*

SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Saksan autorintamalta shokeeraavia uutisia

Tänään tuli Saksasta kaksi shokeraavaa uutista (tosin eivät enää uusia uutisia)

Spiegel -lehti uutisoi näiden  maailmanmerkkien ( Audi, BMW, Daimler, Volkswagen and Porsche ) kartellista dieselautojen päästöjen manipuloinnista.

Heti perään Stuttgartin  kaupunki on (mahdollisesti) kieltämässä kaupungissa dieselautojen käytön (ks. Autobild uutisen kuvan teksti)

****

Tottakai alakynnessä olevan SPD:n puheenjohtaja Martin Schulz heti aloitti hyödyn ottamisen puolueelleen syyskuun liittopäivävaaleissa. SPD:n kannatusluvut ovat rutkasti jäljessä liittokansleri Angela Merkelin  puolueen  CDU/CSU) kannatusluvuista (Opinion polling ).

****

P.s. Eilinen Suomen vieras toi mukanaan kuljetuskoneella  tämän mallisen  (vai oliko jo W222 kori) saksalaisen auton, liekkö sitten diesel- vai bensa-auto.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

ARD -kanavakin uutisoi diesel -autojen kiellosta tyyliin "Fahrverbote jetzt viel wahrscheinlicher"

https://www.tagesschau.de/inland/stuttgart-luftver...

-----

Käyttäjän JukkaKeskinen kuva
Tapio Keskinen

Samalla Ford esittelee Focuksen dieselin (1.5 TDCI), jonka CO2 päästöt alle 100g/km.

Pitäiskö uskoa!?

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Kyllähän autoteollisuus on muutoinkin suurien -oikeitten -strategisten valintojen edessä.

http://app.kauppalehti.fi/uutiset/tutkimus-paljast...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

#2 Ei kannata uskoa. Vielä vähän aikaa käytettävä NEDC-testisykli antaa todellisia kulutuslukemia ja päästöjä reilusti pienemmät tulokset. Realistisempi WLTP on tulossa käyttöön syksyllä. Kertolasku suunnilleen näin: NEDC x 1,5= WLTP.

http://wltpfacts.eu/from-nedc-to-wltp-change/

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Moni ihmettelee, miksi meillä ja monissa maissa bensan ja dieselin hinta viime vuosina lähestyivät toisiaan, ennen siinä oli selvä ero.

http://www.polttoaine.net/

http://www.polttoaine.net/index.php?cmd=maat

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Epäillyn vilpin uskoisi tuovan paineita saksalaisyhtiöiden USA:n puolen liiketoimissa. Jenkit varmasti mittaavat ulos jokaisen sentin tästä herkkupalasta.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Kun kaikista asioista nykyään tehdään ranking -listoja, tässä 10 suosituinta eurooppalaista automallia USA:ssa.

http://www.carophile.org/10-popular-european-cars-...

P.s. Tammikuussa Trump uhkasi 35 %:n tuontiverolla saksalaisia autoja
http://www.reuters.com/article/us-usa-trump-german...

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Reutersin jutussa kerrotaan, että saksalaiset autovalmistajat tekevät jo 850 000 autoa per vuosi USAn tehtaissaan. Tätä hölmö möläyttelijä Trump tuskin tiesi.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Stuttgartissa ja noin sadassa saksalaisessa kaupunkissa ei ole vuosiin ollut asiaa dieselillä keskustoihin ilman E5 moottoriluokitusta.Moni oli ottamassa E6 vaatimuksen ensi vuoden alusta.Vanha itäpuoli ja Berllini hyväksyvät vielä E4 dieselit.

Käyttäjän mattiosaisa kuva
Matti Säisä

Tässä asiassa minua ihmettyttää rajanveto oikeuslaitoksen ja kansan valitsemien politikkojen välillä. Yksinkertaisuuttaniko on että kuvittelisin tällaisessakin kaikkia kanslaisia koskettavassa asiassa vaikkapa Suomessa että oikea paikka tehdä päätöksia olisi eduskunta,

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset