*

SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Uusia ongelmia nousee takuuvarmasti esiin sote- ja maakuntauudistuksessa

Eduskunnan perustuslakivaliokunta  antoi 29.06.2017  lausuntonsa maakuntien perustamisesta ja sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmän uudistamisesta.

Valiokunnan lausunto merkitsi sitä, että  hallituksen lakiesitys   maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi (HE 15/2017)  jää odotamaan nk. valinnanvapauslakiesitystä. Eilen tuntui  vanhan kertaukselta lainvalmistelussa, mitä  olin jo vv. 2014-2015 kuulut nk. sote-asiantuntijoilta. Lyhenne  nk. tuossa tarkoituksella. Miksi eräät samat tahot ovat julkisuudessa kriittisiä palvelusetelistä. Ettei vain oma asema ja nykyiset tehtävät sekä niiden muuttuminen ole määrittämissä mielipiteitä.

****

Uusia ongelmia nousee takuuvarmasti esiin sote- ja maakuntauudistuksessa, esim. tämä kuntien ja kuntayhtymien omaisuusjärjestelyt ja omaisuuden siirrot.

Toisen ongelman edelliseen kohtaan liittyen nostan esiin eli asia, jota ei ole mietitty loppuun saakka. Perustettavien 18  maakunnan lisäksi perustettavat 18 valtion liikelaitosta (Laki valtion liikelaitoksista 1062/2010 ). Tällä hetkellä valtion liikelaitoksia ovat  (Senaatti-kiinteistöt ja Metsähallitus ).  Mitkä tulevat olemaan näiden 18 uuden valtion liikelaitoksen aloittavat taseet ? Olen jo aiemmin monta kertaa todennut, että  18 maakuntaa oli suuri suuri määrä.

Liikelaitoksen ohjaus  (vrt. nykyisen lain 6 §)  tapahtuuko se nykyisen liikelaitoslain pohjalta  ao. ministeriön toimesta vai miten ? Nykyisen liikelaitoslain mukaan ao. ministeriö nimittää liikelaitoksen hallituksen. Mikä on maakunnan asema ?

Nykyisen valtion liikelaitoslain 13 §:n mukaan liikelaitoksen aloittaessa toimintansa valtioneuvosto päättää eduskunnan valtion talousarvion käsittelyn yhteydessä eduskunnan antaman valtuutuksen nojalla liikelaitoksen hallintaan siirrettävästä valtion omaisuudesta sekä siitä, mikä osa omaisuudesta merkitään liikelaitoksen peruspääomaksi, muuksi omaksi pääomaksi tai lainaehdoin annetuksi. Omaisuus arvioidaan käypään arvoonsa.

*****

Tuossa on muutama eteen tuleva ongelma (joita on paljon muitakin)  esille nostetuksi tässä sote- ja maakuntauudistuksessa.

****

Olisi muuten julkisuudessa aika nähdä kuntakohtaisia alustavia laskelmia talousarvioista ja kuntaveron hinnasta, jos ja kun sote- ja maakuntauudistus on saatu aikaiseksi. Kysykää arvoisat lukijat omalta kunnalta, mikä on kunnan talousarvion koko uudistuksen jälkeen ja paljonko kuntaveroa omassa kunnassanne jatkossa  maksetaan. Tämä sote- ja maakuntauudistus on liian suuri asia yhtäaikaa toteutettavaksi. Toivottavasti sitä ei huomata liian myöhään vasta sitten, kun   hallinto on kunnissa ja maakunnissa saatu sekaisin.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (7 kommenttia)

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

EU:ssa konkurssittomuus ja verovapaus ovat kiellettyjä "tukimuotoja", ja tällaiset "yritykset" vapailla markkinoilla vääristävät kilpailua.

Hallituksen esityksestä liikelaitoslaiksi.
https://www.edilex.fi/he/20100063

"Komission päätöksellä on kuitenkin yleisempää merkitystä valtion liikelaitosjärjestelmän kannalta. Konkurssilainsäädännön ja yhteisöverotuksen soveltumattomuus koskee kaikkia valtion liikelaitoksia. Valtion liikelaitosjärjestelmän piirissä komission päätöksen antamisajankohtana oli Tieliikelaitoksen lisäksi viisi muuta valtion liikelaitosta: Ilmailulaitos, Luotsausliikelaitos, Metsähallitus, Senaatti-kiinteistöt ja Varustamoliikelaitos. On siten mahdollista, että komissio käynnistää Suomea vastaan Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen 258 artiklan mukaisen rikkomusmenettelyn tai sopimuksen 108 artiklan mukaisen tutkintamenettelyn tältä osin. Lisäksi komission käsittelyssä ovat Ilmailulaitoksen eräät toimenpiteet ja Luotsausliikelaitoksen asema markkinoilla. Niiden osalta prosessit komissiossa ovat vasta alkuvaiheessa. "

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Mielenkiintoiseksi tulee perustettavien liikelaitosten palvelujen hinnoittelu ja alv-käytäntö. Liikelaitosten kannattavuus jää nähtäväksi.

https://www.vero.fi/yritykset-ja-yhteisot/tietoa-y...

---> Arvonlisäverotuksen ulkopuolelle on jätetty joitakin arvonlisäverolaissa erikseen mainittuja toimintoja, kuten terveyden- ja sairaanhoito sekä sosiaalihuolto. Missä sitten menee raja näissä palveluissa.

Nythän luvataan sama hinta asiakkaalle (kansalaisille), joka käyttää jatkossa valintansa mukaan joko yksityistä yritystä, yleishyöldyllistä yhteisöä tai näitä valtion maakunnallisen liikelaitoksen palveluja. Mitähän kaikkia palveluja sama hintaisuus koskee, kun palvelusetelistä käydään jo ennakkoon kiistaa hallituksen sisällä ja sen ulkopuolella.

-------
https://www.hs.fi/politiikka/art-2000005408475.html
”Asiakassetelin tavoitteena ei voi olla mikään tavaratalo, josta sillä saisi mitä tahansa”, ministeri Saarikko sanoo HS:n haastattelussa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Ministeri Saarikko oli tänään TV1:n haastattelussa.

Uskooko kepu ja ministeri Saarikko uskoo, että perustettavat 18 maakuntaa ovat toimintaedellytyksiltään tasaveroisessa asemassa johtaa , valvoa ja vastata
maakunnalle määrättyjen tehtävien hoitamisesta- on se kansalaisten harhauttamista.
Vastaus: 18 maakuntaa ovat heti kättelyssä keskenään eriarvoisessa asemassa.
https://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_hallinnolline...

----
Toinen asia. Edelleen jää sanahelinäksi rahaliikenne (laskun maksu) asiakkaan, sotekeskuksen ja maakunnan välillä.

Käynti terveysaseman lääkärin vastaanotolla on helsinkiläisille maksuton (muilta kuin helsinkiläisiltä peritään terveyskeskusmaksu 16,40 €).
-->miten jatkossa ?

Otetaan otannalla vaikka tämä hinnasto. Onko se kaikissa sote -keskuksissa
asiakkaalle sama koko maassa.
https://www.sosteri.fi/asiakkaalle/hyva-tietaa/asi...

Konkreettisiin asioihin vastaus arvoisa ministeri ?

--
Ja sitten, jos kansalainen liukastuu ja loukkaa kätensä tai jalkansa,
minne mennään ? Täällä Helsingissä Töölön tapaturma-asemalle varmaan.

Entäjä sitten jos tulee lentsu ja epäilee keuhkoputken tulehdusta tai angiinan alkua. Jo s sote -keskuksessa on tungos ja pitää päästä
heti lekurille (Helsingissä pääsee kaupallisille asemille heti).

Ja sitten työterveyshuollon piirissä olevat.Jäänyt epäselväksi, onko
mitä maksuja asiakkaalle, jos ei syystä tai toisesta halua käyttää työpaikan työyerveyshuoltoa. Ei kai ole pakko. Kysyn tätä, kun
aikoinaan oli työpaikkani työsuojepäällikkö monien tehtävien ohella ja tähän josksus törmäsin henkilökunnan keskuudessa.

Kysymyksiä on paljon vielä.

Suurten kaupunkien terveyskeskusten siirtyminen maakunnan johdettavaksi
on sekasortoon johtava tie.

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Politikointi on tässä noussut taas kerran- viime tipassa tärkeimmäksi, koska kokoomusta kyrsii maakuntauudistus siinä laajuudessa, kun nyt mennään. Mutta se viedään maaliin hioen tällä hallituskaudella.

Kaupungit keskenään ovat täysin eriarvoisia keskenään, mutta niin ovat Lappi ja Uusimaakin.

Maalaislääkäri Kiminkisellä oli oiva kirjoitus Aamulehdessä 13.10., jossa hän korosti sitä, että valinnanvapauden pitäisi päättää ns. omalääkäri eikä potilaan omat mielipiteet ettei tapahdu sitä, että helpoissa hoidoissa mennään potilaan oman toiveen mukaisesti kovan tason hoidon ammattitaitoisille.

Kokemusta Tampereelta:

Oma kokemukseni on se, että Tampereen julkisellakin puolella ent. Pyynikin terveysasemalla asiat hoituivat hienosti ja oli omalääkäri. Sitten kaikki siirtyi mammuttimaiseen julkisen Tipotien terveysasemalle, jonne en enää halunnut mennä, vaan kokeilin Kehräsaaren Pihlajalinnaa.

Sain toivomani yleislääketieteen erikoslääkärin omalääkärikseni sen jälkeen, kun en ollut tyytyväinen kokemattomaan. Palvelu toimii nopeasti ilman mitään moitteita.

Myös Attendon hammaslääkäriasema saa täydet pisteet. Molemmat julkisen hinnoilla.

Minä olen toistaiseksi siinä onnelisessa asemassa, että olen täyisn terve ilman mitään lääkitystä ja pillereitä. Mutta käyn ainakin kerran vuodessa tsekkauksessa joidenkin kauan sitten syntyneiden urheiluvammojen vuoksi.

Mistä pitäisi valittaa?

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Arvoisa kommentoijja kiertää pääaiheen, perustettavien 18 maakunnan eriarvoisen aseman ml. perustettavat liikelaitokset. Suomi ei tarvitse
noin suurta määrää lailla perustettuja maakuntia, vaan 9-12 riittää.

Pysytään asiassa myös nykyisten kaikkien terveyskeskusten ohjauksen siirtäminen pois suurilta kaupungeilta maakunnille. Mitä siitä tulee ?

Onko arvoisalla kommentoijalla jo tiedot, mikä on Tampereen kaupungin talousarvion koko jatkossa ml. kuntaveron hinta ?

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Arvoisa alustaja S-J P. Olen tietoinen. Suurien kaupunkien päätösvalta säilyy jo niiden edustuksellisen, edustajien määrän ja painoarvon vuoksi.
Se, että keskutapuolue on ylivoimaisesti suurin maakuntapuolue, ei ratkaise asioita liikaa maakuntien eduksi, vaan tasapainottaa.

Nykyinen sotekaan ei ole nostanut Tampereen veroäyriä, vaikka sote-puolella tappioita tulee vuosittain kaikkialla maassa. Perinteinen toimintamalli aiheuttaa paineita veroäyrin nostoon väestörakenteen ikääntymisen vuoksi ja, että jämähtäneitä rakenteita ei ole saatu rivakkaasti muutettua.

Täällä niin yksityinen kuin julkinen kulkevat sovussa toistaiseksi. Mitä tuo Lylyn ja Vapaavuoren kaveeraaus aiheuttaa- ehkä jotain viilauksia ei muuta.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Toistan taas kerran, että minulla on ymmärrystä maakuntauudistukseen, jos niiden määrä pysyy tolkun määrässä 9-12. Nyt perustetaaqn väestömäärältään liian pieniä maakuntia, jotka eivät selviä tulevista tehtävistä ja vastuista.

Soten tarpeellisuudesta vallitsee yksimielisyys, sopihan kaikki puolueet siitä kerran maaliskuussa 2014.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset