SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Presidentti Putinin Nato -kannanotto via Stockholm

Mikäli Ruotsi liittyisi  Natoon, siitä seuraa negatiivinen vaikutus kahdenvälisiin suhteisiimme. Näin totesi presidentti Vladimir Putin uutistoimisto TT:lle Pietarissa.  Putinin kannanotto uutisoidaan näyttävästi Ruotsissa (SvD - DN).

Täällä toisaalla kirjoitetaan ulkopolitiikan ulkoistamisesta, mutta eikö moni nk. ulkopoliittinen keskustelija ja kirjoittaja tavallaan itse lähesty asiaa  mm. YYA-sopimuksen taustaa vasten. Kun presidentti Putin tulee taas käymään Suomessa, kotimainen media on varmasti kysymässä Suomen Nato -jäsenyydestä eli pönkittämässä asian jatkuvaa ulkoistamista.

Nykyinen tasavallan presidentti Sauli Niinistö on muuttuneissa olosuhteissa hoitanut luottamusta herättävällä tavalla ulkopolitiikkaa joka suuntaan. Muutama blogisti jättää kokonaan huomioimatta, että Sauli Niinistö on etukäteen informoinut/keskustellut  käyntiään Venäjällä mm. Saksan liittokansleri Merkelin ja Ranskan edellisen presidentti Hollanden sekä EU-komission johdon kanssa etenkin EU:n päättäessä talouspakotteista Venäjää kohtaan.

Eurooppaa kehitettävä turvallisuus edellä

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Putin pääsi pitkästä aikaa Ranskaan kylään, mutta sai siellä kuulla presidentti Macronilta suoraa puhetta. Sitä ei ole kuulunut Niinistön ja Putinin tapaamisista.

Seppo-Juha Pietikäinen

Suomen ulkopoliittinen johto on tuominnut Krimin laittoman miehityksen Ukrainan kriisiin liittyen.

Tasavallan presidentti Sauli Niinistön uudenvuodenpuhe 1.1.2015

"Suomen linja Ukrainan tapahtumissa on ollut selkeän johdonmukainen alusta alkaen. Tuomitsimme Venäjän suorittaman laittoman Krimin valtauksen heti sen tapahduttua sekä sitten Venäjän toiminnan Itä-Ukrainassa. Olemme tehneet tämän yhdessä EU:n kanssa, mutta myös suoraan, omissa yhteydenpidoissamme Venäjään. Me tuomitsemme laittomat aluevaltaukset, laittomat voimankäytöt ja yritykset rajoittaa valtioiden itsemääräämisoikeutta. Sellainen toiminta tuo mukanaan vain vaaraa ja jännitteitä kaikkialle. Jos valta onkin joskus kasvanut kiväärin piipusta, niin enää sieltä kasvaa vain kaaos".

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Konkreettisin tulos Niinistön ja Putinin yhteydenpidosta tähän mennessä on rajasopimus, jolla kiellettiin rajanylitykset pohjoisessa muilta kuin suomalaisilta, venäläisiltä ja valkovenäläisiltä. Sen annettiin onneksi raueta puolen vuoden jälkeen.

Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #3

Onko itärajan akuutti pakolaistilanne mielestäni nyt samanlainen kuin esim. syksyllä 2015 . Olisko Suomenkin puolelta pystytty vaikuttamaan asiaan. Ei pidä mennä siitä, mistä rima on matalin -kommentoinnissakaan.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Suomi on ajautunut rähmälleen itään. Presidentin matkustelun jälkeen ydinvoimalarahoitus runnottiin valtioyhtiön harteille. Suomi ei uskaltanut lopulta kieltäytyä Rosatomin rakennussuunnitelmasta. Viron puolustuskysymyksessä Suomi asettui Venäjän leiriin, Ruotsi puolestaan asettui länsiliittoumaan.

Suomen asema suhteessa Venäjään on heikentynyt olennaisesti viime vuosina. Kun oma ulkopolitiikkamme peruspilarina on toimivat Venäjä-suhteet, olemme ulkopuolella niistä eurooppalaisista valtioista, jotka perustavat ulkopolitiikkansa itsenäisyyteen ja riippumattomuuteen; ja liittoutumiseen.

Seppo-Juha Pietikäinen

Viitannet Matti Vanhasen johtaman eduskunnan ulkoasianvaliokunnan "sekoiluun"

Mitä tulee tähän ydinvoimalahankkeeseen, sen toteutuminen on vielä "herran hallussa".

Mitä tulee sitten Suomen ja Viron keskinäisiin näkemyksiin, niin ei kai
aivan turhasta tule tälläinen uutinen ihan nyt muutaman viikon takaa.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Viittaan presidentin matkustushalukkuuteen ja aloitteellisuuteen.

Rosatomin ydinvoimalahankkeen toteutuminen ei ole pitkään aikaan ollut suomalaisten käsissä. Fortum pakotettiin (uskoakseni Niinistön ohjeistuksella) yhteistyöhön ja hankkeen rahoittajaksi. Viranomaisilla ei ole mahdollisuuksia estää hankeen etenemistä eikä kotimaisilla rahoittajilla mahdollisuutta vetäytyä hankkeesta. Voimat, jotka hanketta edistävät, ovat suomalaisvoimia suuremmat.

Suomen ja Viron keskinäisiä näkemyksiä ei avata varmasti päämiestason puheissa. Juhlapuheet ovat juhlapuheita eikä virolaisilla ole mahdollisuutta vaatia enempää kuin olemme valmiit antamaan.

Mitä nopeammin kaikki osapuolet kiistävät "olemattoman" tiedon, sitä varmempaa on, että tiedolla on vakaa pohja. Presidentin vastausblogi Iltalehden kolumniin kertoi siitä, että viisi alinta olivat muuten minun. Ja että otti kipeästi.

Iltalehti osoitti korrektiudensa ja korjasi linjaansa. Ihme, ettei tällaista puuttumista kritisoitu eikä kolumnin taustoja ahkerammin alettu tutkimaan. Sellaisia vallan vahtikoiria...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset