SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Lainvalmistelun taso on koko eduskunnan asia

Oikeuskansleri Jaakko Jonkka  sanoi   Helsingin Sanomien haastattelussa, että hänet on sivuutettu joidenkin hallituksen lakiesitysten käsittelyistä.

Asiasta on noussut melkoinen kohu ja oikeuskansleri on  jopa itse joutunut toppuuttelemaan keskustelua. Oppositio on ottanut tästäkin asiasta kaiken poliittisen hyödyn  irti ja vaatinut hallitukselta   selvitystä       lainvalmisteluperiaatteista. Tuo on liian paksua kuultavaa ikäänkuin lainvalmistelun taso ja lakien säätäminen  ei olisi   koko eduskunnan asia. Oikeuskanslerilla itsellään  on myös  vahva rooli hallituksen antamien lakiesitysten valvonnassa.

Kaikki nykyiset eduskuntapuolueet ovat olleet maan hallituksessa  viime ja tällä vaalikaudella. Lainvalmistelun tasosta on puhuttu vuosikausia.

Sote -uudistus  kaatui eduskunnassa juuri ennen viime eduskuntavaaleja, vaikka kaikki eduskuntapuolueet olivat saaneet asiasta yhteisen sopimuksen maaliskuussa 2014 viiden alueen mallilla.

Miten käy sitten nyt tästä raskaasta  sote- ja maakuntauudistuksen lakipaketista. Olen jo pitemmän aikaa sanonut, että sote- ja maakuntauudistuksen yhtäaikainen läpivienti on liian suuri lakipaketti niin lainsäätäjälle kuin sitten valtion että kuntien hallinnolle suoritua siitä. Hallitus tekisi nyt viisaasti  kuten pääministeri Jyrki Kataisen hallitus vuonna 2014, että se kutsuisi myös opposition mukaan valmistelemaan asiaa.  Tämä hallitusohjelman laskelma alkaa  menettää uskottavuutensa ja se olisi taas seuraavan hallituksen edessä hallituksen kokoonpanosta riippumatta. Taas olisi menetetty yksi vaalikausi saada aikaan tässä maassa rakenteellisia uudistuksia.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (3 kommenttia)

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Jos nyt nostaisi kissan pöydälle:

Orpo: Oikeuskanslerin kritiikki otettava vakavasti – hallituksella nyt harvinaisen paljon suuria lakihankkeita

Hän huomauttaa lisäksi, että tällä hetkellä hallituksella on poikkeuksellisen paljon historiallisen suuria lainsäädäntöhankkeita, jotka pitää saada läpi aikataulussa.

- Joten olisiko aika eriyttää työ- ja oikeusministerin tehtävät ja nimittää oikeusministeriksi juristi. Se ongelma siinä tietysti on että tulisi yksi salkku lisää, joten mille puolueelle.

http://www.mtv.fi/uutiset/kotimaa/artikkeli/orpo-k...

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Kyllä tämä työ- ja oikeusministerin yhdistelmä on alunpitäenkin ollut outo.

Sote- ja maakuntauudistus on kyllä suurissa vaikeuksissa perustuslain kanssa.En lopeta muistuttamasta, että maaliskuussa 2014 kävi kaikille puolueille viiden sote -alueen malli, mutta vaalien jälkeen ei enää kepulle. Kepu vaati oppositiossa soten parlamentaarista valmistelua, mutta hallitukseen tultua kepu heitti Sipilän johdolla opposition "nahkurin orsille". Vaikka en pidä nykyoppositon (vihervasemmiston) budjettivaihtoehdoista, minusta sote on niin suuri asia, ettei sen toimeenpano ole yhden vaalikauden asia, vaan yhteinen hanke.

Käyttäjän seijalund kuva
Seija Nylund

Ja sekin että Sipilän hallituksessa ei ole ainuttakaan juristia vaikka on suuria hankkeita meneillään.

Maakuntamalliinhan lisättiin että jos kaikki 18 maakuntaa eivät osoittaudu toimiviksi niin niitä voi yhdistää, ts. epäilyksiä on jo alunperin. Olisi välitarkastelun paikka sen sijaan että sote- ja maakuntauudistusta yritetään ajaa väkisin läpi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset