SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Kansalaisaloitteet sekoittamassa eduskunnan lainsäädäntötyön

Äänioikeutettu Suomen kansalainen voi tehdä kansalaisaloitteen. Kansalaisaloitteella voi vaikuttaa lainsäädäntöön. Noin kerrotaan ao. nettisivulla.

Mutta nyt on aiheellista kysyä, onko kansalaisaloitteet sekoittamassa eduskunnan varsinaisen lainsäädäntötyön (selaa kansalaisaloitteita).

Pari esimerkkiä:

Kansalaisaloite kansanäänestyksen järjestämiseksi Suomen jäsenyydesstä euroalueesta

---> Perustuslakivaliokunta tyrmäsi Paavo Väyrysen kansalaisaloitteen

Perustuslakivaliokunta ei tee mietintöä EU-äänestystä koskevasta kansalaisaloitteesta

Tämä kansalaisaloite oli mielestäni jo alunperin perustuslain vastainen 

****

LEX MALMI, Laki Helsinki-Malmin lentopaikasta - Kansalaisaloite

---> Professori: Malmi-kansalaisaloite vaarantaa kunnallisen itsehallinnon

Tässä kansalaisaloitteessa menivät  jopa pääministeri Juha Sipilän  pasmat sekaisin hänen sekaannuttua eilen eduskunnassa asiaan.

*****

Tehtyjä kansalaisaloitteita  em. linkistä katsomalla voi tehdä yhden ja ainoan johtopäätöksen: oikeusministeriön tulisi selvittää tätä koko aloitetoimintaa ja sen kehittämistä.

Lainvalmistelun vaiheet - Eduskunta

 

 

 

    Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

    0Suosittele

    Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

    NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

    Käyttäjän JaakkoAalto1 kuva
    Jaakko Aalto

    Kansalaisaloitteiden tarkoituskin on vaikuttaa lainsäädäntötyöhön, mutta nykyinen kannatuskynnys on liian matala, jotta kannatuskynnyksen ylittäneen aloitteen voitaisiin katsoa edustavan laajaa kansalaismielipidettä. 50 000 kannattajaa on jokseenkin helppo masinoida lähes minkälaisen aloitteen taakse tahansa. Suomessa on muistaakseni suunnilleen 4,4 miljoonaa äänioikeutettua. Jos heistä edes 3 % kannattaisi jotakin aloitetta, sillä voisi katsoa olevan jo kohtuullisen laajan yleisen tuen. (Erään kommentin mukaan keskioluen vahvuudesta saataisiin okia prosentti. Silloin tarvittaisiin suunnilleen 160 000 kannattajaa). No, kansalaisaloitteesta on nyt kerätty kokemuksia. Lienee oikea aika tehdä siltä pohjalta tarvittavat parannukset.

    Käyttäjän SJPHKI kuva
    Seppo-Juha Pietikäinen

    Minä nostaisin kansanedustajan aloiteoikeuden merkitystä nykyisestä, jos aloitteella on eduskunnan enemmistön kannatus.

    Juuso Hämäläinen

    Kansalaisaloitteita on niin vähän, että niiden käsittelyyn ei kauan mene nykyisillä määrillä. Eduskunnassa voidaan äänestää ehdotuksista. Eli jos enemmistö kannattaa aloitteen periaatetta, se menisi eteenpäin. Tunnissa voidaan äänestää läpi 50 ehdotusta. Eipä ole kumma juttu.

    Eduskunnan lainsäädäntötyössä on niin paljon turhaa ja täysin tarpeetonta, että edustajat tarvitsevat ehdotuksia ja on hyvä, että ne eivät tule yksittäisen edustajan tai puolueen kautta niin, että niiden alkupetäinen idea vesittyy yksipuolisista poliittisista syistä.

    Käyttäjän SJPHKI kuva
    Seppo-Juha Pietikäinen

    Kyllä ne ovat kuormittaneet valiokuntien työtä.

    Juuso Hämäläinen

    Niiden valiokuntien työllä ei ole mitään itseisarvoa. Työn arvo riippuu lakialotteiden sisällöstä. Suomen lakia lukeneena voin vakuuttaa, että merkittävä määrä lakeja on hyödytöntä ja vaikeuttaa turhaan ihmisten elämää ja työllistää virkamiehiä.

    Kansalaisten tekemät aloitteet eivät ole sen huonompia kuin kansanedustajien. Kansalaiset saattavat tehdä kiireellisempiä ja tarpeellisempia ehdotuksia lainsäätäjille.

    Käyttäjän SJPHKI kuva
    Seppo-Juha Pietikäinen

    Pääministerillä taitaa olla, - miten tämän kohteliaasti sanoisi - ,
    todistamistaakka sanomisistaan.

    http://www.hs.fi/kaupunki/art-2000005102629.html

    Käyttäjän usjussi kuva
    Heikki Karjalainen

    Mm. Lex Malmi tai vastaavat, jotka sotkeutuvat valtakunnalliseen kulttuuriperintöön eivät ole paikallisten valtuustojen päätettävissä, ne voidaan kumota laillisestikin. Tätä mieltä ovat asiantuntijat ja mm. ylipormesrari Raimo Ilaskivi.

    Päinvastoin kuin Lex Malmi: Museoviraston pääjohtaja lausui, että Helsingin Olympiastadion on kansallinen aarre, eikä sen korjauskustannuksia pitäisi vyöryttää vain Helsingin harteille.

    Kansalaisaloitteista voidaan kysyä; onko jollain kansalaisaloitteella saatu jotain hyvää aikaan, mitä ei normaalilla laisäädäntötyöllä ole saatu aikaiseksi.

    Kansalaisaloitteet ovat hyviä kansalaismielipiteitä poliittisten päätösten valmistelussa, mutta pitääkö niitä tuoda kesken kausien Eduskuntatyötä sotkemaan ?

    Tallennetaan ne seuraavia vaalikausia varten agendaksi.

    Toimituksen poiminnat

    Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset