SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Sote -professorien lausunnot valinnanvapaudesta toistensa kopioita

Verkkouutiset   uutisoi hetki sitten, että  sote  -professorien lausunnot valinnanvapaudesta  ovat toistensa kopioita.

Verkkouutisten mukaan  asiantuntijoiden johtopäätökset eivät ainakaan lausunnon perusteella perustu tutkittuun tietoon valinnanvapaudesta, vaan arvailuun siitä, mitä  voi käydä.

Olen täällä aiemmin kiinnittänyt huomioita sote- ja maakunta-asioissa esiintyvien asiantuntijoiden jääviyteen. Nyt julkisuudessa eniten näkyvyyttä ovat saaneet oman työpaikkansa puolesta "mielipiteitä" lausuvat. En väitä, etteikö monilla ole aitoa tietoa ja asiantuntemusta.

Toinen asia, mitä olen johdonmukaisesti pitänyt esillä kokojan, on ehdotettujen maakuntien määrä 18. Tuossa on ainakin kolmannes liikaa, sopiva määrä on 9-12 välillä. Olen melko  varma, että seuraava hallitus joutuu tekemään esityksen eduskunnalle maakuntien yhdistämisestä.

Perustettavat maakunnat tulevat saamaan monta "tirehtööriä. Maakunnan ylin virkamies  (kutsun häntä  tässä maakunnan yhdeksi "satraapiksi")  ja maakunnan liikelaitoksen toimitusjohtaja.   Onpa siinä tarjolla myös istuville kansanedustajillekkin paikkoja.  Liikelaitosten perustamiseen liittyvät hallinnolliset ja  johtamisasiat ovat jääneet liian vähälle huomiolle.

Valinnanvapauslain luonnoksesta yli 700 lausuntoa

Perustuslakivaliokunnan  lausunto  (PeVL 26/2017 vp )  sote- ja maakuntauudistuksesta.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (2 kommenttia)

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Esteellisyystilanteet kasvaa uuden hallintotason perustamisen myötä

Käyttäjän LasseLehtonen kuva
Lasse Lehtonen

Sote-asiantuntijaryhmän jäsenten valtaosa (prof. Mats Brommelsia lukuun ottamatta) olivat hyvin yksimielisiä valinnanvapauslakiesityksen ongelmista ja päättivät laatia yhdessä ja jättää samansisältöisen lausunnon, johon jokainen saattoi vielä lisätä näkemyksiään erityiskysymyksistä. Valinnanvapauslakiesityksen lausunnoilla oli selvästi vaikutusta, koska hallitus muutti esitystään ja poisti siitä pahimmat mokat.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset