SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Sote- ja maakuntalakipaketti ei valmistune kevätistuntokaudella

Verkkouutisten  mukaan sote- ja maakuntalakipaketti tuskin ehtii valmistua kevätistuntokaudella. Perustuslakivaliokunta edellyttänee  muutoksia lakipakettiin.

Kuinka suuria muutoksia perustuslakivaliokunta lausunnossaan  edellyttää ja palautuuko valinnanvapauslakiesityksen (Lakiesityksen STM -aineisto tästä) valmistelu takaisin sosiaali- ja terveysministeriöön. Puututaanko perustuslakivaliokunnan lausunnossa myös maakuntauudistukseen, kun valiokunta ottaa kantaa koko uudistukseen?

Kiinnitin eilen blogissani huomiota siihen, että kaikkien eduskuntapuolueiden pitäisi pysähtyä pohtimaan uudistuksen  jatkoaikataulua .   Mitä on edessä eduskuntavaalien jälkeen ja mitä jää seuraavan hallituksen kontolle.

Maakuntavaaleja tuskin pystytään järjestämään ennen ensi kevään eduskuntavaaleja. Tuo linkin aikataulu sote- ja maakuntauudistuksen jatkoaikatauluksi näyttää menevän uusiksi.

Sote- ja maakuntauudistuksen toiminnallinen ja  taloudellinen onnistuminen maakunnissa ratkaistaan hyvin paljon toteutus- ja toimeenpanovaiheessa. Esitetyillä 18 maakunnalla on lähtökohtaisesti perin erilaiset toiminnalliset ja taloudelliset lähtökohdat koko uudistukseen toteuttamisen. Tätä olen pitänyt täällä koko ajan esillä. Useiden  asiantuntijoiden mukaan  alle 200 000 asukkaan maakuntia ei tulisi perustaa.

 

Valiokunnissa käsittelyssä olevien asioiden valmistumisarviot

Perustuslakivaliokunnan sote-lausunto (29.6.2017)

****

Sote-uudistus kaatui seuraavan hallituksen syliin (maaaliskuu 2015 uutinen)

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (11 kommenttia)

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Vaikka lakipaketti tällä vaalikaudella ehdittäisiinkin hyväksyä, sen toteutus kaatuisi joka tapauksessa seuraavan hallituksen syliin. Ainoa oikea tapa olisi panna koko uudistus jäihin ja käydä välissä sote-vaalit joissa puolueiden ohjelmien kannatus mitattaisiin.

Uudella hallituksella olisi sitten vahva mandaatti ryhtyä toteuttamaan tai olemaan toteuttamatta uudistusta ohjelmiensa mukaisesti. Uudistus noin teoriassa tähtää vuosikymmenien päähän eikä vuodessa mikään happane.

Tätä eivät hallituspuolueet tietenkään halua kosa voi käydä niinkin, että nykyiset puolueet ja henkilöt eivät ole enää itse päättämässä asioista. Takerrutaan mielummin valtaan kuin ajateltaisiin yhteistä hyvää.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Olen kyllä useamman kuin kerran nostanut esille maaliskuun 2014 kaikkien puolueiden sote -sopimuksen. Miksi Sipilän hallitus ei lähtenyt jatkamaan siitä.

https://yle.fi/uutiset/3-7151335

Ja kuka kehui.
https://www.juhasipila.fi/blogi/2014/03/

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Nyt kun sote-uudistuksen vastustus on alkanut saavuttaa kriittiset mittasuhteet, koko ajan uudistuksen kannattajat yrittävät kiinnittää huomiota aivan toisarvoisiin asioihin. Aikataulusta ei kannattaisi ollenkaan keskustella. Sen sijaan pitäisi keskustella siitä onko mielekästä runnoa läpi uudistusta, jonka kaikki tunnustavat puutteelliseksi ja joka tapauksessa kalliiksi tulevaksi. Jos kerran seuraava hallitus tulee joka tapauksessa joko toteuttamaan uudistuksen tai perumaan sen, on aivan mielipuolista tehdä päätöksiä nyt.

Korostaisin edelleen, ettei mitään kiirettä taloudellisista syistä ei ole. Todellisuudessa, jos päätettäisiinkin jatkaa nykyjärjestelmän rakenteita tehostaen, uudistus olisi loppuun vietävissä vuosia hallituksen esitystä nopeammin.

Ehdotukseni on, että ensi vaiheessa, siis kahden vuoden kuluessa, poistetaan laskutusbyrokratia ja oikaistaan lääkejakeluketju. Uudistukset eivät vaikuttaisi operatiiviseen toimintaan millään lailla, mutta asiakasmukavuus kohenisi paljon. Säästöä kaikkine seurausvaikutuksineen kertyisi noin 3 mrd €/v. Sillä rahalla saataisiin jonot poistettua ja säästöönkin jäisi vielä yli 2 mrd €/v. Toisessa vaiheessa luotaisiin suoraviivaisin mahdollinen eli byrokratian (ja poliitikot) minimoiva Terveyshallituksen johtama keskusjohtoinen hallinto. Sen avulla saataisiin käyttöön kaikki mittakaava-, synergia- ja integraatioedut, jotka maakuntajärjestelmässä jäisivät vain kansainvälisten suurten yritysten käyttöön.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Elinkeinoelämä vetoaa eduskuntaan: Suomi tarvitsee sote-uudistuksen nyt

https://hyvinvointiala.fi/elinkeinoelama-vetoaa-ed...

Yhteisen kannanoton allekirjoittajina ovat Hyvinvointialan liitto, Elinkeinoelämän keskusliitto, Suomen Yrittäjät, Keskuskauppakamari, Lääkäripalveluyritykset ry, Näkemisen ja silmäterveyden toimiala ja Suomen Kuntoutusyrittäjät ry.

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Punavihervasemmisto vastustaa sotea ideologisista syistä ja tarkemmin potilaan valinnanvapaudesta ja sotesetelistä elikä yksityisten toimijoiden mukanan tulo.
Maakuntamalli on vasemmistopuolen hyväksyttävissä kylläkin.
Kokoomukselle tämä on voisinko sanoa ainutkertainen mahdollisuus sotesta tässä muodossa joten nyt kaikki likenevä energiaa sote ja maakuntamalin maaliin viemiseen.

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Minä kritisoin nykyistä sotea en-mitenkään-punavihervasemmistolaisena kunnanvaltuutettuna yksinkertaisesti siitä syystä, että olen huolissani palveluiden huonontumisesta, nykyisenkin valinnanvapauden heikentymisestä ja paikallisdemokratian kaventumisesta. Lisäbonuksena se, ettei kukaan ole osoittanut pitävästi sitä että uudistuksen myötä tulisi säästöjä vaan vain kuluja.

Helsinki ja laajemmin pk-seutu on käynyt kapinaan sotea vastaan mikä on periaatteessa hyvä, mutta pikkukuntia uudistus eniten kirpaisisi.

Käyttäjän ahkalevisalonen kuva
Kalevi Salonen

Luepa Iltalehden uutinen (http://www.iltalehti.fi/politiikka/201805092200928...). Siitä ilmenee, että jo yksin kapitaatiokorvauksesta tulee miljardin lisämeno. Sitä hallitus ei ole selkeästi kertonut, mikä jo sinänsä on törkeää, kun samaan aikaan puhutaan säästöistä. Säästöpuheet ovat ihan naurettavia, sillä nyt jopa hallitus myöntää, että todellisuudessa on kyse joko hoidon leikkauksista tai sitten asiakasmaksujen korotuksesta. Lasse Lehtosen mukaan päivystyksestä tulee lisäksi noin kolmen miljardin lisälasku. Maakuntiin perustuva hallinto- ja valvontabyrokratia puolestaan vievät vähintään 0,5 mrd €/v lisää. Siis ojasta allikkoon ollaan menossa. Ruotsissa valinnanvapausuudistus nosti kustannuksia noin neljänneksen, mikä vastaisi Suomessa noin viittä miljardia vuodessa. Silti hallitus kehtaa väittää kestävyysvajeen tulevan uudistuksella suurelta osin korjatuksi!!!

Oikea vaihtoehto, joka toisi 100 % varmat noin 3 mrd €/v säästöt olisi pelkistää nykyinen järjestelmä mahdollisimman yksinkertaiseksi ja kustannustehokkaaksi (http://ahkalevisalonen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25...). Menetelmä olisi sama, jota liike-elämässä menestyksellisesti sovelletaan. Siis ero hallituksen malliin lähentelisi 10 mrd €/v! Tällaista uudistusmahdollisuutta ei hallitus kuitenkaan halua tietää, vaikka se olisi toteutettavissa paljon nopeammin kuin sen oma kaaokseen johtava uudistus.

Käyttäjän IiroKoppinen kuva
Iiro Koppinen

Jos tämän päivän Hesarissa emeritusprofessori kirjoitus pitää paikkansa koskien uuden uljaan Kalasataman TEHYKEn toimintaa perusterveydenhuollossa, Vapaavuorella ei ole mitään edellytyksiä toimia SOTE-kriitikkona. Valtavat panostukset ja vääriin profeettoihin turvautuminen. Päivi Nergin systeemi ainoa johon luotan. Hanke ajettava nyt läpi.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Salossa on eilen ollut sote -infotilaisuus. Minä en paikalle päässyt, mutta paikallislehdestä luen mm. tätä:

"Lähdemme siitä, että sote -keskuksessa on muutakin kuin yleislääketieteen vastaanotto, mutta sosiaalipalveluja siellä tulee olemaan todella vähän."

ja vielä:

"Alkuperäinen tarkoitus oli, että sosiaali- ja terveyspalveluja olisi saman katon alla. Tämä ei toteudu, koska sosiaalipalveluissa tehtäviä viranomaispäätöksiä ei voi siirtää yksityissektorille."

Ja kuka noin kertoo?
Hän on Antti Parpo.
Hän on Varsinais-Suomen sote -uudistuksen muutosjohtaja!

Näin "meilpäi". Mitenkähän muualla?

Käyttäjän JanneSalonen11 kuva
Janne Salonen

Meilppäin Kemiönsaarella Parpo ja kumppanit pitävät vastaavia herätyskokouksia. Meilppäin kutsutaan valtuutettujen iltakouluun konsultti joka ensin kertoo miten pahassa jumissa kunta on ja miten jos vain pärjätään vuoteen 2020, sote pelastaa. Meilppäin kutsutaan Paimion kaupunginjohtaja ja virkamiehet kehumaan omia päätöksiään myydä Sote-kiinteistöt Esperille eikä mitään negatiivista ratkaisussa ole.

Meilppäin kunnanjohtaja Anneli Pahta pöyristyi kun esitin noiden tilaisuuksen materiaalia julki. Ja ne menivät julki vasta kun kuntaliiton lakimies kertoi että dokumentit ovat julkisia.

Meilppäin kunnanjohtaja ja valtuuston puheenjohtaja poseeraavat metsieissä Parpon kaa median sivuilla.

Käyttäjän marjattahalkilahtiblogituusisuomifi kuva
Marjatta Halkilahti

Kyl konsultti on ain kova sana!
Sanonko jotain muuta?
Ehkä on parempi, että en sano.
Pahasti sanoisin.

Sitä tietysti toivon, että mönkään menisi sote- ja maakuntauudistus. Jos ne hyväksytään, niin seuraavalle kansanedustajasakille ja seuraavalle hallitukselle tulee iso urakka korjaamiseen ja paikkaamiseen, kun uudistukset eivät toimikaan livenä siten kuin niitä paperilla nyt pyöritelty on.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset