*

SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Veturinkuljettajien lakko vahingoittaa matkailualaa ja Suomen ulkomaankauppaa

Tänään klo 18 lakanut veturinkuljettajien lakko  vahingoittaa  matkailualaa ja Suomen ulkomaankauppaa.

Viime viikolla tiedotettiin, että hallitus on päättänyt luopua VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla ensi vuosikymmenellä. Rautateiden henkilöliikenteen kilpailu avautuu siis ensi vuosikymmenllä  ehkä vasta 9-10 vuoden kuluttua.

Hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle ei tarkoita VR:n yksityistämistä.

Miksi siis  pantiin lakko toimeen, vaikka asian jatkoselvittämiseen ja ratkaisujen tekoon on aikaa vuosikausia.

Kysymys on poliittisesta lakosta, jonka taustapuolue on  välikysymyksellä politiikka tekevä SDP.

  • Taas kerran kysyn, että kuuluuko ay-jäsenmaksun (myös työnantajaliiton vastaava maksu) verovähennysoikeus enää  tähän päivään. Sadoille miljoonille olisi tähdellisempääkin käyttöä.

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (25 kommenttia)

Käyttäjän kalevikamarainen kuva
Kalevi Kämäräinen

Lisäksi lakko kohdistuu eduskuntalaitoksen tahtoa vastaan, vaikka yritetäänkin esittää kritiikiksi ministeri Bernerin "ideologista yksityistämisprojektia" kohtaan.
http://kalevikamarainen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2...

Terveisin Kalevi Kämäräinen
www.rautatiematkustajat.fi

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Ei tarvinnut kauan odottaa tukilakkouhkailuista.

http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005325399.html

Suomessa jopa 50 kertaa enemmän laittomia lakkoja kuin Ruotsissa

http://www.savonsanomat.fi/kotimaa/EVA-Suomessa-jo...

Arto Granlund

Kysymys ei ole varsinaisesta lakosta vaan veturimiesten mielenilmaisusta.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Veturimiehet pelkäävät työehtojensa huonontuvan yksityistämisen myötä. Joten lakosta on kysymys!

Käyttäjän JaakkoJuhaniOjaniemi kuva
Jaakko Ojaniemi

Mielenilmaisun voisi hoitaa muutenkin kuin kiusaamalla tavallisia ihmisiä.

Mielenilmaisu tai lakko ei vaikuta työnantajaan eikä se vaikuta hallituksen linjaan. Politiikkaa koko homma Kun demarit ei ole hallituksessa, niin ammattiliittojen pomot yrittävät paukutella henkseleitään.

Jos lakkoherkkyys ei laimene ja laittomat lakot eivät lopu, niin Suomella tulee menemään aina huonosti. Kiitos SAK:n

Arto Granlund

Ojaniemi voisi tutustua mitkä AY-liikkeen liitot ovat viime vuosina lakkoja ja mielenilmaisuja harrastaneet, aivan muut kuin SAK:n alaiset liitot, onko sellaiset kok. johtoiset liitot kuten OAJ tai Tehy Ojaniemelle täysin vieraat.. Ojaniemelle vaan tiedoksi ei SAK ole synönyymi AY-liikkeelle.

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä

Näin heikon hallituksen ei kannattaisi kehitellä suuria yhteiskunnallisia "uudistuksia", kun sen tosiallinen kannatus on pudonnut romahdusmaisesti. Nyt olisi kaikkein järkevintä upottaa sotet, maakuntauudistukset ja "liikenne-uudistukset" kaikessa rauhassa "Atlantin syvänteeseen" ja kehitellä parempia ja oikeudenmukaisempia virityksiä seuraavien ek-vaalien jälkeen.

ps. Sipilä ja Berner tuhoavat kepua sisältä päin. Mihin oppositiota oikeastaan tarvitaan?

Käyttäjän SepSaa kuva
Seppo Saari

Osa tätä operaatiota lienee "vahingon aiheuttaminen"? Mutta keille?

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Niinhän sitä tässäkin tapauksessa luulisi, että sataa demareiden laariin, mutta ei kansa ole tyhmää, ja taitaa osua omaan nilkkaan.

Demarit haluavat vielä olla osapuolena syksyn palkkaneuvotteluissa, kun vaativat palkankorotuksia. Ilmeisesti demareilla on mennyt usko parlamentarismiin, kun toiminta siirtyy jo kokonaan ay-liikkeen tilalle.

Surullista ja vastenmielistä toimintaa.

Arto Granlund

Ritala, haluaako kokoomus olla myös osapuolena syksyn palkkaneuvotteluissa, Orpon taholta kun viestitetään palkansaajille nolla-sopimukseen suostumista. Eikö ole Ritala kokoomuksen taholta vastenmielistä ja surullista toimintaa puuttua palkkaratakaisuihin. Ritala, etkö näe, tai halua nähdä mistä tätä hallitusta tosiasiallisesta johdetaan, sitä johdetaan Eteläranta 10:ä jonka blogisti S-J Pietikäinenkin varsin hyvin tietää.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

No sittenhän demarit saavat vaaleissa sen 30% kannatuksen, jos asia on noin.

On ihan eri asia, kun valtionvarainministeri toivoo maltillista ratkaisua, ihan samalla tavalla on toiminut demarivaltionvarainministeritkin aikanaan. Jos et tuon vertaa valtiontaloudenhoidosta ymmärrä, niin ihmettelen syvästi.

Sinä et vain ymmärrä, että palkankorotusten vaatiminen eduskuntapuolueen taholta on sellaista populismia, ja puuttumista palkkaneuvotteluijin, jollaista ei pysty tekemään kuin demarit.

Jokainen ala neuvotelkoon sopimukset, mutta poliitikkojen on syytä pitää näppinsä näistä erossa. Demarit eivät siihen pysty, koska paniikki on niin kova, kun kannatus vain laahaa.

Hävettävää toimintaa.

Sitten vielä Lipponenkin kehui tänään Niinistön presidenttikautta, ottakaa Lipposesta mallia :)

Käyttäjän EeroPyykkl kuva
Eero Pyykkölä Vastaus kommenttiin #13

Jos et tiedä, niin Orpo on kokoomuksen puheenjohtaja, ensisijaisesti. Ehkä hänen pitäisi pitää suuta soukemmalla työmarkkina-asioista? Vai saavatko kaikki puhua? Kokoomus ei ehkä tällä kertaa yllytä kokoomusjohtoisia liittoja mellevien palkankorotusten perään? Jää nähtäväksi?

Arto Granlund Vastaus kommenttiin #13

Ritala, mieti hetken ennenkuin menet näppäimelle kirjoittelemaan tyhmyyksiä. Kokoomuksella, SDP:a, kepulla, ja myös muilla puolueilla on oikeus, mielestäni jopa velvollisuus ilmaista näkemyksensä tulevista palkkaratkaisuista, kuten vaikkapa yritysten johtajien saamista eduista, mutta Palkkaratkaisut tekevät, ellet tiedä kuitenkin ammattiliitot työnantajien kanssa, eivät poliittiset puolueet.

Arto Granlund Vastaus kommenttiin #13

Tuplaa pukkasi Bondia toisella silmällä seuratessani-

Käyttäjän KankaanpJyrki kuva
Kankaanpää Jyrki

Onko blogisti selvillä minkä takia veturinkuljettajat lakkoilevat? Syynä ei ole yksityistäminen (mitä siis ei ainakaan vielä suunnitella), eikä junaliikennöinnin avaaminen kilpailulle.

Käyttäjän MauriLindgren kuva
Mauri Lindgren

Ymmärtääköhän blogisti,että verotuksen yksinkertaistamiseksi tehty automaattivähennys (nyk 750e) pitää sisällään jollain painoarvolla pääosin jäsenmaksuja ja työmatkakuluja.Poistetaanko samantien vaikka 375e automaattivähennystä?Toki rahalla olisi käyttöä.Puolin jos toisin.

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Minun mielestäni SDP on oikeassa ja sen toimet ovat äärimmäisen johdonmukaisia. On suuri riski, että rautatieliikenteen avaaminen kilpailulle voi synnyttää edullisempia matkalippujen hintoja kuluttajille. Saattaa syntyä jopa halpajunaliikenneyhtiöitä. Jatkossa muillakin kuin paperimiehillä voi olla varaa junamatkoihin. Pahimmillaan riskit voisivat johtaa myös sellaiseen kehitykseen, että vajaakäytössä olevia raideosuuksia aletaan käyttää enemmän tai jopa henkilöliikennekäytöstä poistetuilla rataosuuksilla saatetaan liikennöidä uudelleen. Sellainenkin vaara on, että veturimiehille tarjoutuu enemmän työtilaisuuksia ja yritysten välille syntyy kilpailua ammattitaitoisista veturinkuljettajista.

Eli tukilakkoon vaan kaikki suomalaiset työtä pelkäävät ihmiset. On aika kertoa, ettemme tällaista kehitystä kaipaa!

Onneksi Rinne on puolellamme. Ja Persut.

Arto Granlund

Missähän kuplassa Niemeläinen oikein elää. Kerroppa mitkä muut Euroopan maat kuin Suomi ovat myyneet kaikki keskeiset itsenäisyyden kannaltaolevat infrat ulkomaisille toimijoille,

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Arto hyvä, nyt nämä kuplat alkavat sekoittaa jo sinunkin pääsi. Voisitpa edes sinä ymmärtää, ettei tarvitse elää minkäänlaisessa kuplassa ollakseen eri mieltä.

Ei Suomessa infraa myydä. Sitä vuokrataan ja/tai luovutetaan liiketoiminnan käyttöön. Liiketoiminnan, joka infraa käyttää, kotimaalla ei ole merkitystä. Sellainen tuottaa lisäarvoa, työtä, palvelua ja vaurautta Suomeen. On kaikkien suomalaisten etu, että infra on tehokkaassa käytössä.

Miksi Arto ajattelet, että vain ulkomaiset toimijat voivat junaliikennettä jatkossa Suomessa tuottaa? Eikö sinusta kaluston vuokraaminen voisi poikia liiketoimintamahdollisuuksia suomalaisillekin yrittäjille?

Käyttäjän MattiAhlstedt kuva
Matti Ahlstedt

Moneskohan saman tyyppinen kirjoitus kun duunari yrittää pitää oikeuksien rippeistään kiinni Suomessa jossa toimitusjohtajille jaetaan yli sadantuhannen euron lisäeläkkeitä.

Ja kenellä ne sadat miljoonat sitten pitäisi olla käytettävissä jo muutenkin pienituloisten sijaan? Sipilän sijoitusrahaston? Kuvitteletko ettei nuo rahat päädy yrityksille ja verottajalle kierron kautta?

Lakon pointtihan on tuoda mielipide julkisuuteen, kuka noteeraisi lakkoa joka ei hankaloittaisi hetkeksi toimintaa?

Käyttäjän kainiemelainen kuva
Kai Niemeläinen

Millainen oikeus duunarilta ollaan nyt viemässä? Veturimiehiähän tarvitaan Suomeen lisää, jos junaliikennettä tulee hoitamaan useita yhtiöitä. Voi syntyä palkkakilpailuakin.

Palkkakilpailu on toki Ay-Suomessa vahingollista. Ay-väki kun haluaa aina, että samasta työstä maksetaan sama palkka.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Tässä LVM:n masinoimassa mätäkuun mediatempauksessa on saavutettu juuri se mitä haettiin.

Koko kansa puhuu raideliikenteestä.

Ja LVM on siirtänyt onnistuneesti jälleen budjetissa lisää rahaa raideliikenteen kehittämisiin (yksityistäminen / Suomi on saari liikennestrategia) ilman että siihen ja koko Suomen EU liikennestrategian vastaiseen budjetissa tapahtuvaan kehittämiseen kiinnitettäisiin mitään huomiota.

Olemme tilanteessa vv 2011-2018 aikana jolloin EU liikennestrategiassa https://ec.europa.eu/transport/themes/strategies/2... ollaan sovittu että tavoitellaan raskaan maantieliikenteen siirtoa raiteille ja vesille ilmasto muutoksen estämiseksi, että raideliikenteen osuudella LVM on kasvattanut infra investointeja liikenneverkkoon 82 % ja nykyisin jokaiselle raidekilometrille (joita on noin 5900 km ) investoidaan noin 278 000 euroa ja se nielaisee koko infra investoinneista 53 %

Maanteiden vastaava lisäys on hieman yli 60 ja 45 ja km(joita on 78000 km) kohden investoinnit ovat vain 18000 euroa

Sitten tulee meidän viennin tukipilari. Meriväylät joita on noin 8000 km niiden parantamisiin laitetaan 1,4 % eli 5313 euroina km kohden.

Hännän huipuksi kun EU:ssa ollaan sovittu viiden ( 5 ) liikennemoodin kehittämisistä(liikennemoodit EU:ssa https://ec.europa.eu/transport/modes_en ) niin meillä ministeriö on poistanut liikennemoodien joukosta ja raportoinnista ,hallinnasta (alueelliset ELYt) sisävesiliikenteen kokonaisuudessaan.
Vesiliikenteen budjetteja seuraten voi havaita että nyt on jälleen vuosikymmenen ensimmäinen suurempi sisävesiprojekti menneillä vastaten 1,0% budjetti osuutta. Kun EU:ssa TEN_T on korvamerkinnyt 10% tukimäärärahoistaan sisävesiliikenteen kehittämisille. Tämä merkitsisi Suomessa sitä että meillä on noin 600 miljoonan euron vaje sisävesiliikenne väylien kehittämisissä. Se näkyy mm siinä että meillä ei ole pantu tikkua ristiin vesiliikenne verkon rakentamiseksi jolla voitaisiin käynnistää sekä metsä raaka aineen itä länsi välinen liikenne että viennin ja tuonnin suoralaiva liikenne järvi suomesta eurooppaan . Tarvittava tieto taito . Laskelmat ja tarvittava ajanmukainen arktinen liikennekalusto on suunniteltuna . Ilman että Suomi siihen olisi millään tavalla positiivisesti reagoinut kymmeneen vuoteen http://csef.ru/en/politica-i-geopolitica/501/arkti... sivulta 36 alkaen.

Eli olen täysin vakuuttunut että kun koko kokonaisuuden summaan niin kyse on kuitenkin ns Suomi on saari liikenne strategian ylläpitäminen , vahvistaminen ja kehittäminen niin ettei rannikko satamien(Helsinki etunenässä) takamaa alueiden kehittäminen vähennä niiden liikennevolyymeja(min 25-30 miljoonaa tonnia/v). Tässä tavoitteessa on samalla metsäteollisuus 100% mukana painostusryhmänä. Ja media on syönyt täysin em ajatuksen erityisesti kun se voi revitellä tämän saman asian -kolikon toisella puolella niin Tallina tunneleilla kuin Jäämeri radalla ja muilla vuosien aikana säännöllisesti LVM:n taholta esiintuoduilla raide ja maantie pommeilla-joita myös poliittisiksi torpeedoiksi kutsutaan.

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

niin ja tulos: raskaan maantieliikenteen osuutta on jälleen siirtynyt maanteille 16% verran kun liike pitäisi olla päinvastainen.https://www.ammattilehti.fi/uutiset.html?a100=99582,tekemällä

Käyttäjän bionavigaattori kuva
Veikko Hintsanen

Tiivistettynä yllämainittu tarkoittaa että:

Maantieliikenteessä olemme tilanteessa jossa meillä on liikenneverkko, jota edelleen kehitetään niin henkilö autojen sähköistyksen edellyttämällä tavalla että raskaan liikenteen kilpailukykyä kehitetään raideliikenteen ja vesiliikenteen korvaavaksi väyläksi. nyt 45% hanke budjeteista (+ osuus Äänekosken Helsinki vienti liikenteen järjestämisestä yhteensä 173 miljoonaa euroa)

Raideliikenteellä on kotimainen koko maan kattava liikenne verkko jota suunnitellaan kilpailutettavaksi yksityisliikenteeseen ja samalla uusia ratoja ratapihoja ja lastauspaikkoja ja yhteyksiä niin jäämerelle kuin keski eurooppaan (tallina tunneli ) suunnitellaan aktiivisesti.(+ (+ osuus Äänekosken Helsinki vienti liikenteen järjestämisestä yhteensä 173 miljoonaa euroa)

Meriliikenne väylät rannikkosatamiin 1-3 väyläsyvennystä vuosikymmenessä noin 2- 3% osuus, (+ 12,5 miljoonan euron väyläsyvennys perusteena Äänekosken sellutehtaan viennin aiheuttamat tarpeet)

Sisävesi liikenne väyliä yhteensä noin 8000 km . Ei yhtenäistä verkkoa koska ei ole haluttu kilpailua maantie ja raideliikenteelle. On vain yksittäisiä väyliä. Kaiken huippuna Keitele-Päijänne kanava jonka läpi pääsisi 114 metriä pitkät laivat (Saimaan kanava 82 metriset) mutta jota ei ole saatettu projektisuunnitelman mukaiseen kuntoon ja väylällä vain 3,5 metrin ilmatila matalan sillan takia kun minimikorkeus tulisi olla vähintään 10 metriä.

Eli sisävesiliikenteen kilpailu maantie ja raideliikenteen kanssa on valtion toimesta tukahdutettu. Ja kaikki tutkimustoiminta sekä median huomio kyseiseen asiaan siirretään ja pidetään jatkuvasti pois ns torpedoiden avulla. niin maantietullit, kuin raiteiden kilpailukyky kuuluvat selkeästi tähän sarjaan.

Käyttäjän HeikkiRinnemaa kuva
Heikki Rinnemaa

:)

---
Viime viikolla tiedotettiin, että hallitus on päättänyt luopua VR:n yksinoikeudesta liikennöidä Suomen rataverkolla ensi vuosikymmenellä. Rautateiden henkilöliikenteen kilpailu avautuu siis ensi vuosikymmenllä ehkä vasta 9-10 vuoden kuluttua.
Hallituksen talouspoliittisen ministerivaliokunnan päätös avata rautateiden henkilöliikenne kilpailulle ei tarkoita VR:n yksityistämistä.
---

Jaa,,jos asiaa käsitellään aikuisen oikeasti, jokainen meistä tietää että kyseessä on suunta jonka lopputulos on valtion yhtiön monopoliaseman purkaminen jonka seurauksena tilalle/rinnalle tulee markkinatalousvetoinen(pörssiyhtiöt)yritystoiminta.

Isossa kuvassa kyse on valtion omistaman infraverkon ja sen liikennemuodon hajoittamisesta siten että liikenne voidaan hoitaa yksityisin voimin.

Eli vielä isommassa kuvassa, kyse on siitä saako valtio omistaa ja mitä ja missä mitassa vaiko ei?
Ja toinen, sallitaanko kansainvälisten yritysten vallata kiskotoimintaa.

Sitten onkin kysyttävä;
Onko Suomen rautatiet ja VR sellainen omistus joka pitää valtion omistaa monopoliasemassa?

Totta kai, eihän siinä ole mitään epäselvyyksiä. Ei siitä ole mitään haittaa jos me veronmaksajatkin omistetaan jotain hyvää ja vielä monopoliasemassa.
Näin varmistetaan edulliset hinnat, työpaikat, verotulot, kestävä pitkäaikainen kehitys, pysyvyys ja ennen kaikkea, hyvä olo.

Höperökit sitten purkaakseen valtio-omistuksia, vetoaa eu-direktiiveihin ja vapaakaupan lakeihin ja kilpailun autuuteen yms,, se on höperöiden hommaa,,:)

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset