa kv-sijoittajille tuottoa. Osaatko arvata, minkä maan nimi löytyy tuolta takaajien listalta, ja mitä tämä nimi siellä ko. valtiolle tarkoittaa?
—
On totta, että Suomi on MYÖS Kansainvälisen valuuttarahasto IMF:n kautta mukana tukiohjelmissa. Niistä ei tarvinne pitää niin isoa meteliä siksi, että IMF-luotot ovat aina kaiken muun etusijalla (ei de jure, mutta de facto). Tällöin alaskirjauksia tuskin on tiedossa tältä osin.
Lisäksi IMF-osuus on verraten pieni verrattuna muista yhteisvastuutalkoista kasaantuneista riskeistä.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä olisi tapahtunut jos Suomi ei olisi liittynyt euroon?
a) markka olisi sidottu euroon, kuten Tanskan kruunu
b) markan arvo olisi vähän heilunut, kuten Ruotsin kruunu,tai englannin punta, mutta säilyttänyt arvonsa.
c) markan arvo olisi romahtanut, kuten Venäjän rupla
d) markan arvo olisi vahvistunut, kuten Sveitsin frangi
Minusta arvonsa säilyttäneet valuutat ovat pärjänneet parhaiten. Myös revalvoituneen valuuttan maa näyttää voivan hyvin. Samaa ei voi sanoa devalvoituneesta ruplasta.
Markkaa haikailevien tavoite näyttää olevan devalvoituva markka, onko tavoitteena siis myös talouden syöksykierre?
Ilmoita asiaton viesti
Mikään toimiva valuutta ei ”säilytä arvoaan” nykyisessä talousjärjestelmässä. Näin ei ole käynyt euronkaan kanssa, jonka TAVOITE on kaksinkertaistaa hinnat n. 40 vuoden välein.
Pointti on siinä, että kun raha menettää arvoaan, sitä ei kannata makuuttaa patjan alla, vaan laittaa se ns. ”tuottamaan”.
Ilmoita asiaton viesti
”Pointti on siinä, että kun raha menettää arvoaan, sitä ei kannata makuuttaa patjan alla, vaan laittaa se ns. ”tuottamaan”.”
Käytännössä heikkenevää valuttaa vaihdetaan vahvempaan valuuttaan, eli seurauksena on valuuttapako.
Siksi on tärkeätä säilyttää valuutan arvo mahdollisimman vakaana. Tanska on tehnyt viisaan ratkaisun. Kun kansa ei antanut lupaa siirtyä euroon, krunun sitominen siihen muulla tavalla on antanut valuutalle vakautta ja uskottavuutta.
Ilmoita asiaton viesti
Teit ihan oikean arvion, miksi valuuttapako syntyy. Näinhän kävi euroalueen ns. ”kriisimaissa” kevätkesällä 2012.
Mutta sitten johtopäätöksesi menee täysin pieleen. Tärkeää ei ollut ”säilyttää valuutan arvoa”, vaan ”luottamusta” ko. valuuttapakovaluuttaan.
Se luottamuksen palautus onnistui sanomalla, että EKP (eli meidän yhteinen riski) hoitaa hommat.
Eli…. tadaa! YHTEISVASTUUTA. Fyrkat tänne Kreikkaan sieltä Suomesta jatkossakin, niin saatte nauttia eurojäsenyydestä. Kohtaatte toki kohoavaa työttömyyttä ja kaikkea muutakin inhaa. Esimerkiksi Suomen eläkevakuutuskassojen ”rosvoaminen” on jo harkinnassa. Saataisiin Suomestakin leikattua eläkkeet esim. juhlalliseen 0€/kk.
Kannattaisitko?
Ilmoita asiaton viesti
”Teit ihan oikean arvion, miksi valuuttapako syntyy. Näinhän kävi euroalueen ns. ”kriisimaissa” kevätkesällä 2012.”
Tämä on eri asia. Eteläisestä euroopasta tapahtui pääomapakoa, ei valuuttapakoa. Pääomat siirtyivät etelän pankeista ja sijoituskohteista pohjoiseen, myös Suomeen.
”Mutta sitten johtopäätöksesi menee täysin pieleen. Tärkeää ei ollut ”säilyttää valuutan arvoa”, vaan ”luottamusta” ko. valuuttapakovaluuttaan.”
En ymmärrä mitä tällä tarkoitat. Luottamus valuuttaan säilyy jos oletetaan että sen arvo säilyy. Jos on oletettavaa että rahalta katoaa arvo, sitä aletaan vaihtamaan muihin valuuttoihin, näin on käynyt ruplalle ja näin kävisi myös markalle, jos devalvoijat pääsisivät päättämään asioista.
Et muuten vastannut kysymykseeni. Mikä olisi vaihtoehto a, b, c, vai d.
”Se luottamuksen palautus onnistui sanomalla, että EKP (eli meidän yhteinen riski) hoitaa hommat.”
??????
”Eli…. tadaa! YHTEISVASTUUTA. Fyrkat tänne Kreikkaan sieltä Suomesta jatkossakin, niin saatte nauttia eurojäsenyydestä. Kohtaatte toki kohoavaa työttömyyttä ja kaikkea muutakin inhaa. Esimerkiksi Suomen eläkevakuutuskassojen ”rosvoaminen” on jo harkinnassa. Saataisiin Suomestakin leikattua eläkkeet esim. juhlalliseen 0€/kk.”
Suomessa on valitettavasti valtiolla enemmän menoja kuin tuloja, eläkkeitä ja muita asioita pitäisi leikata. Se ei ole valuutan vika, vika on siinä ettei taloutta osata hoitaa ja näyttää siltä ettei siitä hoidosta tule mitään ainakaan Stubin valtakaudella.
Kaikki riippuu siitä millaiseksi vaalitaistelu muodostuu, mitä taas luvataan ja kenet kansa valitsee. Se on nyt kansan käsissä, mutta myös politikkojen jotka käyvät vaalikentille. Tovottavasti vastuu painaa harteita, niin ettei populismi pääsisi irti ja kaikki menisi pieleen, kuten siellä Kteikassa on mennyt.
Ilmoita asiaton viesti
Ei ole eri asia. Älä jaksa yrittää, koska tiedät vastapuolen tietävän enemmän, ja paremmin.
Jollet ymmärrä, että EKP:n tavoite on 2 prosentin vuotuinen inflaatio, eli rahan arvon puolittuminen n. 40 vuoden välein, en voi auttaa asiaa enempää. Kyse on vain matematiikasta, ja minä sain siitä oppia mm. Helsingin yliopistolla. Valehtelevatko nyt jo ne professoritkin siellä matematiikasta, kuten Draghi yms. aiemmin käymiemme keskustelujen pohjalta?
??????? oli hyvä rivi. Se kertoi, miten paljon olet asioista perillä. Kiitos.
Ehkä se ei ole ”valuutan vika”, mutta katsotaan tässä kuinka kivaa suomalaisilla on, kun kaikki rahat tulevat tänne Kreikkaan (ja sitten Italiaan, Ranskaan, Espanjaan, Portugaliin)…
Toivottavasti yksikään suomalainen ei poimi ruokaansa kaupasta, vaan omalta pihaltaan.
Ilmoita asiaton viesti
”Ei ole eri asia. Älä jaksa yrittää, koska tiedät vastapuolen tietävän enemmän, ja paremmin.”
Tässä on kyse tiedosta ja ymmärryksestä. Tiedolla ei ole merkitystä jos ymmärrys puuttuu. Kun valuuttaa ei vaihdeta toiseen valuuttaan ei ole kyse valuuttapaosta, kuten väitit.
Jos raha siirtyi markka-aikaan Suomessa Tampereelta Helsinkiin, ei ollut kyse valuuttapaoosta, mutta kun se siirtyi Saksan markkaan, dollariin tai puntaan, niin silloin oli kyseessä valuuttapako.
Tässä ilmiössä ei ollut kyse ainoastaan rahan siirtämisestä turvaan uhkaavan devalvaation tieltä. Kyse oli usein siitä että haluttiin horjuttaa valuuttaa, jotta saataisiin aikaan devalvaatio, mikä oli tietenkin keinottelijoiden etu. Palkansaajat ja säästäjät pulittivat keinottelijoille niiden saaman hyödyn.
Toivottavasti se taannoinen keinottelijoiden kulta-aika aika olisi vihdoin historiaa, lopullisesti, en tiedä kuka sitä todella kaipaa, paitsi keinottelijat. Mutta pahalta näyttää, kun Suomen hallitus ja eduskunta, eli päättäjät, eivät hoida hommiaan niinkuin pitäisi.
Ilmoita asiaton viesti
Ymmärryksellä on näemmä todella väliä. Et siis ymmärrä esimerkiksi talletuspaon merkitystä, tai sitä, että eurojakin voi ”parkkeerata” myymällä polkuhintaan Kreikan velkakirjoja ja ostamalla innokkaasti Saksan velkakirjoja. Näiden investointien ”keskittyminen” Saksaan on Kreikan näkökulmasta sama asia kuin että valuutta pakenee yhdestä maasta, ja pakkautuu toiseen.
Kelluvaa kansallista valuuttaa vastaan ei voi keinotella, koska jos sitä esimerkiksi ostaa nostaakseen valuutan arvoa niin oma positio tulee myös sulkea, eli myydä ostetut valuutat, jolloin sen arvo taas alenee. Usein ”keinottelija” polttaakin vain omat näppinsä, koska jos joku tekisi ennalta kuvatun kaltaisen liikkeen, niin joku muu olisi valmiina myymään valuuttansa kohonneeseen hintaan, jolloin valuuttakin heikkenee takaisin samaan, aiempaan ympäristöönsä – mutta alkuperäinen keinottelijakin joutuu siksi myymään valuuttansa huonompaan hintaan. Hän tekee siis tappiota.
Edellä kuvattu ”keinotteluyritys” toimii myös toki (lyhyeksi)myydessä valuuttaa keinottelumielessä, jolloin ne pitäisi pystyä myös ostaa takaisin keinottelijalle epäedullisempaan hintaan.
Sellainen ei siis kannata. Toivon myös, että tuo kultakantainen ajattelu olisi pian historiaa. Olen samaa mieltä myös siitä, että Suomen hallitus ei ole tässä asiassa tehtäviensä tasalla. Vai pitäisikö sanoa ennemmin Suomen Pankki ei ole.
Ilmoita asiaton viesti
Aamun HS pääkirjoituksen otsikossa tänään toteaa, ettei ennenaikaiset vaalit auttaisi mitään.
http://www.hs.fi/paakirjoitukset/a1414043352493
P.s. paperilehdessä käytetään sanaa ”auttaisi” ja näköjään nettilehdessä ”pelastaisi”
mitään
Ilmoita asiaton viesti
Tästä olen samaa mieltä. Ensin pitää tulla kunnolla kuonoon – sitten markkinat ratkaisevat pelin. Ei siihen vaaleja tarvita.
Ilmoita asiaton viesti
Meinaatte, että markkinat ratkaisevat, pidetäänkö eduskuntavaalit ennen
19.04.2015 eli lain mukaista vaalipäivää.
P.s. Kolme päivää sitten eivät markkinat vaatineet vaaleja
http://www.kauppalehti.fi/etusivu/suomen+valtion+l…
Ilmoita asiaton viesti
Ei. Markkinat voivat korkeintaan aiheuttaa pienen kaaoksen, jonka seurauksena menee niin huonosti, että istuvat kansanedustajat laskevat, että antamalla epäluottamusääni saadaan uudet vaalit, joissa todennäköisesti menestyy paremmin. Luottamuslause tulee, jos arvelee, että jakkara lähtee alta.
Ei Suomessakaan uusia vaaleja ollut marraskuussa 1992 (tai tietyn ajan päästä markkinamyllerryksestä).
Ilmoita asiaton viesti
Tämä logiikkanne toimii myötä- ja vastapäivään tilanteen mukaan.
Ilmoita asiaton viesti
Mun logiikalla tuskin on merkitystä. Ei se ratkaissut tilannetta vuonna 1992. Ehkä tämä tapahtui jonkun muun toimesta. Opiskele alaa, niin minäkin tein.
Ilman kouluja, tietoa kyllä löytyy – kunhan ei tyydy pelkkään Viralliseen suomalaiseen tarjontaan.
Ilmoita asiaton viesti
Joka itsensä ylentää, se itsensä alentaa.
Suomalainen sananparsi sopii tapaukseenne !
Ilmoita asiaton viesti
Varmastikin, koska minähän kerroin, ettei logiikkani tasolla ole mitään tekemistä sen kanssa, miten huonosti tässä tulee vielä käymään.
Ehkä Suomikin alkaa pikkuhiljaa, parin lisäpakkivuoden jälkeen, toivoa sitä, että EKP aloittaa euromaiden velkakirjaostot, ja lupaa pitää niitä taseessaan ikuiset päivät.
Ja että nämä ostot nyt sitten jatkuvat ainakin seuraavat 20 vuotta. Sinä aikana olettaisin Kreikankin olevan jo sopivan eurooppala… siis saksalainen.
Ilmoita asiaton viesti
Eipäs järjestetä vielä vaaleja. Odotetaanpa vielä muutama hetki, jotta demarit alkaisivat ymmärtää parlamentaarisen demokratian periaatteita Ruotsin ja muiden sivistysvaltioiden malliin.
Toivon hartaasti, että meillä siirtyisimme mahdollisimman nopeasti ns. blokkivaaleihin. Se antaisi äänestäjille kuluttajansuojan. Tämä ei edes vaatisi muutoksia lainsäädäntöön, vain puolueiden välisiä neuvotteluja ja päätöksiä.
Tarpeeksi samanmieliset puolueet – käytännössä varakkaiden tai vähemmän varakkaiden etuja ajavat – liittoutuisivat siis vaaleissa tulevan hallituspohjan luomiseksi. Pääministerin paikka annettaisiin suurimman blokin edustajalle, ei suurimman sirpalepuolueen puheenjohtajalle niin kuin Suomen pahasti valuvikaisessa käytännössä on ollut tapana.
Suomi ehtisi vielä ennen huhtikuun 2015 vaaleja liittyä sivistyneiden demokratioiden joukkoon. Mutta nyt olisi yhdestoista hetki toimia!
Ilmoita asiaton viesti
Minä olen sitä mieltä, että päivänpolttavista asioista otettaisiin selkeä kanta. Kritisoin tässä myös omaa puoluettani, että näkyvämminkin ”eurokriittisyyden” voisi tuoda esiin.
Mutta sitten se olisi hemmetin hienoa, että myös hallitusneuvotteluiden JÄLKEEN pidettäisiin se kanta. Säästyisimme ”takuutuksilta”, sekä muilta sumutuskeinoilta.
Ilmoita asiaton viesti
YLE tänään : Soinilla yksinkertainen ratkaisu sote-ongelmiin: Kumotaan perustuslaki
Soinin mielestä puheet siitä, että sote-uudistus siirrettäisiin vaalien yli ovat vastuuttomia.
———-
Minä haluan kaataa tämän hallituksen.
Näillä sanoilla Timo Soini (ps.) potkaisee käyntiin Soinin Juutuubin – videosarjan
Ensimmäinen osa nähdään perjantaina 31.10,
———-
Tuota noin, onko Soinin politiikassa jotain logiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Kaavailtu Sote-uudistus vaatii sen, että muutetaan perustuslakia. Mikä tässä on niin vaikeaa ymmärtää?
Vai tehdäänkö Suomessakin, kuten Kreikassa: että piu-pau perustuslaille, ja kuolkoon eläkeläiset köyhyyteensä?
Ilmoita asiaton viesti
Soini vaatii yhtäaikaa hallituksen kaatumista ja hallituksen pystyssä pysymistä.
P.s. Suomen yrittäjien eilen valittu uusi puheenjohtaja ei ollut tyytyväinen sote -lakiluonnokseen.
Ilmoita asiaton viesti
Nämä ehdotukset tulevat toteutumaan. Muodossa tai toisessa. Velkarahalla ylläpidetty ”harha” on tiensä päässä? Ns. kakkua leikataan ja maksajien toimintaedellytystä tullaan parantamaan. Näin uskon ja näin veikkaan!
Ilmoita asiaton viesti
Suomalaisilla on vikaa geeneissä. 1920 luvulla Kanadan kommunistiseen puolueeseen kuului 5000 jäsentä, josta 3000 oli suomalaisia.
Tänä päivänä enemmistö suomalaisista kuitenkin ainakin teoriassa kuuluu oikeisto puolueisiin. Vasemmisto on aina käyttänyt taitavasti hyväkseen oikeiston hajanaisuutta. Nyt tulisi isänmaan edun nimissä oikeisto puolueiden lopettaa keskinäinen kinastelu ja alkaa korjaamaan sosialismin rikkirepimää isänmaatamme.
Ilmoita asiaton viesti
Elvyttää pitäisi tavalla tai toisella. Tämä toteutettu/tuleva finanssipolitiikka rahapolitiikan kustannuksella ajaa meidät syvemmälle deflaation syövereihin.
Ilmoita asiaton viesti
Suomi on jo joidenkin mielestä deflaatiossa.
http://www.talouselama.fi/Tebatti/kysymykset/defla…
Ilmoita asiaton viesti
Mielenkiintoinen tämä Walroosin lista, kun jokin aika sitten sama henkilö esitti metsille kiinteistöveroa. Järkevään politiikkaan eivät mielestäni kuulu myöskään ennenaikaiset vaalit. Carl Haglundin perustelluille näkemyksille sensijaan toivon kannatusta.
Ilmoita asiaton viesti