SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Perustuslakivaliokunta ei ollut lausunnossaan niin ehdoton kuin vuosi sitten

Eduskunnan  perustuslakivaliokunta  (2017)  oli  tuossa sote -lausunnossaan vuosi sitten  mielestäni ehdottomampi kuin eilen antamassaan lausunnossa. 

Perustuslakivaliokunnan mukaan  nyt valinnanvapauslakiehdotukseen tarvittavat muutokset voidaan tehdä eduskunnassa.  Vuosi sitten hallituksen lakiesityksen (HE 47/2017)  valmistelun perustuslakivaliokunta palautti  valtioneuvoston tehtäväksi.

Jos perustuslakivaliokunta olisi eilen katsonut, että hallituksen tulee antaa uusi lakiesitys, koko sote-ja maakuntalakipaketti olisi  tällä vaalikaudella jäänyt eduskunnalta päättämättä.Ja mitä siitä olisi seurannut.

Perustuslakivaliokunnan eilisessä tiedotteessa on yhteenvedonomaisesti esitelty  lausunnon  pääkohdat.

Otan lausunnosta esille tässä valiokunnan  näkemyksen EU:n valtiontukisääntelystä. Perustuslakivaliokunta on lausunnossa tarkastellut ehdotetun järjestelmän suhdetta EU:n valtiontukisääntelyyn ja todennut sen muodostavan riskin sille, että järjestelmää voidaan joutua tulevaisuudessa muuttamaan.  Valinnanvapausjärjestelmää ei ole syytä ottaa käyttöön, ennen kuin on varmistuttu sen suhteesta EU:n valtiontukisääntelyyn, esimerkiksi niin, että valtioneuvosto notifioi järjestelmän EU:n komissiolle.

****

Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta   (stv) on jo tarpeeksi riitainen, eikä vähiten valiokunnan uuden puheenjohtajan johtamistyylin johdosta.

Sosiaali- ja terveysvaliokunnalla  on jo muutoinkin tarpeeksi suuri työ tehdä perustuslakivaliokunnan vaatimat muutokset valinnanvapauslakiesitykseen. Mutta mitä tehdään sitten  lakiesityksen notifioinnin tai vastaaavan riittävän menettelyn osalta   EU:n kanssa ja kuinka kauan se vie aikaa. Vastuun perustuslakivaliokunta on siirtänyt EU:n säännöksen tulkinnassa erityisvaliokunnalle stv:lle.

En ota vielä kantaa puolesta tai vastaan koko lakipaketin hyväksymisestä eduskunnassa -ainakaan vielä  nyt kevätistuntokaudella.

Yhdestä asiasta olen melko varma, valinnanvapaus tulee muodossa tai toisessa sosiaali- ja terveyspalveluihin joko sote- ja maakuntalakipaketin seurauksena tai sitten reaalimaailman kehityskulkuna itsestään.

****

P.s. Onko tämä päivän vitsi: SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne puhuu Helsingin Sanomien  haastattelussa “18 sote -kunnasta”. Hei, onko tuosta kunta -sanasta jäänyt yksi etuliite pois.

 

 

 

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

2Suosittele

2 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (10 kommenttia)

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Ben Zyskowicz ihmettelee: Ensin oli vuosi sitten 15, sitten nyt 20 on uutta perustuslain vastaista kohtaa

https://www.verkkouutiset.fi/ben-zyskowicz-ihmette...

----
P.s. Sosiaali- ja terveysministeriössä lainvalmistelussa on peiliin katsomisen paikka.

Muistetaan myös edellisen vaalikauden tapahtumat.
https://yle.fi/uutiset/3-7846753

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Valinnanvapautta ei ole, eikä näillä eväillä tule, ei ainakaan kansalaisille. Niinpä valinnanvapauden piiriin jää terveysalan suuryritysten keskinäinen tehtävien jako. Pihlajalinna, Mehiläinen ja Terveystalo voivat keskenään sopia mikä niistä keskittyy varsinaiseen terveydenhuoltoon siltä osin kuin sitä yksityiselle puolelle siirtyy ja mikä vanhushuoltoon.

Laajoille maaseutualueille tuskin tulee muuta kuin kunnallisia palveluja, jotka kylläkin siirtyvät maakuntien hoteisiin. Lisäksi pikkukunnat ulkoistavat terveyshuoltoaan kuka kellekin. Se prosessi on parhaillaan käynnissä. Kansalaisille ei ole odotettavisa kuin verojen ja maksujen korotuksia, sillä mitään säästöä ei kolmiportaisesta hallinnosta synny, ei myöskään valinnavapaudsta, joka käytännössä on vain terveys- ja hoiva-alojen markkinoiden uusjakoa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Suomi on jäljessä monista maista, jos täällä ei saada asiassa minkäänlaista ratkaisua.

https://thl.fi/fi/web/sote-uudistus/valinnanvapaus...

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Olennaista on että julkinen monopoli saa vaihtoehtoa ja sotepalveluja tarjoa useampi toimija. Potilas asiakkaalle tulee oikeanlainen mahdolliuus valita palveluntarjoaja uudenlaisesta sotekeskuksesta sekä mahdollisuus valita palvelusetelillä esim. kaihileikkaajansa.
Tämä kaikki tulee isommille harteille pois jopa 295 kunnan ja yhteensä 400 toimijan päättäjiltä 18 maakunnan haltuun.
Nykyisellä terveydenhuollon yksityistämisellä saatetaan kuntalaiset kohtuuttommaan kustannusvaaraan pelkästään kunnan/kaupungin valtuustojen päätöksillä.

Käyttäjän viljoh9 kuva
Viljo Heinonen

Sellaisten selkeitten toimenpiteiden kohdalla, kuten kaihileikkaukset, valinnan vapaus voi toimiakin, mutta kun kyseessä on vaikkapa diabetes kaikkine lisäsairauksineen, ei kansalaisella ole mitään mahdollisuuksia hakea itselleen parasta mahdollista hoitoa. Ei hän tunne lääkäreitä niin, että voisi heistä jonkun valita. Ei sen puoleen, ei sellaisia lääkäreita edes ole olemassa. On vain eri organisaatioita ja niiden reaalinen vertailu keskenään on mahdotonta.

Niinpä useimmille kroonikoille oman pitäjän tai kaupungin terveysasema on se ainoa paikka, josta apua reaalisesti voi hakea. Seuraava porras on keskussairaala lääkäreineen ja hoitajineen, mutta sinne on ensin saatava lähete.

Kun pääsee keskussairaalan seurantaan, sieltä kyllä huolehditaan määräaikaiskokeista ja tarvittaessa hoidostakin, mutta kovasti pieleen menee, jos siirtyy yksityisen sektorin asiakkaaksi. Siitä seuraa sekä yhteiskunnalle että potilaalle itselleen kalliiden kokeiden sarja. Mitään varmuuutta ei ole hoidon tasosta.

Parempi on pysyä sen organisaation hoidossa, joka jo entuudestaan tietää tilanteen. Hoito tehoaa tai sitten ei. Tarpeeksi pitkän ajan kuluttua me kaikki olemme vainaita.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Alkaa tämä lakitekstin perustuslailliset reunaehdot täyttävä esitys saamaan kummallisia muotoja ja seuraamuksia. Tulee olemaan vaikea tehtävä
muotoilla nämä noin 20 muutosta muotoon, ettei niilla uusilla muotoiluilla olisi taas vaikutusta muihin pykäliin ja koko lakipakettiin perustuslain näkökulmasta.

Perustuslakivaliokunta joutuu - ennustan - lähes saman urakan eteen uudestaan ja vaatinee taas uusia muotoiluja ja korjauksia.

Että aikataulusta tulee vielä kireä, kun eduskuntavaalitkin ovat jo runsaan 10 kk:n kuluttua.

Perustuslain tulkinta tämän hetken valtiosääntöjuristien mukaan ei jousta yhtään- ennen ei perustuslaki estänyt eduskunnan lainsäädäntötyötä. Lakeja säädettiin myös perustuslain vaatimalla määräenemmistöllä kiireellisinä. Nyt se ei taida olla mahdollista, vaikka olisi kysymys Suomen turvallisuudesta.

Käyttäjän kyy kuva
Mark Andersson

Mikähän oli viime vuonna syynä siihen, että hallitus ei lähettänyt valinnanvapautta EU:n syyniin, kun nyt vastaus olisi kaiketi jo tullut? Sen sijaan kokoomus haluaa väkisin ottaa riskin, joka saattaa kaatua koko Suomen kansan niskaan – ja samalla romuttaa oman kannatuksensa sinisten perässä.

Siitä vaan, mutta jos olisin kokoomuslainen, en ottaisi niin isoa riskiä.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Sori Mark ei ollut tarkoitus kerrata. Piti kirjoittaa samasta aiheesta jo eilen. Vastuu notifionnista EU:ssa kuuluu hallitukselle. Haliituksen olisi pitänyt tarkistuttaa asia kun sote-pakettia alettiin rakentamaan.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Oikeuskanslerin tehtävä on myös valvoa valtioneuvoston toimien lainmukaisuutta.

Nämä korkeassa asemassa olevat virkanaiset pitivät notifiointia tarpeettomana. En tiedä tai en ole varma, mikä on oikea menettely Suomen mallissa.

http://stm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/nerg-ja-...

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Niinpä. Saattaa olla, että tai melko varmaan syy löytyy tiukasta aikataulusta. Kuinka paljon "painostusta" ko henkilöt kokivat. No sitä ei tiedä kukaan.

Kuten jossain toisessa blogissa totesin. Isäukon neuvo, kun olin saanut ajokortin. "Jos epäröit hetkenkin kolmion takaa tullessasi, että et ehdi ELÄ AJA." Pätee tässäkin.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset