Soten kolmen vaalikauden historia saa lisäkäsikirjoituksen

Soten kolmen vaalikauden historia saa lisäkäsikirjoituksen

I-näytös 2015 (vaalikausi 2011-2015)

Maaliskuussa 2014 silloinen pääministeri Kataisen hallitus ja eduskunnan oppositio sopivat viiden alueen -sotesta

→ Siloinen oppositio johtaja Juha Sipilä hehkutti sopimusta  ”Isänmaallinen tekona” . Mutta hallituksen ja opposition sote -malli  kaatui seuraavan hallituksen syliin.

II-näytös 2019 (vaalikausi 2015-2019)

Marraskuussa 2015 pääministeri Sipilän hallitus ajautui kriisiin. Pääministeri Sipilä piti hyvin todenäköisenä, että  saatan kävellä aamulla  Mäntyniemeen.

→ Mäntyniemeen kävelyä  ei tullut ja hallituskriisi ratkesi  sopimiseen 18 maakunnassa ja sosiaali- ja terveyspalvelujen valinnanvapaudesta. Koko vaalikauden kestäneitä värikkäitä tapahtumia eduskunnassa en kertaa tässä, mutta valmista ei tullut.

Maakuntalaitko viime kädessä kaatoivat koko sote –lakipaketin ?

Pääministeri Juha Sipilä jätti hallituksensa eronpyynnön

III-näytös 2019 – ? (vaalikausi 2019-2023)

Parhaillaan ovat menossa  hallitusneuvottelut  SDP:n puheenjohtaja Antti Rinteen johdolla.

Mukana ovat SDP, keskusta Juha Sipilän johdolla, vihreät, vasemmistoliitto ja RKP.

Neuvotteluista julkistettiin tällä viikolla väliaikatiedote:

“Sosiaali- ja terveydenhuollon uudistuksessa kootaan sosiaali- ja terveyspalveluiden järjestäminen kuntaa suuremmille itsehallinnollisille alueille. Itsehallinnollisia maakuntia on 18. Maakuntien toiminnasta, taloudesta ja hallinnosta säädetään erillisellä lailla. Alueiden päätöksenteosta vastaavat suorilla vaaleilla valitut valtuutetut. Pelastustoiminta ja ensihoito otetaan osaksi maakuntien ensimmäisen vaiheen tehtäviä.”

→ Pääseekö tämäkään sote -malli maaliin saakka, jää nähtäväksi. Yksikään asiantunija ei ole kannattanut 18 alueen mallia. Matti Muukkonen käsitteli jo ansiokkaasta blogissaan, että uusinkin sote -linjaus on täynnä  ongelmia. Päättyneellä vaalikaudella minulla oli jonkunlaista ymmärrystä esitetylle maakuntamallille, muttei ylisuurelle 18 maakunnan määrälle yksistään niiden eriarvoistavan   väestömäärän johdosta.

Nyt esitetty uusin maakuntamalli poikkeaa edellisestä maakuntien tehtävämallista, jossa esitettyyn uuteen maakuntaorganisaatioon  oli tarkoitus siirtää tehtäviä ELY-keskuksista, TE-toimistoista, aluehallintovirastoista, maakuntien liitoista ja muista kuntayhtymistä sekä kunnista.

→nyt ollaankin luomassa uutta hallintoporrasta, jossa paljon nykyisiä aluehallinnon toimijoita jatkaa “entiseen malliin”.  Miten sitten pääkaupunkiseudun ja suurten kaupunkien osalta mallissa niiden asema huomioidaan, on varsin haasteellinen perustuslain kannalta.

Tuhlataanko taas vuosi kaksi lakiesitysten valmisteluun raskaine lausuntokierroksineen. Kuntaliitto linjasi hallitusohjelmatavoitteissaan aiemmin, että  mahdollistetaan sote -uudistuksessa  kunta- ja kuntayhtymäpohjainen eteneminen lainsäädäntöä ja rahoitusjärjestelmää kehittämällä.

****

P.s. Loppukevennys: Lainaan tässä  – Komisario Palmun erehdys –  elokuvassa  komisario Palmun tokaisua Irma Vanteelle, että tahdon ajatella teistä (arvoisat uudet sote -linjaajat) vain pelkkää hyvää, mutta…

SJPHKI
Helsinki

Länsidemokraatti. Politiikan ja urheilun laaja-alainen seuraaja koti- ja ulkomailla. Asioiden puolesta toimija. Vuosikymmenien työura viidellä eri vuosikymmenellä maataloustöistä asiantuntija- ja johto- sekä luottamustehtäviin (Eduskunta, ministeriö, keskusvirasto, liikelaitos, osakeyhtiö, poliisihallinto ja työnantajaliittotaso, urheiluseuratoiminta, reservin upseeri) kahdella yliopistotutkinnolla.
Suomen tulee olla mukana läntisten demokratioitten yhteistyöjärjestöissä.

Ilmoita asiaton viesti

Kiitos!

Ilmoitus asiattomasta sisällöstä on vastaanotettu