Hallitusohjelman toteutus onnistunut paitsi sote- ja maakuntauudistus
Aamun HS on tehnyt laajan inventaarin pääministeri Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelman tavoitteiden toteutumisesta.
Inventaarin mukaan hallitusohjelman toteutus on melko hyvin onnistunut paitsi sote- ja maakuntauudistus.
Eduskunnan nykyiselle vihervasemmisto-"ei"-oppositiolle HS:n inventaari ei varmaan ole mieluisaa luettavaa. Sote- ja maakuntauudistuksessa opposition kovan älämölön alle peittyy se oma toteutuskelpoinen vaihtoehto, jota ei ole kuultu, eikä ole.
****
Tänään Radio-Suomessa on klo 14 alkaen pääministerin haastattelutunti. Eilen valtiovarainministeri Petteri Orpo totesi, ettei maakuntavaaleja voida vielä lokakuussa pitää. Petteri Orpo sanoi myös, että johtopäätösten aika on vasta sitten, kun sote -lausunnot ovat valmiit.
Mitä sitten itse pääministeri toteaa hallituksensa kohtalosta, jos sote- ja maakuntauudistuksen lakipaketin käsittely – niin kuin nyt näyttää- siirtyy eduskunnan syysistuntokaudelle tai jopa myöhemmäksi aivan ensi huhtikuun eduskuntavaalien alle. Aiemmin talvella pääministeri Sipilä sanoi soten kaatumisen merkitsevän uusia vaaleja.
Pääministeri Sipilä on ollut haluton keskustelemaan laajemmasta yhteistyöstä sote -uudistuksen läpiviemisestä ja etenkin sen toteutuksesta vaalien jälkeen. Se on mielestäni ollut Sipilän suuri poliittinen virhearviointi, etenkin kun muistaa hänen puheensa ja blogikirjoituksensa ennen vuoden 2015 vaaleja.
****
Pääministeri Juha Sipilän hallituksen hallitusohjelma
Ehkä tämä haluttomuus keskustella yhteistyöstä on peräisin kokoomuksesta, sillä sen hellimälle valinnanvapaudelle ei paljoa ymmärrystä oppositiosta löydy. Keskustan maakunnille ymmärrystä löytyy paremmin, vaikka ”imagosyistä” maakuntaa ei sovikaan kutsua maakunnaksi, vaan alue- tai sotekunnaksi.
Joidenkin kokoomuskapinallisten hellimä ”maakunnaton sote” herättää myöskin hämmennystä. Mistä siinä tarkalleen ottaen on kysymys? Toisaalta useimmille kokoomuslaisille maakuntakin kyllä käy, mutta lukumäärä herättää närää. Pitää olla vähemmän sekä myös enemmän, koska osa maakunnista on liian pieniä mutta pääkaupungille pitäisi kuitenkin saada oma.
Ilmoita asiaton viesti
Juha Sipilä kehui maaliskuussa 2014 blogissaan viiden sote -alueen kaikkien puolueiden sopua. Mauri Pekkariselle se ratkaisu ollut mieluinen. Olisi tarvittu vain korjata esitystä sote -alueen vaaleilla.
Hallitusohhelman laadinnassa kepu käänsi kelkkansa ja vaati 18 maakunnan sote -aluetta, vaikka tiesi, etteivät maakunnat voi toimia tasaveroisesti.
Yksikään asiantuntija ei julkisuudessa ole kannattanut 18 maakuntaa.
Valinnanvapaus halutaan käsittää vihervasemmistossa (osin kepussakin) julkisen monopolin murtamiseksi. Julkisessa monopolissa kansalaiset ovat poliittisten päättäjien armoilla.
Ilmoita asiaton viesti
5, 9, 12, 15 tai 18 ei sinällänsä Raahen kannalta merkitse mitään, kaikissa malleissa Oulu olisi yhden niistä keskuspaikka. Mielenkiintoista vain nähdä miten pahasti kaikki tulee keskittymään Ouluun. Oulaskankaan synnytysten ja Raahen leikkaustoiminnan esimerkit eivät kyllä lupaa hyvää…
Onhan 18 paljon, mutta toisaalta, Kainuu on jo kokeillut ”maakuntamallia” kohtuullisen hyvin tuloksin. Miksipä ei sitten tässä mallissa? En tuota lukumäärää kuitenkaan näe minään katastrofin airueena tai kynnyskysymyksenä sinänsä, vaikka puolueeni siitä sellaisen tekikin.
Valinnanvapaus lienee ihan hyvä asia, ellei sitä toteutuksella sössitä. Kokoomuksen kannattaisi kyllä keskittyä enemmän valinnanvapauden etujen esittelyyn kuin maakuntamallin haukkumiseen. Kyllähän se haukkuminen sysää syytä mahdolliseen epäonnistumiseen keskustan niskaan, mutta toisaalta musta pekka saattaa jäädä kokoomuksen omaan käteen tulevissa hallitusneuvotteluissa.
Ilmoita asiaton viesti
Hallitusohjelmassa lukee: ”Laaditaan riippumaton selvitys maahanmuuton kustannuksista ja vaikutuksista yhteiskunnassamme, joka mahdollistaa tosiasioihin pohjautuvan keskustelun ja paremman kotouttamispolitiikan sekä päätöksenteon.”
Onko tämä toteutunut ja selvitys tehty? Mistä sen laskelman voi lukea?
Ilmoita asiaton viesti
On se tehty.
Siinä todettiin että aihe on vaikea ja lukujen esittäminenkään ei ole helppoa.
Ilmoita asiaton viesti
Kuulostaa ihan siltä kuin tuolla puhujalla sanat kuivuisivat huulille. Tarkoitan tuota hallituksen pouolelta todettua, jonka Matti Virtanen kertoi.
Ilmoita asiaton viesti
Kyseinen selvitys tehtiin hallitustaipaleen alkuvaiheessa. Kuten hallitusohjelman kirjauksesta näemme, laskelma on jaettu niille viranomaistahoille, joille laskelmasta on hyötyä ja jotka voivat huolehtia laskelman perusteella paremmasta kotouttamispolitiikasta.
Laskelmaa et voi lukea. Sitä ei julkistettu. Maassamme on yksi puolue, joka pyrkii huolehtimaan, että kotoutumistoiminta epäonnistuu ja ihmisten integroitumista yhteiskuntaan vaikeutetaan. Laskelma olisi tämän puolueen ja sen ympärillä pyörivien hännystelijöiden käsissä siinä esitettyjen tietojen vääristelyllä tuotettava propagandaväline.
Ilmoita asiaton viesti
Mitä blogisti veikkaa, aikooko Juha Sipilä kaataa tänään Radio Suomen järjestämällä pääministerin haastattelutunnilla hallituksen?
Ilmoita asiaton viesti
Ei Sipilä kaada hallitusta tänään. Jos uhkaa tai on varmaa, ettei
lakiesityksille löydy eduskunnan enemmistöä, tuskin hän antaa
asian mennä äänestykseen.
Ilmoita asiaton viesti
Kristillisdemokraateista löytyy riittävä tuki lakiesityksille. Tarvitaan vain vähän lisää aikaa, että perustuslakivaliokunnan vaatimukset saadaan täytettyä.
Luultavasti aikalisän aikana myös varmistetaan seuraavaa hallitusta varten, että esityksellä on ainakin pääoppositiopuolueen tuki.
Ilmoita asiaton viesti
Toteutukset onnistuivat aivan samalla tavalla kuin illalla olisi ennustettu auringon nousevan aamulla.
Globaali taloussuhdanne ei ole millään lailla Sipilän porvarihallituksen ansiota, vaikka hallitus kaikin keinoin (myös kannattajiensa blogeissa) yrittää ottaa kunnian siitä itselleen.
Sotesähläys on ainoa asia, jota hallitus on aktiivisesti vienyt eteenpäin – kohti rotkoa.
Kannattaisiko avata silmät?
Ilmoita asiaton viesti
Eiköhän se tilanne kuitenkin ole tämä : Keskusta on sitoutunut viemään sote – uudistuksen läpi hallituskaudella, kerrankin päättäväisyydellä, jota populismi ja ääntenkalastelu edellä kulkeva oppositio ei voi sulattaa. Oppositio pyrkii nyt myös kaikin keinoin viivyttämään asian asiallista käsittelyä eduskunnassa, ainoana päämääränä päästa kaatamaan esitys vaalien jälkeen. Nykyisen esityksen sisältö ja kansalaisten sote – palvelujen parantaminen ei ole sille merkityksellistä. Myös kokoomus näyttää nyt keskittyvän tuleviin vaaleihin ja laskee kannatuksensa (ei loan niskaansa saanut pääministeripuolue) riittävän seuraavaankin hallitukseen eli sillekin politikointi on tärkeämpää kuin jo lähes valmiin sote – mallin käyttöönotto. Sote – prosesseihin on hallinnossa jo valmistauduttu varsin perusteellisesti. Tätä viher-vasemmistolainen media ei halua uutisoida. Mieluummin annetaan palstatilaa ja A-studioaikaa Antti Rinteelle, joka populistisesti kysyy ”mitkä ovat maakunnan tehtävät?”. Hän ei ilmeisesti osaa hakea niitä netistä, jossa ne ovat olleet jo pitkään tavallisten kansalaisten nähtävillä. Kustannussäästöistä: Oppositio huutaa nyt myös sote – kustannussäästöjen perään. No, luulisi sen olevan tyytyväinen tulevaisuudessa, jos säästöjä ei tule – Juuri tällä hetkellähän se kritisoi hallituksen säästöpolitiikkaa valtionvelan pienentämiseksi. Valtiosihteeri Hetemäki muuten on oikeassa siinä, että säästöjä on mahdollista saada maakuntien budjettikurilla. Jo vuosia valtiovarainministeriö on asettanut ministeriöille ja nämä edelleen virastoilleen budjettiraamit, joissa palvelut tulee toteuttaa. Moni virasto on onnistunut säilyttämään palvelujen tason ja laadun toimintaansa ja tuottavuuttaan tehostamalla. Eli se siitä argumentista. ELI: Eduskunnassa tehdään tällä hetkellä pelkkää politiikkaa välittämättä faktoista.
Ilmoita asiaton viesti
#8
Arvoisa kommentoijja. Tässä blogissa esiinnytään omalla kuvalla. Korjatkaa
asia, tai poistan kommenttinne.
Ks. US keskusteluohjeet.
Ilmoita asiaton viesti
Kehysbudjetoinnilla on mahdollista saada säästöjä, mutta se on eri asia, sitten minkälaista jälkeä se taakseen sitten jättää, kun tietyt asiat jätetään raakasti hoitamatta. Kaikkia palveluita ja tehtäviä ei ole helppo sujuvoittaa kustannustehokkaalla tavalla, vaikka kuinka haluttaisiin. Ihminen on kuitenkin aina pidettävä keskiössä.
Ilmoita asiaton viesti
Säästöjä on helppo luvata, kun kertoo kustannusten kasvavan 10 miljardia seuraavalla budjettikaudella, mutta leikkaavansa niiden kasvusta 6 miljardia. Näin ollaan jo saatu 6 miljardin säästö aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
Pääministeri Sipilä näyttää edelleen lähtevän siitä, että eduskunta päättää koko lakipaketin nyt kesälllä ja, että sosiaali- ja terveysvaliokunta tekee perustuslakivaliokunnan edellyttämät muutokset.
No jos ja kun perustuslakivaliokunnan lausunto saadaa tällä viikolla, sen perusteella käytännössä ratkeaa monta asiaa:
-ratkeaa voiko sosiaali- ja terveysvaliokunta tehdä vaadittavat muutokset ja, minkä ajan se vaatii
-jos sosiaali- ja tervysvaliokunta katsoo, että hallituksen on annettava muutoksiin esityksen hallituksen esityksinä, ollaan jo syysistuntokaudella
-jos kokoomus katsoo (ilmeisesti jo ensi viikolla), että tehtävät muutokset eivät ole hallitusohjelmassa sovittujen tavoitteiden mukaisia, hallitus
kaatuu ja uudet eduskuntavaalit ovat edessä jo tämän vuoden puolella.
Ilmoita asiaton viesti
-Jos kokoomus katsoo (ilmeisesti jo ensi viikolla), että tehtävät muutokset eivät ole hallitusohjelmassa sovittujen tavoitteiden mukaisia, hallitus
kaatuu ja uudet eduskuntavaalit ovat edessä jo tämän vuoden puolella.
Sipilälle se on sitten kova pala, koska hän on pannut koko hallituksen uskottavuuden sote- ja maakuntauudistuksen varaan ja jaksaa edelleen vakuuttaa, että homma toimii loppuun saakka, vaikka yhä suurempi osa kansastakaan ei enää usko näihin bull shit -vakuutteluihin.
Ilmoita asiaton viesti
Levosella on kova optimismi päällänsä. Ei hallitus ensi viikolla kaadu. Saattaa kaatua puoluekokousten jälkeen, mutta sehän on Levosen kannalta aivan liian myöhään.
Ilmoita asiaton viesti
Monissa lehdissä spekuloidaan Sipilän hallituksen kohtalonhetkistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000005697053.html
http://www.iltalehti.fi/politiikka/201805272200972…
Valtiollinen YLE
https://yle.fi/uutiset/3-10225622
–>tuossa Ylen jutussa sinänsä oikein tuodaan esille lainvalmistelu.
Mikä on STM:n rooli, kun toinen ministeri (sin) on lähes näkymätön ja toinen (kepu) ministeri vaihtui kesken vaalikauden.
—> myös kuntaministerin (kepu) rooli ihmettää tilanteessa, jossa ollaan puuttumassa rajusti kuntien itsehallintoon
Ilmoita asiaton viesti
Kyllä on tullut sellainen kuva sote-maakuntakäsittelyistä, että jollei perustuslakivaliokunta katso kovin suuria muutoksia vaadittavan hallituksen esitykseen, niin hallituksen esityksestä tullaan äänestämään aikanaan. Mutta jos perustuslakivaliokunta vaatii suuria muutoksia valinnanvapaudelle eli kokoomuksen edelyyttämään määrään, josta hallitusohjelmassa on hyväksytty, hallitus tulee kaatumaan kokoomuksen irtautuessa soteuudistuksesta ja samalla maakuntauudistuksesta.
Jos sitten saan ennakoida tulevaa hallituksen kokoonpanoa sekä sote-maakuntauudistuksen tulevia aikaansaannoksia, niin mielestäni kokoomus ei tule mahtumaan uuden hallituksen kokoonpanoon yhdenkään nykyisen eduskuntapuolueen kanssa, sillä juuri tuo valinnanvapauden laajuus tulee olemaan esteenä muiden puolueiden hyväksyä sitä niin laajana kuin sitä nyt kokoomus on valmis hyväksymään eikä yhtään suppeampana ja ehkä asteittain voimaansaattamisena. Kaikille muille puolueille kelpaa suppeampi valinnanvapaus.
Ilmoita asiaton viesti
Kokoomus on seuraavan hallituksen pääministeripuolue, jos puolue kaataa yhtenäisenä eduskuntaryhmänä sote-maakuntamallin. Kokoomuksella on kuitenkin muutakin pelissä kuin oman vallan tavoittelu. Siksi asiaa pyritään ratkaisemaan edelleen alkuperäisten tavoitteiden pohjalta.
Ilmoita asiaton viesti
Tulisiko perustuslakituomioistuin perustaa kiireellisenä selvittämään tämä syntynyt sote-maku -soppa ”poikkeuksellisesti välttämättömän tarpeen” vuoksi eli maamme sisäisen yhteiskuntarauhan palauttamiseksi? Olisiko nyt välikysymyksen paikka tästä asiasta?
Ks. Jeremias Nurmelan pohdiskeleva US:n puheenvuoro tästä ”kiireellisyydestä” lakien säätämiseksi alla:
”Perusoikeuksien rajoittamisesta kiireellisesti”:
http://jeremiasnurmela.puheenvuoro.uusisuomi.fi/24…
—
Katso myös:
23 § (4.11.2011/1112) Perusoikeudet poikkeusoloissa
”Perusoikeuksista voidaan säätää lailla tai laissa erityisestä syystä säädetyn ja soveltamisalaltaan täsmällisesti rajatun valtuuden nojalla annettavalla valtioneuvoston asetuksella sellaisia tilapäisiä poikkeuksia, jotka ovat välttämättömiä Suomeen kohdistuvan aseellisen hyökkäyksen samoin kuin muiden kansakuntaa vakavasti uhkaavien, laissa säädettyjen poikkeusolojen aikana ja jotka ovat Suomen kansainvälisten ihmisoikeusvelvoitteiden mukaisia. Lailla on kuitenkin säädettävä tilapäisten poikkeusten perusteet.
Tilapäisiä poikkeuksia koskevat valtioneuvoston asetukset on saatettava viipymättä eduskunnan käsiteltäviksi. Eduskunta voi päättää asetusten voimassaolosta.”
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1999/199907…
Ilmoita asiaton viesti