SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Perustuslakivaliokunnan lausunto sote -lakipaketista vasta ensi vuoden puolella

Eduskunnan ​perustuslakivaliokunnan  lausunto sote -lakipaketista valmistuu vasta  ensi vuoden puolella.

Moni on varmaan kiinnittänyt viime aikoina huomiota, että nk. asiantuntuntioiden esiintyminen julkisuudessa on melkoisesti syystä tai toisesta vähentynyt. Jääviyteen olen pitkin vuotta itse kiinnittänyt huomiota.

Verkkouutiset  uutisoi, että  sote -asiantuntijoiden enemmistö näyttää vihreää sote-uudistukselle. Samassa uutisessa todetaan, etteivät  asiantuntijat  halua kommentoida asiaa nimellään, sillä asian käsittely on kesken perustuslakivaliokunnassa ja asiantuntijoita on kielletty antamasta lausuntoja asiasta. Saman uutisen mukaan perustuslakivaliokunta kuulee valtiosääntö- ja hallinto-oikeuden asiantuntijoita vasta tammikuussa.

***

Eduskunnan oma aika käy  melko vähiin saada sote- lakipaketti käsiteltyä ennen kuin eduskunnan työ päättyy maaliskuun puolivälissä ennen huhtikuun eduskuntavaaleja. Ministeriön sivulla ei ole viitsitty päivittää tätä aikataulua. Kaavion mukaan lait olisivat tulleet voimaan jo  11-12/2018.

***

P.s. Päähallituspuolueen viimeistä puoluehallituksen kokousta äimistellään mediassa ja puolueen sisäistä  kiistaa sosiaaliturvamallista. Vastikeellisuudesta olen samaa mieltä pääministeri Sipilän kanssa, itse sosiaaliturvamalli on sitten asia erikseen. Miten sitten käy sote -lakipaketille, jos perustuslakivaliokunnalla on huomautettavaa tästä mietintöluonnoksesta.  Eduskunnan aikataulu ei enää riitä.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (12 kommenttia)

Seppo-Juha Pietikäinen

Tuossa Verkkouutisten uutisessa sanotaan,että "muutamat asiantuntijat ovat sitä mieltä, että valinnanvapauden tai edes sote-keskusten poistaminen järjestelmästä ei ole realistista. Ne ovat osa monimutkaista kokonaisuutta, josta ei voi ottaa yhtä pois".

Tässäkin asiassa monien miljardien vaalilupausten lisäksi SDP:lle ja Antti Rinteelle on tulossa nk. "luu käteen".

Käyttäjän hoikanpoika kuva
Ari Mikkola

Minä käsittänyt että liki kaikki eduskuntapuolueet ovat herttaisen yksimielisiä siitä että SoTe lainsäädäntö ja ennenkaikkea maakuntahallintolainsäädäntö pitää saada valmiiksi tällä hallituskaudella. Demareilla meni vain vaalitaktikointi vähän yli eli lakiesityksen poliittinen hidastaminen vedettiin kuukautta paria liian pitkälle. Nyt vasemmistopuolueilla hiljainen suuri hätä ettei lakiesitys ehdi valmistua ennen vaaleja jolloin kaikki tehty työ valuu hukkaan ja seuraavat vaalit käydään taas sormesta ja maakuntahallinnosta. Ja uusi hallitus aloittaa taas eri miehityksellä uudestaan vuosia kestävän valmistelun jonka lopputulos ei voi merkittävästi poiketa perustuslain asettamien raamien sisällä nykyisestä esityksestä.
Yksityisten terveysyritysten kannaltahan lain siirtyminen vuosia eteenpäin olisi lottovoitto. Suomessa on kymmenittäin kuntia joiden talouden realiteetit pakottavat yksityistämään sote palvelut kunnan talouden ennustettavuuden takia.

Eli eduskunnassa on hallituspuolueiden ja vasemmistopuolueiden kokoinen yksimielisyys siitä että Sote lait on saatava voimaan tällä hallituskaudella.

Ainoa jännitys on tosiaankin siinä että perustuslakivaliokunta löytää niin isoja korjauskohteita että aika vasemmistopuolueiden masinoiman poliittisen viivytystaktiikan takia yksinkertaisesti loppuu kesken. Tänäkin lie teoreettinen uhka koska perustuslakivaliokunta on se joka tekee tulkinnat ja jos ja kun poliittinen yksimielisyys lakiesitysten läpimenosta on olemassa niin tulkinta on silloin tietenkin hyväksyvä.

Kalevi Salonen

Kaiken voi näköjään ymmärtää väärin. Minä kun luulin gallupien kertoneen, että vain 30 % kansalaisista kannattaa hallituksen sotea.

Käyttäjän hoikanpoika kuva
Ari Mikkola

Liki kaikki puolueet on yksimielisiä siitä että sote ja maakunta uudistus on välttämätön. Toteutustavasta on erimielisyyttä ja ilmeisesti tämä kuudes versio joka nyt menossa on perustuslain raamien sallimissa rajoissa pisimmälle päässyt eli siis tekee sen lopullisen version mikä poliittinen ideologia vain niin lopputulema ei juuri nykyisestä poikkea.
Ps kannasta en ole saanut varmuutta mutta oppositiosta SDP, Vihreät ja Vasemmisto enemmän tai vähemmän suoraan sen kyllä ovat julki tuoneet.

Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #6

Perustuslakivaliokunnan lausunto voi venyä pitkälle tammi-helmikuulle. Eduskunta ei taida ehtiä käsitellä suuressa salissa lakipakettia, etenkään jos erityisvaliokunta joutuu tekemään lisämietinnön vaadittavista lisämuutoksista.

Kalevi Salonen Vastaus kommenttiin #6

Onkin ihan eri asia sanoa, että sote-uudistus tarvitaan kuin sanoa, että tarvitaan hallituksen sote-uudistus, jota 2/3 kansalaisista ei todellakaan kannata. Toisin sanoen uudistuksen lopputulemalla on väliä. Hallituksen lapselliset puheet, että uudistus on tehtävä tällä mallilla, koska sitä voidaan aina korjata, osoittavat vastuuttomuutta ja kansalaisten älykkyyden aliarviointia.

Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #8

" Hallituksen lapselliset puheet, että uudistus on tehtävä tällä mallilla, koska sitä voidaan aina korjata, osoittavat vastuuttomuutta ja kansalaisten älykkyyden aliarviointia."
---
Olen tässä kokoajan puhunut eduskunnan aikataulusta, joka ratkaisee käytännössä koko sote- ja maakuntauudistuksen kohtalon tällä vaalikaudella. Kommentoija meni sivuraiteelle. .

Kalevi Salonen

Verkkouutisten kirjoitus oli selkeää sote-uudistuksen tukemista. Sen haastattelemista asiantuntijoista neljä oli sote-uudistuksen puolesta, joten se ei ole mikään enemmistö kymmenestä haastatellusta. Toisekseen mahtoikohan otantakaan olla satunnainen?

Käyttäjän LasseLehtonen kuva
Lasse Lehtonen

Tietysti asiantuntijatkin kyllästyvät toistamaan samoja asioita kuukaudesta toiseen. Kaivoin blogisi perusteella Verkkouutisten ao. jutun esiin ja hiukan hämmästelin lehden laskutaitoa. He olivat haastatelleet kuutta sote-asiantuntijaa. Sain itse ao. lausunnot käyttööni omia lausuntojani varten kun olin kuultavana perustuslakivaliokunnassa 13.12 ja 14.12. nyt valtiosääntö/hallinto-oikeuden asiantuntijana. Ensinnäkin lausuntoja oli 4.12. sote-asiantuntijakuulemisessa vain 9 (Verkkouutisten mukaan 10?). Niistä kolme piti sosiaali- ja terveysvaliokunnan tekemiä muutoksia hallituksen esitykseen riittävinä ja yksi oli varauksellisesti puolesta (ja osin vastaan). Se ei vielä muodosta sote-asiantuntijoiden enemmistöä... Olen muuten hyvin samaa mieltä kanssasi soten eduskuntakäsittelyn aikatauluongelmista.

P.S. se että esittää mielipiteensä ja pysyy systemaattisesti kannassaan ei Suomen julkishallinnossa tee ketään jääviksi - ei edes tuomioistuimen tuomaria (joilla on tiukimmat esteellisyysvaatimukset). Esteellisyyssäännökset on kirjattu hallintolain 28 §:ään (https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2003/20030434).

Seppo-Juha Pietikäinen

Terve !

En missään tapauksessa tätä jääviyskritiikkiä kohdista sinuun. Arvostan asiantuntemustasi korkealle. Mutta tämä jääviysnäkokohta on tuotava esille.

Edellisellä vaalikaudella vv. 2011-2015 monet kuntajohtajat vastustivat hallituksen kaavailemaa kuntauudistusta. Jääviyttä ei asetettu kyseenalaiseksi, vaikka sellainen oli eräissä tapauksissa olemassa.

Käyttäjän LasseLehtonen kuva
Lasse Lehtonen

Kiitos :) Minäkin seuraan mielenkiinnolla monipuolisia blogejasi.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset