*

SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Miksi valtion pitää olla pörssiyhtiöissä ?

 

Miksi valtion pitää olla osakkaana pörssiyhtiöissä.

Tuntuu siltä, että sisäisen  tiedonkulun ongelmat seuraa vuodesta toiseen valtion omistajaohjausta  ja vastuussa olevaa ministeriä. Onhan tässä ollut itse pääministeri Sipilänkin  sidonnaisuuksista  ja  esteellisyydestä oloisamme melko kova julkinen ja osittain yksipuolinen polemiikki.  

Polemiikki jatkui, kun pääministeri Sipilä siirsi omistajaohjausministerin tehtävät uudelle elinkeinoministeri Mika Lintilälle . Vielä alkuvuonna  pääministeri Sipilä  ei aikonut  luopua omistajaohjauksesta . Nyt ministeri Lintilä on joutunut tahtomattaan   myrskyn silmään  Finnairin hallituksen päätöksistä.

Julkisuudessa on vähälle huomiolle jäänyt, että pörssiyhtiön  kaikkia hallituksen jäseniä sitoo eettiset säännöt. 

****

On totta, että näissä alla olevan linkin ohjeissa todetaan selvästi, ettei lisäeläkkeitä ei käytetä palkitsemiseen. Kaikkia yhtiöiden hallituksen jäseniä  näinä aikoina pitäisi puhutella kohtuullisuus johdon palkkauksessa ja muissa etuisuuksista. En sinänsä hyväksy Finnarin hallituksen päätöstä  toimitusjohtajan lisäeläkkeestä. Mutta pörssiyhtiön hallituksen jäsenet eivät voi olla  "twitter -tiedottajia" tyyliin yhtiön hallituksen sisäisistä asioista. Finnair -case ei tule jäämään viimeiseksi tapaukseksi tiedonkulusta. Politiikan teko pörssiyhtiöiden kustannuksella käy  sekin ennen pitkää  valtio-omistajalle  liiketoiminnallisesti  vaikeaksi.

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (4 kommenttia)

Käyttäjän velitakanen kuva
Veli Takanen

Onhan se kuitenkin hienoa, että pääministerillä on kilpimies (Heliövaara) ihan kuin prätkäjengillä. huumekaupassa tai mafialla. Luuletko, ettei Sipilä tiennyt asian räjähtävän silmille, kun luovutti vastuun omistajaohjauksesta Lintilälle.

Käyttäjän vinettoa kuva
Juhani Penttinen

Ainakaan Finnairissa ei taida mitään mieltä olla valtion omistajana. Kalliiksi se on tullut veronmaksajille. Osinkoja tullut heikosti ja monena vuotena ei lainkaan. Lisää pääomaa vaadittu. Ja markkina-arvo tälläkin hetkellä pienempi kuin 20 vuotta sitten (1997) !

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Lisätään Posti mukaan listaan, molemmissa ollut pitkään ongelmia henkilöstön ja johdon välillä.

Voisiko syy piillä poliittisissa nimityksissä näissä valtion omistamien puljujen heikosta tuloksesta aloilla joissa ei ole luontaista monopolia?

Ei paljoa tunnu olevan järkeä että toimitusjohtajille näissä syydetään lisää palkaa ja palkkioita vaikka sille ei pitäisi olla minkäälaisia edellytyksiä kun katsoo millaista tulosta he saavat aikaiseksi.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ongelma ratkeaisi sillä, että valtio myy osuutensa Finnairista, ja Valtioneuvoston käyttöön hankittaisiin (tai vuokrattaisiin) riittävän suuri ns. liikennejetti.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset