SJPHKI Asioita on lähdettävä ratkaisemaan siitä (talous, lainsäädäntö, kv -asiat), missä ne ovat sillä hetkellä (puhdasta pöytää ei ole). Omalla kuvalla ja nimellä esiinnytään tässä blogissa. Lue blogin moderointilinjaus.

Sote- ja maakuntauudistuksesta ei tullut valmista, Sipilä jättää eronpyynnön

 

Eduskunnan puhemiesneuvosto todennee tänään, ettei sote- ja makuntauudistuksen lakipakettia tämä eduskunta ehdi käsitellä. Tälläistä näkemystä eilen monet Hevosmiesten uutistoimiston lähteet saivat eilen.

Mitä tilalle vaalien jälkeen ?

Kuntarakenteen kehittäminen  sosiaali- ja terveyshallintouudistuksen pohjaksi kuntarakennetta vahvistamalla ja kehittämällä on paras lähtökohta jatkotyölle.  Muu alueuudistus (maakuntataso) kaipaa sekin remontoimista, mutta ensin sosiaali- ja terveyshallinto.

Suomen julkinen talous kuntatasolla  on jo ajautunut kasvaviin vaikeuksiin nykyisellä kuntarakeneella.

Kuntaliiton tiedotteen mukaan tulos painui vuonna 2018 negatiiviseksi 196:ssa eli peräti noin kahdessa kolmasosassa kunnista. Suomen julkisessa taloudessa on seuraavaakin  hallitusta  odottamassa  valmiina alijäämä, vaikka nykyinen hallitus on alijäämää saanut tasapainotettua.

Sosiaali- ja terveyspalveluja ei turvaa uusi valtionhallinnon  hallintotaso - maakuntataso, kun katsoo tätä tilastoa (Väestöllinen huoltosuhde kunnittain 2017) . Uusi hallintotaso ei tuo lisää rahaa julkisen hallinnon rahoitukseen, ellei sitten verotusta  (veroastetta) kiristetä . Suomi on jo valmiiksi siinäkin  kärkimaita maailmassa.  Verotuksen kiristäminen olisi pahinta, mitä Suomelle nyt voidaan tehdä talous- ja työllisyystilanteessa.

Suomi on terveydenhuollon valinnavapaudessa moniin  muihin maihin verrattuna takamatkalla. Suomi on kasvavissa vaikeuksissa, jos lähdetään vaalien jälkeen  jatkovalmistelemaan yksinomaan eräiden tahojen kaavailemaa sosiaali- ja terveyspalvelujen julkista monopolia.

-----

P.s. Sote- ja maakuntauudistuksen käsittelyn jääminen kesken tässäkin eduskunnassa ei ole uutinen sinänsä. Näin kävi myös neljä vuotta stten maaliskuussa 2015.  Onko sote- ja maakuntauudistuksen kaatuminen poliittinen voitto eräille tahoille. No siitä varmaan toinen toistaan  puoluepolitiikan värittämiä mielipiteitä kuulemme alkaneessa vaalitaistossa.

 

***

Onko perustuslain tulkinta luisunut yhteiskuntapolitiikan tavoitetulkinnaksi ?

Edit: täydennetty otsikkoa pääministeri Sipilän eronpyynnöllä

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (26 kommenttia)

Käyttäjän erkkilaitila1 kuva
Erkki Laitila

Perusvirhe soten valmistelussa on, että se on jätetty poliitikkojen käsiin.
Kaikki tuossa blogissa esitetyt lauseet ovat luonteeltaan ei-poliittisia, paitsi verotuksen painopiste.

Ratkaisut maakuntamallille ja keskitetylle mallille voidaan päätellä analyyttisesti käyttämällä systeemisiä menetelmiä ja laskentatapoja.

Kun sote kaatui jo ties kuinka monennen kerran, olisiko tällä maalla malttia jo palata järjen ja järkeilyn tielle?

Valtakunnan johdon pitää keskittyä nimenomaan valtakunnan menestyksen suunnitteluun, ja sote on kuitenkin vain pelkästään nykytilanteen säilyttämistä, mutta siinäkään se ei ole onnistunut.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Sote -laskutoimituksia - puolen jos toiseenkin on vuosikausien aikana esitetty.

Mutta kiinnostaa nyt paljon arvoisan kommentoijjan laskelma,mikä on paras malli. Että ole hyvä !

Verotuksesta on taloustieteellsistä selvitystä, milloin korkea verotus kääntyy itseään vastaan ja milloin verotuksen keventäminen tuottaa
toimeliaisuuden lisääntymisellä enemmän verotuloja kuin kireä verotus.

Käyttäjän valpperi kuva
petteri ritala

Silloin kun puoluepolitiikkaa ja puolueiden edut sekaantuvat tällaiseen Suomen suurimpaan uudistukseen, niin silloin käy juuri näin.

Liian iso kakku, ja liikaa sulle-mulle peliä, niin homma menee reisille.

Tämä nykyinen sekasotku onkin syytä hylätä, ja palata alkuun, ei 18 maakuntaa, eikä vallatonta vapaavalintaa.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Ritalan lyhyt analyysi lienee oikean suuntainen!

Käyttäjän opwallin kuva
Olli-Pekka Wallin

Näinpä juuri. SOTE tarvitsee isompia hartoita mutta nekin voidaan jättää virkamiesten tehtäväksi viiden ERVA-alueen kokonaisuuksina.

Pelastuspalvelut eli sammutus ja ensiapu voivat jatkaa kuten tähän asti on hoidettu.

Käyttäjän Luntatupaan kuva
Pertti Väänänen

Valinnanvapaus on aivan liian suuri ja kiistelty uudistus tehtäväksi maakuntauudistuksen kanssa.

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen

Alun alkaen aikaa olisi pitänyt ollaenemmän, vaikka kahden hallituskauden verran.

Olisi pitänyt olla KAIKKIEN puolueiden parlamentaarinen hanke, jossa olisi pitänyt porukassa olla koko ajan maan parhaimpia soteasiantuntijoita, perustuslakiasiantuntijoita jne-aivan siinä käytännön päivittäisessä sotetyössä.
- Nyt kuormitettiin liikaa soteministereitä ja sotevaliokuntaa-mm. paperipinot olivita inhimillisesti ajatellen järkyttävän korkeita valiokunnan jäsenten selvittää ja hallita?!

Hankkeen rajattu kokeilu ja testaus unohtettiin täysin?!

Eräällä valtakunnan tärkeimmällä ja suurimmalla hankkeella porvarihallitus halusi tehdä sulle-mulle politiikkaa, "nyt kun kerrankin on sauma tehdä vähän POLIITTISATA ja IDEOLOGISTA maakunta-ja yksityistämisbisnestäkin.

- Nähtiin paljon vaivaa esim. miten paketoida "VALINNANVAPAUSKIN" houkuttelevaan pakettiin ja millä myyntipuheilla myydä sitten kansalaisille ja hallintoalamaisille...?

Käyttäjän sepposimonen2 kuva
Seppo Simonen

Vaikka meillä on muka edustuksellinen enemmistödemokratia kuitenkin on vähemmistön diktatuuri. Tämä näkyy meidän merkittävissä valiokunnisssa vaikka valiokunnassa jäsenenemmistö on hallituspuolueilla mutta valiokunnan puheenmohtajuus on oppositiolla tämä suveneerisesti vallankäytöllään ohjaa valiokunta työskentelyä munattomien hallituksen jäsenten pään yli.
Tulee nyt kysyneeksi miks enemmistö näin antaa tehdä itselleen.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Minuakin alkoi yllättää, miten paljon tämän maku2 (muiden tehtävien siirto maakunnalle) ympärillä alkoi olla myös perustuslaillisia pulmia).

Käyttäjän SeppoPajunen kuva
Seppo Pajunen

Jo historia osoittaa, että syntyy yleensä rumaa ja kallista jälkeä kun poliitikot innostuvat sotea paljon pienempiinkin "bisneksiin...?!"
...Taksikuitit ja muut edut kuitenkin pelittävä, kuten uutisissa niistäkin on kerrottu.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Breaking News: perustuslakivaliokunta on lopettanut sote -lakien käsittelyn.

Pääministeri Sipilä jättää eronpyynnon.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

"Suomi on terveydenhuollon valinnavapaudessa moniin muihin maihin verrattuna takamatkalla."

Voi hyvät hyssykät. Minulla on täysi oikeus valita vaikkapa kaihileikkaus yksityisen ja julkisen välillä. Ei sitä kukaan estä saati kiellä. Toki kelakorvaus on suunnileen sama euromääräisesti ja julkinen tulee näinollen edullisemmaksi. Tuote on tismalleen sama.

Kokonaisuuden ja veronmaksajan kannalta näin pitää ollakkin. Jos haluaa maksaa ekstraa yksityiselle ei se ole este. Se, että yksityinen haluaa rohmuta tuon erotuksen tuon erotuksen julkisista varoista. Se ei vain ole soveliasta. Yritys toimikoon liiketoiminnan ehdoilla ei vapaamatkustajana...

Pekka Pylkkönen

Kai ymmärrät että julkisen puolen kokonaiskustannukset maksetaan verovaroista? Helsingissä terkkarilääkärikäynti maksaa 90€ josta asiakas ei maksa mitään. Mehiläisellä kokonaiskustannus on noin 60-70€ josta asiakas maksaa noin 50€.

Julkisen puolen käyttäjille pitäisi määrätä sakkomaksu verovarojen hassaamisesta.

Käyttäjän AOBrusi kuva
Antti Brusi

Elä nyt, ihanko totta. Tottakait julkinen maksetaan julkisista varoista. Nimikin sen sanoo.

Käyttäjän FreeThinking kuva
Jukka Heikkinen

Ei terveyskeskuskäynti, joka kunnassa ole ilmaista. Iso, suuri, ehkä jopa varakas Helsinki on tehnyt oman ratkaisunsa, eli kuntapäättäjät ovat siihen ratkaisuun päätyneet. Mutta eiköhän siellä Helsingissä ole paljon työssäkäyviä ja he käyttävät työterveydenhuoltoa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Nyt joutuvat kaikki puolueet esittämään ennen vaaleja oman sote -mallin.

Tuskin kokoomus esittää maakuntia yhdessä sote -uudistuksen kanssa.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Ruotsissa Sipilän hallituksen ero uutisoitiin heti

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/finlands-regeri...

Ja kyllä ne ovat heti Reutersin uutisplastalla
https://www.reuters.com/article/us-finland-governm...

Käyttäjän lkkiiski kuva
Lauri Kiiski

Uskooko joku, että Rinteen johdolla voitaisiin uudistaa Sote- palvelut ja palveluiden saatavuus ?

Käyttäjän paiviruippo kuva
Päivi Ruippo

SOTE on YKSITYISTÄMISTÄ!

SOTE on tulonsiirtoa valtiolta, kunnilta ja veronmaksajilta terveys- ja sosiaalialan yksityisten jättiläisten taskuihin.

Omistajien joukossa on erityisen paljon kokoomuslaisia ja kepulaisia.

Älkää monimutkaistako asiaa!

------------------------------

Mitä MAAKUNTAUUDISTUS on?

Maakuntauudistus on sitä että tapetaan kunnat ja pikkukaupungit poistamalla niiltä sosiaali- ja terveyspalvelujen järjestäminen ja päätökset siirtyy 18 maakuntaan.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Sosiaali- ja terveyspalveluja tuotetaan jo melkoinen osa
avoimen sektorin ja kolmannen sektorin toimesta. Että
ei sote muuta nykytilannetta siltä osin.

Maakuntamalli 18 maakunnalla oli alun alkaen eriarvoistava hanke, jota yksikään asiantuntija ei julkisuudessa kannattanut.

Tradeka jonka luottamuselimissä on SDP:n ja vasemmistoliiton politiikkoja
toimii kaupallisella pohjalla terveys- ja hoivapalveluissa
https://www.tradeka.fi/uutiset/tradeka-ostaa-med-g...

P.s. Oliko niin, että puhenjohtaja Rinne turvautui kuntoutukseen kaupallisessa yrityksessä, eikä hänelle ilmeisesti kelvannut julkiset palvelut.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000006010938.html
..että silleen

Käyttäjän Granu kuva
Arto Granlund

Antti Rinne turvautui kuntoituksessa siihen kaupalliseen yritykseen mihin järvenpää oli kuntoituksen ulkoistanut, että silleen Pietikäinen, rehellisyyttä kehiin.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen Vastaus kommenttiin #25

.... A Rinne Mäntsälän valtuutettuna on ollut ulkoistamaassa palveluja.

Käyttäjän VilleKauppinen kuva
Ville Kauppinen

Joku visionääri vuosia sitten esitti, että Suomeen riittää yksi sotealue hallintoineen päivineen. On se kumma, jos suurkaupunkeja, joissa on moninkertaisesti koko Suomen väkiluku, voidaan hallita yhdeltä pallilta ja virastolta niin se ei onnistu pienessä Suomessa.

Ei tarvita mitään sotealueita. Tarvitaan vain keskitetty hallinto koko maahan ja toimipaikkakohtaiset hallintoelimet, kuten nytkin. Kaikki ylimääräiset himmelit pois.

Yksinkertaisesta asiasta yritetään tehdä liian vaikeaa, kuten aina, ja motiivina lienee tarpeeksi hyväpalkkaisia palleja joilla istua.

Käyttäjän SJPHKI kuva
Seppo-Juha Pietikäinen

Sote -valmistelua ei jatkettane maakuntamallin pohjalta

https://vm.fi/artikkeli/-/asset_publisher/sipilan-...

PM Sipilä ilmoitti Kesärannan aamupäivän tiedotustilaisuudessa, että
maakuntamalli olisi sementoitu jatkotyölle. EI OLE !

Käyttäjän MikaLamminp kuva
Mika Lamminpää

Kunniaton näytelmä tämä oli. Näytelmä alkoi siitä kun persuille osoitettiin puoluekokouksen jälkeen ovea. Sipilä oli jo matkalla Kultarantaan viemään eronpyyntöä presidentille mutta teki U(usi vaihtoehto)-käännöksen; hallitus ei hajonnutkaan, persut vain repesi. Tällä temppuilulla ei pelastunut talvisote eikä jatkosote. Tuleekohan tästä 30-vuotinen sote? Kallista tästä ainakin tuli. Pirkanmaan maakuntauudistuksen muutosjohtaja Jukka Alasentie arvioi viime lokakuussa Aamulehdessä, että pelkästään Pirkanmaalla rahaa on kulunut vuodesta 2016 alkaen vähintään 100 miljoonaa euroa.

Koko Suomessa valmisteluun on käytetty Alasentien mukaan rahaa noin kaksi miljardia euroa. Alasentie arvioi, että uudistuksen kimpussa on työskennellyt noin 15 000 henkilöä.

https://www.kauppalehti.fi/uutiset/kl/42fceb13-72e...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset